Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan bruke de oppsparte midlene man har på BSU til å betale de månedlige avdragene på huslånet med, til BSU-kontoen er tom?

Det er snakk om når man er blitt for gammel til å ha BSU så kontoen må avsluttes.

Får man renter på BSU-pengene om man lar dem stå urørt på kontoen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Navn_*
Skrevet
Noen som vet om man kan bruke de oppsparte midlene man har på BSU til å betale de månedlige avdragene på huslånet med, til BSU-kontoen er tom?

Det er snakk om når man er blitt for gammel til å ha BSU så kontoen må avsluttes.

Hei!

Ja, du kan bruke BSU til å betale månedlige avdrag på lånet. Snakk med banken slik at de endrer trekk-konto for lånet, og ordner de nødvendige papirer.

Men du vet at beløpet er økt fra 2009? Nå kan du spare 150.000, og 20.000,- i året. :)

Skrevet
Hei!

Ja, du kan bruke BSU til å betale månedlige avdrag på lånet. Snakk med banken slik at de endrer trekk-konto for lånet, og ordner de nødvendige papirer.

Men du vet at beløpet er økt fra 2009? Nå kan du spare 150.000, og 20.000,- i året. :)

Ja det er veldig kjekt :) Så nå er det bare å spare ennå mer :)

Skrevet

Man trenger ikke avslutte BSU-kontoen selv om du for gammel. Det betyr bare at du ikke kan fortsette å spare og få skattefradrag for det. Kontoen kan stå videre den, til neste gang du kjøper bolig for eksempel.

Skrevet

Såvidt jeg husker, er det vel sånn at du kan bruke BSU-pengene på avdrag, men ikke renter.

Skrevet

I min bank (postbanken) fikk jeg beskjed om at om bsu skulle brukes til å betale ned lån måtte det være en ekstraordinær innbetaling (altså komme i tillegg til de andre innbetalingene).

Skrevet
I min bank (postbanken) fikk jeg beskjed om at om bsu skulle brukes til å betale ned lån måtte det være en ekstraordinær innbetaling (altså komme i tillegg til de andre innbetalingene).

Det er jo nesten litt "dumt" fordi for dem som ikke har fått spart så mye, blir det jo bare en dråpe i havet.

Skrevet

Dette er ikke riktig. Her ville jeg kontaktet banken på ny. Be gjerne om å snakke med en annen rådgiver. Bsu-kontoen kan brukes til å betale terminbeløpene på lånet til kontoen er tom.

Skrevet

kan man også bruke de pengene på BSU til å pusse opp huset med? må man ned i banken og ta ut beløpet da for å feks kjøpe materialer og slikt?

Skrevet
kan man også bruke de pengene på BSU til å pusse opp huset med? må man ned i banken og ta ut beløpet da for å feks kjøpe materialer og slikt?

Man kan vel bruke det til alt som har med hus å gjøre.. man må kanskje levere dokumentasjon i banken på at man har brukt pengene til det?

Skrevet

Niks.

Skrevet
Man kan vel bruke det til alt som har med hus å gjøre.. man må kanskje levere dokumentasjon i banken på at man har brukt pengene til det?

Nei, BSU-pengene skal brukes til å kjøpe bolig eller å betale ned på lån tatt opp etter BSU-kontoen ble opprettet. Det som enkelte gjør for å omgå dette, er å først betale ned på lånet og deretter refinansiere.

Du må dokumentere at pengene går til boligkjøp/nedbetaling av lån. For banken sin del har det forsåvidt ingen betydning hva du bruker pengene til, men staten skal ha dokumentasjon for at du faktisk bruker pengene til det de er tenkt til. Hvis ikke må du tilbakebetale skattefordelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...