Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har innmari lyst til å være med på turer med DNT (turistforeningen), men har ingen som kan være med meg...Vennene mine er enten ikke interessert i friluftsliv, eller så har de alt for mye å gjøre (det passer aldri).

Så jeg vurderer derfor å være med på en tur, alene! Jeg liker egentlig ikke å prøve nye ting uten å ha med meg noen jeg kjenner, synes det er litt skummelt. Men så tenkte jeg det at det kanskje er noen andre som også ikke kjenner noen på slike turer? Er det noen her som har erfaring med DNT turer og kan si noe om hva som er vanlig: drar man ofte med en venn eller to på fellesturer, eller er det også ofte slik at folk ikke kjenner hverandre fra før? Eller er det sånn at alle kjenner alle på disse turene (hvis de har vært medlem lenge).

Jeg er 18 år (jente), så blir isåfall med på en ungdomstur av noe slag...

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er kanskje litt i yngste laget, men man arrangerer også¨singelturer hos DNT da....

Et par venner av meg dra på DNTung tur i sommer, var vel en 20-30 stk der og de kjente bare den andre, men man blir jo kjent med fler! (det er jo et av hovedpoengene med å dre på fellestur)

Vet faktisk ikke om det var noen som reiste "alene", men ville da tro det :)

Jeg opplever generellt at folk på fjellturer er veldig snille og imøtekommende, så her er det nok bare og se opp for nye bekjentskaper og ha en fin tur!!!

Skrevet

Arrangerte singelturer tror jeg er for de som er litt eldre ja:P Men ville ikke hatt noe imot å møte en potensiell kjæreste på en DNT tur;)

Men jeg vet virkelig ikke om jeg tørr å møte opp alene...jeg kan ikke så mye om friluftsliv...Er mest vant til "søndagsturer" med foreldre opp gjennom årene (ski, litt fjell, noe skog, bærplukking osv). Men jeg har så lyst til å prøve nye ting, og møte nye mennesker...!

Kom gjerne med flere innspill! :=)

Gjest padawan
Skrevet

jeg vurderer litt av det samme bare at jeg er endel eldre enn trådstarter.

Skrevet
Hei! Jeg har innmari lyst til å være med på turer med DNT (turistforeningen), men har ingen som kan være med meg...Vennene mine er enten ikke interessert i friluftsliv, eller så har de alt for mye å gjøre (det passer aldri).

Så jeg vurderer derfor å være med på en tur, alene! Jeg liker egentlig ikke å prøve nye ting uten å ha med meg noen jeg kjenner, synes det er litt skummelt. Men så tenkte jeg det at det kanskje er noen andre som også ikke kjenner noen på slike turer? Er det noen her som har erfaring med DNT turer og kan si noe om hva som er vanlig: drar man ofte med en venn eller to på fellesturer, eller er det også ofte slik at folk ikke kjenner hverandre fra før? Eller er det sånn at alle kjenner alle på disse turene (hvis de har vært medlem lenge).

Jeg er 18 år (jente), så blir isåfall med på en ungdomstur av noe slag...

Takker for svar! :)

Det er ikke uvanlig med single på fellesturer, så det er bare å melde seg på ;) På den siste turen jeg var med på var det 4 single og 4 par i alderen etparogtjue til oppifemtiårene, ingen kjente noen av de andre fra før (bortsett fra parene som selvfølgelig kjente partnerne, da :gjeiper:). Da 3-dagersturen var over, hadde det blitt 2 single og 5 par :ler:

Det er kanskje vanligere at folk på ungdomsturene kjenner andre?

Gjest padawan
Skrevet

så det kan skje mye romantikk i et telt på vidda altså ;)

Skrevet

Klart at man kan troppe opp alene. Det er mest skummelt når man tenker på det på avstand. :lete: Når man har våget å hoppe, ser man at det ikke var så farlig som man trodde i det hele tatt. Som oftest. :)

Det å si det som det er at en ikke kan noe om hva-det-nå-er, blir ofte en første innfallsvinkel til å bli kjent med nye mennesker, som kan noe om dette og vil lære bort,- altså har man en samtale i gang allerede. :)

"Fremmede mennesker er egentlig bare potensielle venner, som man ikke har blitt kjent med ennå"... Jeg syns det er en fin tanke.

Tenk litt på det, og lykke til med turene dine.

Gjest Tigress
Skrevet

Du, det er berre å hengje seg med! Fellesturane til DNT er jo nett for at folk skal komme seg på tur sjølv om dei ikkje har turfølgje! Eg har ein kamerat også som var på fellestur no i haust, og det var berre av di han hadde ei fastlagt helg han ville på tur, men ingen av oss andre kunne nett den helga. På alle turane til DNT er ein stor del av deltakarane aleine, og som oftast blir det veldig bra turar!

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Du er ikke for ung, og du trenger ikke dra på singetur. DNT-ung har mang flottet turer og arrangere base-camo der en kan forsøkt ulike friluftsaktiviteter, anbefaler deg å oppsøke nærmeste dnt gruppe for mer info.

Jeg har aldri vært med på fellestur, men jeg har møtt mange fellesturer i fjellheimen og har en kamerat som er turleder hele sommeren. Mange som drar på fellesturer drar alene, så du vil ikke føle deg utenfor eller ensom. Du er sikkert ikke den eneste som syns det er skummelt heller! Fellesgruppene jeg har delt hytte med har alltid vært trivelige folk, og kveldene er preget av godt humør og gode historier, og vil jeg tro det er på dagene mens man går også. Stor aldersforskjell mellom deltakerne er ikke noe problem, alle er der fordi de ønsker seg en god tur i godt fellesskap.

Det viktigste er at du ikke velger en tur som er for krevende for din fysiske form, da blir hele opplegget et slit isteden for hygge, både for deg sel og de du går med. Anbefaler deg å velge en tur som er litt lett fremfor en tur som ligger på grensen av det du klarer fysisk. Dersom du ikke er vant til å gå med stor sekk, bør du prøve dette ut et par ganger før turen, det krever nemlig litt øvelse å bli vandt til det. Og for all del, ikke legg i vei med nye sko! Alt av utstyr bør være innkjørt, spesielt fottøyet.

God Tur!

Skrevet
Og for all del, ikke legg i vei med nye sko! Alt av utstyr bør være innkjørt, spesielt fottøyet.

Det der kan ikke sies for ofte!

Og så vekt - ta med kompaktkamera i stedet for speilrefleks, og la stativet ligge hjemme. Ta med den letteste, lille lommelykta, ikke monster-Maglite'n. De fleste DNT-hyttene (alle?) har dyner og puter, så da er det bedre å ta med lakenpose enn sovepose.

Men ikke spar for mye vekt på ulltøyet...

Gjest Tigress
Skrevet

Gode tips frå dei over!

Det kan vere greit å melde seg på ein base camp eller ein dagstur eller noko slikt dersom ein ikkje er så vant til å gå med sekk, eller i alle fall ein tur om sumaren - sumarutstyr veier jo litt mindre...

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :) Er det flere som har erfaringer med DNT turer? Vil gjerne høre mer;)

Skrevet (endret)

Det hørtes ut som en god ide. Jeg vil gjøre det samme. Jeg regner med at det blir arrangert singleturer for alderen 30+ til vår, sommer og høst :-)

Man kan fint melde seg på alene, da man gjerne kommer i snakk med noen på turen. Det finnes alltids en som er ok.

Endret av Perhaps
Gjest padawan
Skrevet
Det finnes alltids en som er ok.

så var det det med å finne den ene personen da....

Skrevet

Det er det størst sjanse for om du faktisk kommer i gang og melder deg på, hehe... :jepp:

Skrevet

Jeg har vært med på dnt-turer alene både i barnas turlag da jeg var yngre, samt ungdomsgruppa. Og du har absolutt ikke noe å være redd for!

Når du stiller alene, blir liksom førsteprioritet å bli kjent med noen, sosialisere seg osv, og jeg synes dette blir enklere når det bare er meg å ta hensyn til. Dessuten er det jo bra trening i å bli kjent med folk, siden du liksom må.

Min erfaring er iallefall at man blir kjent med noen med en gang. Dere har jo noe til felles, i og med at dere er med på samme tur, og terskelen for å ta kontakt er jo ganske liten. Dessuten er du helt sikkert ikke den eneste som reiser alene vet du :)

Jeg vil anbefale deg å melde deg på basecamp til sommeren. Mer valgfrie aktiviteter, så du trenger ikke være i superform, men velger aktiviteter utifra hva du ønsker å gjøre. Det bruker å være mer enn bare gåing også, f. eks brevandring, klatring, padling og lignende!

Håper dette hjalp litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...