Gjest Gjest_Majas_Mamma_* Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Hei alle sammen, Jeg har ikke skrevet innlegg før, men jeg har vært en ivrig leser. Så takk for alle oppskrifter og tips så langt! Med en liten tass som nettopp har begynt i barnehage begynner jeg å innse at jeg må tenke nytt når det gjelder middag. For å få til middag før fem, har jeg derfor tenkt å gjøre klar mest mulig kvelden før. Har f eks kuttet opp wok-grønnsaker og legge klar sammen med wok-kjøtt. Har også et par oppskrifter jeg skal prøve, blant annet en på stekt flyndre med melonsaus (skal legge den inn når jeg får tid). Men det jeg lurer på, er om noen av dere andre har noen tips? Altså middag som det godt kan ta litt tid å lage, men der selve koke/steke-tiden er kort, helst ikke mer enn 25 minutter. Gryteretter, ting som skal freses raskt i panna, gode pastasauser som kan fryses...? Venter i spenning på tips!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Lapskaus kan du lage kvelden før og varme opp. Det samme gjelder ulike gryteretter hvor du da kun trenger å koke pasta/ris til ved siden av. Og supper. Du kan også koke poteter kvelden før og steke dem dagen etterpå i båter som du kan ha ved siden av alt mulig. Fiskegrateng kan du lage kvelden før og varme opp igjen. Pastasauser/pizzasauser er enkelt å lage. Et par bokser tomat, et par løk surret i pannen, noen fedd hvitløk, kanskje en klatt med ost for smakens del (hvis du har rester av alt mulig egentlig). Friske/tørka urter. Litt sitronpepper. Du kan også ha en dag hvor du lager ulike typer brød, rundstykker, pizzabunner, horn etc. av omtrent samme oppskrift. F.eks. en oppskrift du kan dele i to og lage den ene grov og den andre fin. Grov pizzabunn eller grove pizzaboller du også kan ha med som lunsj på jobben, fylte horn eller rundstykker. Slike ting med fyll kan du fryse, ta opp før du drar på jobben om morgenen og varme litt i ovnen når du kommer hjem. Og ha salat ved siden av. Av fiskeretter kan du kutte opp ulike grønnsaker og putte i form kvelden før, med litt olje og krydderurter. Så legger du bare noen fiskestykker i formen når du kommer hjem og steker til det er ferdig.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 - Lapskaus - Gryteretter - Kjøttkaker/fiskekaker/pølser i brun saus: Lag alt ferdig, skrell potetene og legg dem i sausen. Varm opp dagen etter, kok grønnsaker til som du har kuttet opp kvelden før. - Lasagne - Pizza Ellers kan du lage det meste veldig kjapt bare du gjør forberedelsene kvelden før. Som å kutte opp grønnsaker, skrelle poteter osv. Grønnsaker kokes/dampes raskt dersom de ikke er i for tykke biter. Og så "lager" kjøtt/fisk seg selv i panne i stekeovnen.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Omtrent alt av supper, gryteretter, osv.. kan man jo lage på forhånd og så varme opp når man kommer hjem... Merkelig at ikke flere har tenkt som deg, isteden for å kutte ut sunn og hjemmelaget mat fordi det tar for lang tid er det jo mye bedre å heller finne mat som kan lages på forhånd:) Smart tenkt!! Veldig mye av den gammeldagse maten kan jo helt fint lages på denne måten, dvs kjøttkaker, lapskaus, kjøtt i mørke, ertesuppe, osv osv....
Flua Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Kanskje du bør kjøpe denne? Jeg lager stort sett alt fra bunnen av, skulle jeg bruke posemat en gang iblant så supplerer jeg bestandig med ting og tang. Det er UHYGGELIG sjelden jeg bruker mer enn 30 min på middagen, og jeg lager sunn vanlig mat. Koke ris, kutte grønnsaker og woke tar da ikke 30 min? Tips som redda meg da mine unger var mindre; spis en frukt like før du henter i barnhagen, så slipper du å slite med lavt blodsukker på toppen av alt.
Leanne Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 hjemme hos oss lager vi ukes menyer - slik at vi vet hva vi skal spise hver dag hele uken.Og handler inn alt vi trenger en dag i uka. Jeg jobber forskjellige vakter, noen dager er jeg ferdig to andre dager fem.. Så da planlegges middagen etter hvor god tid jeg har. Hvis vi har kokte poteter til middag en dag koker jeg ofte ekstra poteter, slik at de kan moses og brukes til hjemmelaget potetmos en dag vi må ha mat raskt. Potetmos og kyllingfilet med kokte grønsaker er ferdig på 15 min når potetene er ferdig kokte.. 1-2 bokser hakket tomater, 1 gul & 1 rød paprika kjøres i blenderen. Stek litt løk og sopp i en panne, ha det i blenderen. Stek så kjøttdeig, ha over tomatsausen og ha i noen spinat puter mens sausen koker. Server med pasta. Veldig godt - og barna får i seg mye sundt Vet ikke om sausen egner seg så godt til frysing, men den lages jo på den tiden man bruker på å steke kjøttdeigen / koke pastaen... Dager jeg har god tid har jeg i litt revet gulrot også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå