Gå til innhold

Til dere som nylig har kjøpt bolig i disse "finanskrisedager",

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går boliger til under takst nå, og kan man gjøre et skikkelig "varp" f. eks til i sommer?

Går med kjøpeplaner i Stjørdal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Alle" sa før jul at denne "krisen" kommer til å vare lenge, og at boligkjøperne bør sitte på gjerdet lenge til, fordi markedet er i fall. Nå spretter den ene positive analysen opp etter den andre på at markedet i Norge vil bli friskt igjen mye raskere enn tidligere antatt. (Aftenposten nett, osv.)

Jeg vet om noen som kjøpte leilighet like før jul. Selger ville bare få det unna på grunn av finanskrisen og kjøper fikk den for 300.000,- under takst. Leiligheten var opprinnelig verdt 1,8 og kjøper fikk den for 1,5.

Skrevet
"Alle" sa før jul at denne "krisen" kommer til å vare lenge, og at boligkjøperne bør sitte på gjerdet lenge til, fordi markedet er i fall. Nå spretter den ene positive analysen opp etter den andre på at markedet i Norge vil bli friskt igjen mye raskere enn tidligere antatt. (Aftenposten nett, osv.)

Jeg vet om noen som kjøpte leilighet like før jul. Selger ville bare få det unna på grunn av finanskrisen og kjøper fikk den for 300.000,- under takst. Leiligheten var opprinnelig verdt 1,8 og kjøper fikk den for 1,5.

Hvem er det som kommer med disse analysene? Hvis det er eiendomsmeglere eller tilsvarende som sier de spår oppgang i boligmarkedet ville jeg tatt det med en stor klype salt.

Hva man tror om boligmarkedet har ofte tett sammenheng med hva man selv tjener på. De som tjener på at boliger blir lette å selge vil si at de spår at dette skal skje, i håp om at psykologien vil få folk til å tørre å kjøpe igjen.

Gjest Henrik
Skrevet

Jeg solgte nylig en leilighet som egentlig var taksert til 2,2 mill. Men siden alle kjøperne forventer å gjøre et "kupp" for tiden, ble jeg og megleren enige om å sette prisantydningen til 2,6 mill. Kjøperen fikk tilslaget på 2,35 mill og var superfornøyd med å ha "tjent" 250 tusen. Jeg var også fornøyd, som faktisk fikk 150 tusen over takst.

Skrevet
Jeg solgte nylig en leilighet som egentlig var taksert til 2,2 mill. Men siden alle kjøperne forventer å gjøre et "kupp" for tiden, ble jeg og megleren enige om å sette prisantydningen til 2,6 mill. Kjøperen fikk tilslaget på 2,35 mill og var superfornøyd med å ha "tjent" 250 tusen. Jeg var også fornøyd, som faktisk fikk 150 tusen over takst.

Gadd ikke kjøperen lese takstoppgaven?

Forøvrig et argument for skambud, og for at meglere bør få seg en ny yrkestittel. Selger, for eksempel.

Skrevet

Om man leser salgsoppgavene nøye, og ser hva boligen har fått av tidligere verdivurderinger, kan man også som kjøper raskt forstå at selger har gått kunstig høyt opp i sine prisantydninger. Det var heller ikke vanskelig å se på boligannonsene i desember at selgerne skrudde prisene kunstig mye opp. Da sitter kjøperene på gjerdet ennå lengre...eller forsøker å forhandle seg ned ennå mer enn vanlig.

Skrevet
Det var heller ikke vanskelig å se på boligannonsene i desember at selgerne skrudde prisene kunstig mye opp. Da sitter kjøperene på gjerdet ennå lengre...eller forsøker å forhandle seg ned ennå mer enn vanlig.

Ganske greit å bruke bt.no/eiendom for å se hva boligen har gått for før for å sammenligne dagens priser.

Henrik, gratulerer med en god handel for din del :)

Skrevet
Gadd ikke kjøperen lese takstoppgaven?

Forøvrig et argument for skambud, og for at meglere bør få seg en ny yrkestittel. Selger, for eksempel.

ENig med deg :) Dessuten er ikke "Henrik" sin historie sann

Skrevet

Solgte i november, 380.000 under takst.

Skrevet
Nå spretter den ene positive analysen opp etter den andre på at markedet i Norge vil bli friskt igjen mye raskere enn tidligere antatt. (Aftenposten nett, osv.)

:ler: Huff, dette er jo på trynet... Hvilke positive analyser er det som spretter opp? Den eneste som tror krisen er ferdig i slutten av 2009 er Finn Tveter, og han KAN ikke si noe annet. Dessuten bommer han hver gang han kommer med sine gjetninger. Alle er enige om at markedet skal ned i år, mellom 7-20%. OG så har du glemt noe viktig, det er fortsatt nedgang, vi har enda ikke hatt EN måned med oppgang. NOrmalt går prisene opp minst 4% i januar, men det gjenstår å se om vi i det hele tatt får noen oppgang denne måneden. Husk at alt under 4% faktisk er et fortsatt reelt fall i boligprisen. Dessuten: Desember ble bedre enn ventet, selv med prisfall på 1.1%. HVOR mange boliger ble egentlig solgt i desember? Svært få, rekner jeg med. Dessuten bare de beste. For de selger uansett. Det ligger nærmere 18.000 usolgte bruktboliger på finn.no nå, i fjor på samme tid var tallet 12.000.

Skrevet

To av mine naboer flytter i disse dager ut av sine eneboliger i feltet vi bor i, begge solgte i oktober/november, og solgte til 200.000 og 310.000 under prisantydning.

Skrevet

Hvis en bolig går mye under eller over takst, så betyr det ikke annet enn at takstmannen var dårlig til å gjette verdien på boligen.

Folk tror de har fått en dårlig pris hvis de må selge for under takst. De samme personene tror at takst er en slags fasit for hvor mye en bolig er verdt. Det er imidlertid alltid markedet (den mest betalingsvillige kjøperen) som bestemmer hvor mye en bolig er verdt.

For øvrig er det helt normalt at boliger går under takst i nedgangstider og over takst i oppgangstider. Grunnen er at taksten gjerne er en eller flere måneder gammel, og ikke har fått med seg den siste utviklingen i boligpriser.

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en 3 roms leilighet i Oslo med en takst (fra takstmann, ikke megler) fra mai 08 på 1850000, de avslo et bud på 1770000 i sommer. Jeg ga 1600000 (den lå da ute for 1670000). Det betyr ikke at jeg innbiller meg at jeg har tjent 250000, men det er likevel en god pris. Snittet på solgte boliger i området det siste året har vært på rundt 1900000 (snitt av 21 solgte boliger i følge megler), men jeg vet at det er en del nye leiligheter der som jo trekker opp snittet ettersom de ligger en god del over de eldre lelilghetene i pris. Det ligger fortsatt ute tilsvarende, dog bedre oppussede, leiligheter til 1800000, men jeg ser jo at de ikke blir solgt (hvertfall ikke til den prisen).

Gjest trondheimspi
Skrevet
Det ligger nærmere 18.000 usolgte bruktboliger på finn.no nå, i fjor på samme tid var tallet 12.000.

Det kan godt hende det er totalen på finn.no for tiden, men f.eks. for trondheim var det 1000 usolgte boliger under bolig til salgs, ganske stabilt fra 2007 - juli 2008, nå er det 789. Merkbar nedgang, og jeg tipper at mange selgere velger å leie ut (spesielt i en studentby) en periode og dermed trekke den fra markedet i stedetfor å selge med tap. Sitter mange boligselgere på gjerdet, akkurat som boligkjøpere. Hadde vært spennende å visst hvor i landet det ligger så ekstremt mye fler boliger ute til salgs. Noen som vet?

Skrevet
Det ligger nærmere 18.000 usolgte bruktboliger på finn.no nå, i fjor på samme tid var tallet 12.000.

Hvor har du disse tallene fra? Såvidt jeg kan se er det rundt 28.000 usolgte bruktboliger på finn.no.

Og her jeg bor er det i dag et par hundre boliger FÆRRE til salgs enn for et års tid siden. Det betyr ikke at boliger blir solgt, men at færre orker å legge boligen ut for salg i disse tider. Gjennomsnittlig tar det ca tre måneder fra en bolig legges ut for salg før den blir solgt her i byen.

Skrevet

Når det står 28000 boliger til salgs på finn.no så stemmer ikke det med når du klikker på linken. Da står det plutselig 18000. Hva stemmer?

Skrevet
Når det står 28000 boliger til salgs på finn.no så stemmer ikke det med når du klikker på linken. Da står det plutselig 18000. Hva stemmer?

Det er 28.000 totalt, av diverse typer eiendommer. 18.000 av disse er brukte boliger. Samtidig ligger det over 6.000 boliger til leie på finn.no, flere av disse er egentlig til salgs, men fjernet fra salgs-listen fordi de ikke har fått solgt dem. Hver dag framover vil tallet på boliger til salgs øke. I fjor på samme tid var tallet rundt 12.000...

Skrevet

Kan være annonser kontra reelle boliger, en del annonser er jo for prosjekter med flere enheter.

Skrevet
Hvor har du disse tallene fra? Såvidt jeg kan se er det rundt 28.000 usolgte bruktboliger på finn.no.

Og her jeg bor er det i dag et par hundre boliger FÆRRE til salgs enn for et års tid siden. Det betyr ikke at boliger blir solgt, men at færre orker å legge boligen ut for salg i disse tider. Gjennomsnittlig tar det ca tre måneder fra en bolig legges ut for salg før den blir solgt her i byen.

Du tar feil, det er 28.000 boliger til salgs totalt, 18.000 av disse er brukte boliger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...