Gjest Mann26 Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Hei. Jeg har vært forelsket i en nydelig jente i veldig lang tid. Endelig har jeg klart å karre til meg nok mot til å spørre henne om hun vil være med ut på middag. Dette takket hun ja til (yay!). Det jeg lurer på er hva dere jenter forventer når regningen på middagen kommer? Jeg er litt små-tradisjonalist når det kommer til behandling av jenter. Liker bla. å holde oppe dører og slike ting. Jeg kunne gjerne tenkt meg å betalt for hele middagen selv, men er redd for at hun kanskje blir fornærmet. Hvordan ville dere reagert om daten deres betalte for hele middagen på første date?
tingeling Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde syntes det var veldig koselig! Samtidig er det greit å gjøre det på en måte som ikke gjør at hun forventer det neste gang. Du kan jo se hva hun gjør når regningen kommer på bordet, og hvis du vil betale så sier du bare med et smil: "jeg vil gjerne betale denne gangen, siden det er vår første date og jeg inviterte". Da legger du ikke opp til at du skal gjøre det hver gang, for det er jo ikke noe koselig om hun begynner å forvente det.
Malteaser Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 så sier du bare med et smil: "jeg vil gjerne betale denne gangen, siden det er vår første date og jeg inviterte". Enig i dette
Myrthel Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde syntes det var veldig koselig! Samtidig er det greit å gjøre det på en måte som ikke gjør at hun forventer det neste gang. Du kan jo se hva hun gjør når regningen kommer på bordet, og hvis du vil betale så sier du bare med et smil: "jeg vil gjerne betale denne gangen, siden det er vår første date og jeg inviterte". Da legger du ikke opp til at du skal gjøre det hver gang, for det er jo ikke noe koselig om hun begynner å forvente det. Dette var akkurat det jeg tenkte også.... så jeg slenger meg på denne... Bra svar
MissStiles Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde syntes det var veldig koselig! Samtidig er det greit å gjøre det på en måte som ikke gjør at hun forventer det neste gang. Du kan jo se hva hun gjør når regningen kommer på bordet, og hvis du vil betale så sier du bare med et smil: "jeg vil gjerne betale denne gangen, siden det er vår første date og jeg inviterte". Da legger du ikke opp til at du skal gjøre det hver gang, for det er jo ikke noe koselig om hun begynner å forvente det. Slenger meg på den jeg og. Bra svar!
Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Jeg slenger meg på den samme som alle de andre her, hehe... Som jente ville jeg spurt hva regningen kom på, og "gjort meg klar til å betale", eller på en eller annen måte vist at "jeg forventer ikke at du skal betale for meg", men hvis du da sa du ville betale, ville jeg satt veldig pris på det. Men absolutt ikke forventet det hver gang.. Lykke til på daten!!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Jeg ville ikke blitt fornærmet om du spurte, så lenge du faktisk tok et nei for et svar. Jeg betaler for meg selv. Hadde du -insistert- på å betale hadde det ikke blitt en andre date på deg, det er helt sikkert.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Venter egentlig at den som inviterer spanderer. Men tar jo med penger for sikkerhets skyld. Helst bør man avklare slikt alt når man inviterer, det er egentlig veldig enkelt: eks: "kan jeg få spandere middag på deg", eller "skal vi spleise på en middag". Da er det ingen rom for tvil. Folk som blir fornærmet hvis du vil spandere hadde jeg styrt unna
Rexina Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Liker veldig godt at menn er tradisjonelle med å holde opp dører og slikt, men når det kommer til betaling på første date vil jeg helst betale selv. Men det er bare noe jeg gjør, da jeg noen ganger får følelsen at jeg skylder han noe.. vet ikke helt hvorfor.. Men etterhvert som man har gått ut noen ganger og ser at det er noe der, er det bare koselig å bli spandert på eller spandere selv:)
Perhaps Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Hvordan ville dere reagert om daten deres betalte for hele middagen på første date? Det er da bare hyggelig. Samtidig bør jenta/kvinnen betale ved andre anledninger. Det bør gå litt begge veier, men har mannen lyst til å spandere en middag bør han absolutt få gjøre det uten usikkerhet og problem.
