Gjest Gjest_Mac_* Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Jeg får et litt spesielt besøk om en ukes tid (må være litt hemmelighetsfull rundt hvem som kommer, men det er viktig å gjøre et godt "profesjonelt" inntrykk). Jeg skal servere kaffe og te, og "noe å bite i". Vafler, kaker eller kjeks er min første innskytelse, men jeg vil heller ha noe sunt. Det skal ikke være et måltid som rundstykker med pålegg. Jeg vil heller ikke at det skal se ut som jeg har brukt timer på kjøkkenet sånn at besøket føler seg forpliktet til å spise (kan hende de nettopp har spist og ikke klarer mer mat). Jeg har tenkt litt på grønnsaker skåret i strimler, servert med dip. Men så lurer jeg litt på om det blir litt for krampaktig sunt. Noen som har andre tips i samme bane? Eventuelt en oppskrift på god dip som ikke bare består av rømme med krydder?
Pjukset Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 hakk opp usaltede cashewnøtter/pistasjnøtter og spre over bakepapir. Smelt mørk sjokolade (70% kakao) og hell over nøttene. Når det har blitt kaldt/stivnet, kan du knekke det opp i mindre deler og servere. Ganske sunt og godt alternativ
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Det går jo ann å lage en sunnere type vafler, f.eks av fullkornsspelt? Alternativt kan du jo ha et flott fruktfat eller et stettefat med stenfrie druer (ser jo flott ut) og kanskje noen havrekjeks for å ha noe til? Enkelt, gir ikke "spiseplikt" og er godt som et lite mellommåltid dersom man er på farten mellom vanlige måltider.
Tabris Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Du kan også ha en fruktskål på bordet, og kanskje også en skål med et par typer god, mørk sjokolade. Det er både sunt og godt til kaffen.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Lag fruktsalat av ulike typer frukt pluss en eller to bokser med coctailbær. I tillegg ville jeg hakket opp mørk sjokolade og nøtter. Disse ville jeg satt i to skåler på bordet slik at man kan ta dette i fruktsalaten dersom man ønsker det (er utrolig godt med litt mørk sjokolade i fruktsalaten) Kan serveres med is eller krem dersom ønskelig - jeg synes ikke det er nødvendig. Jeg lager mye fruktsalat og det er alltid suksess. Passer godt selv om besøket ikke egentlig er sulten heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå