Gå til innhold

Kan jeg gå til dyrlegen med en katt som ikke er min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg "har" en katt som ikke er min, men som insisterer på at den bor her. Katten er nå syk, og eieren er informert, men gjør ikke noe med det.

Katten har bodd her før, og kommer stadig inn i huset. Den sitter utenfor døra, og smetter lynraskt inn når jeg åpner inngangsdøra, eller den kommer inn vinduene. Har lenge prøvd å holde den ute, men den kommer seg inn uansett så jeg har gitt opp. Eieren vet at den kommer hit, og sier at så lenge jeg ikke gir den mat kommer den til å gå hjem. Men jeg har opplevd at den er her i fire-fem dager i strekk, og har ikke hjerte til å ikke gi den mat etterhvert. Står imot de første dagene, men så må jeg bare gi meg. Klarer ikke å være konsekvent, og det vet nok pusen.

Det er en snill og kosete pus, og selv om jeg faktisk er allergisk har jeg ikke mye mot at den "bor" her.

Katten sover 21 timer i døgnet. Orker bare såvidt å gå ut for å tisse. Hadde besøk i går av en person som har peilign på sånt, og hun sier at katten har feber og er syk. Eier ble fortalt dette, men begynner da bare å snakke om hvor mye h*n har å gjøre de neste dagene.

Kan jeg ta med meg pusen til dyrlegen? Spør de om man eier dyret? Dyrlegen kjenner nok til eier ganske godt da h*n har mange dyr. Er dette å drite ut eier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ringt til dyrlegen jeg.. og sagt symptomer til katten.. er det alvorlig, er det jo bedre at du gjør noe med det, enn at ingen gjør noe. da er det jo på grensen til dyremishandling, spør du meg! Hvis eieren ikke vil ta med katten sin til dyrlegen burde h*n ikke hatt katt. Katter er jo som kjent ikke veldig trofaste dyr, og vil de flytte så gjør de det:P Jeg hadde nok gått til dyrlegen.. du trenger jo strengt tatt ikke si noe til eieren :P

Skrevet

Heeeelt enig. Ta katten med til legen,du. Jeg tok jo en hjemløs katt med engang,og det var ikke noe problem.

Lykketil, snille deg. :)

Skrevet

Klart du kan! Hvis katten er kastrert fra før, har sannsynligvis veterinæren papirer med eierens navn o.s.v. Spørmålet er jo om det er du eller eier som skal dekke utgiftene. Hvis du tar på deg å gjøre det, er det ikke noe problem. Jeg hadde nok villet avklare dette med eier på forhånd. Hvis han motsetter seg å dekke veterinærutgiftene, og det viser seg at katten er syk og har behov for behandling, så er veterinæren pliktig til å varsle mattilsynet om at eier lar katten lide. Det er først og fremst eiers ansvar å få dyret til veterinær, men ellers har vi alle pliktige i henhold til lov om dyrevern, å sørge for at syke dyr får veterinærtilsyn.

Skrevet

For..nna j..el!!! AAACCCHH!! Den eieren kunne jeg tenkt meg å fått *=%!!!

Snille deg.Dra med deg til dyrelegen.Stakkars katt :(

Skrevet

Selvfølgelig både kan og bør du dra til dyrlegen med katten hvis den åpenbart er syk! Når man, mer eller mindre bevisst, lar et dyr flytte inn, så tar påtar man seg samtidig ansvaret for dyret. Når det gjelder "å drite ut" eier, så klarer vel h*n det fint på egenhånd hvis h*n ikke tar ansvaret for de dyrene h*n faktisk eier.

Skrevet

Viss du gjør det, må du regne med å betale regninga selv.

Gjest Venelite
Skrevet

har hatt en lignende erfaring, naboen min (i samme blokka) hadde en katte, jeg har ikke bodd der så lenge, når jeg flytta inn pleide han alltid å komme inn til meg og mjaua som alt vondt i væla. jeg kjente på ham at han var litt tynn, og trodde kanksje han ikke fikk nok mat eller hadde invollsorm e.l, så siden han kom til meg ofte tenkte jeg at hvis jeg matan litt hver gang og ga ham en ormekur så kom han seg nok etterhvert, men han ble bare sykere og sykere, jeg så ikke til ham på en liten stund, men til slutt var han helt avmagret og magen liksom bare hang, han hang med hodet og virket slapp og sliten og ville bare sove, han hadde god matlyst når jeg slapp ham inn, jeg bestemte meg for å ha ham inne hos meg om natta en gang eiern ikke hadde slippi ham inn, og ga ham mat, tenkte at jeg fikk sørge for at naboen gjorde noe dagen etter. Katten spiste og la seg på sofaen, og plutselig hoppet ned på gulvet og spydde opp all maten. Når vi konfronterte eieren med det sa han at han ikke ville bruke penger på å få han til dyrlegen, men vi la press på ham og sa at hvis ikke han gjorde det så gjorde en av oss det, til slutt sa han at han hadde gitt ham bort...jeg bare håper katten har det bedre nå, jeg angrer på at jeg ikke tok ham til dyrlegen med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...