Fluffie Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 Det er bare hyggelig, i alle saa lenge du ikke har noe imot aa bli spandert paa tilbake
Gjest Mella Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 Jeg slenger meg på den samme som alle de andre her, hehe... Som jente ville jeg spurt hva regningen kom på, og "gjort meg klar til å betale", eller på en eller annen måte vist at "jeg forventer ikke at du skal betale for meg", men hvis du da sa du ville betale, ville jeg satt veldig pris på det. Men absolutt ikke forventet det hver gang.. Lykke til på daten!! Enig
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Hei. Jeg har vært forelsket i en nydelig jente i veldig lang tid. Endelig har jeg klart å karre til meg nok mot til å spørre henne om hun vil være med ut på middag. Dette takket hun ja til (yay!). Det jeg lurer på er hva dere jenter forventer når regningen på middagen kommer? Jeg er litt små-tradisjonalist når det kommer til behandling av jenter. Liker bla. å holde oppe dører og slike ting. Jeg kunne gjerne tenkt meg å betalt for hele middagen selv, men er redd for at hun kanskje blir fornærmet. Hvordan ville dere reagert om daten deres betalte for hele middagen på første date? Kvinner liker likestilling, men ikke når de må yte noe selv. Så betal middagen med en selvfølgelig mine.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 Kvinner liker likestilling, men ikke når de må yte noe selv. Så betal middagen med en selvfølgelig mine. Slenger på at om hun har innsigelser, så sier du enkelt at hun kan betale en drink etterpå. Da får hun følelsen av å være likeverdig, men slipper å betale noe særlig. Det er en sikker vinner for sex den kvelden. Men husk på at du ikke må spandere for mye. Lov om slikt nå etter nyttår, vettu.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #15 Skrevet 4. januar 2009 Slenger på at om hun har innsigelser, så sier du enkelt at hun kan betale en drink etterpå. Da får hun følelsen av å være likeverdig, men slipper å betale noe særlig. Det er en sikker vinner for sex den kvelden. Men husk på at du ikke må spandere for mye. Lov om slikt nå etter nyttår, vettu.
Gjest Gjest_Mimo_* Skrevet 4. januar 2009 #16 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde syntes det var veldig koselig! Samtidig er det greit å gjøre det på en måte som ikke gjør at hun forventer det neste gang. Du kan jo se hva hun gjør når regningen kommer på bordet, og hvis du vil betale så sier du bare med et smil: "jeg vil gjerne betale denne gangen, siden det er vår første date og jeg inviterte". Da legger du ikke opp til at du skal gjøre det hver gang, for det er jo ikke noe koselig om hun begynner å forvente det. Enig i denne jeg også. Men vil legge til at det har en viss betydning hvilken inntekt man har i noen tilfeller. For å sette det på spissen: Hvis jeg datet Kjell Inge Røkke ville jeg nok forventet at han betalte regningen. Men dersom jeg datet en jeg visste hadde det veldig trangt økonomisk (kanskje arbeidsledig eller noe) så ville jeg følt det ubehagelig dersom han ville spandert på meg. Men er enig med tingeling i de fleste "normale" tilfeller.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. januar 2009 #17 Skrevet 5. januar 2009 Venter egentlig at den som inviterer spanderer. Men tar jo med penger for sikkerhets skyld. Helst bør man avklare slikt alt når man inviterer, det er egentlig veldig enkelt: eks: "kan jeg få spandere middag på deg", eller "skal vi spleise på en middag". Da er det ingen rom for tvil. Folk som blir fornærmet hvis du vil spandere hadde jeg styrt unna Jeg hadde synes det hadde vært frytelig rart med om en fyr spurte om vi skulle spleie på middag når han spurte meg ut. da hadde jeg sett på han som veldig gjerrig og hadde antagelig svart nei takk hvis jeg ikke var superinterresert. ikke fordi jeg ikke hadde hatt penger til å spleie, men synes det er normal høflighet at gutten spanderer hvis han inviterer meg på middag
DingDong Skrevet 5. januar 2009 #18 Skrevet 5. januar 2009 Jeg synes at den som inviterer skal betale. Så hvis hun sier; "dette må vi gjenta", så kan du glise lurt og svare; "ja, men bare hvis du spanderer, hehehe".
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #19 Skrevet 5. januar 2009 Til dere som mener det er naturlig/en selvfølge at den som inviterer også spanderer: Tilhører dere den "rike" delen av befolkningen? I min krets (folk med gjennomsnittlige norske lønninger) er det en selvfølge at man betaler for seg selv, og man tar det som en hyggelig overraskelse og bonus dersom den ene parten ønsker å spandere. Hvis man skulle vært nødt til å spandere middag på den man går ut sammen med så tror jeg veldig mange færre ville invitert andre med på middag, for det ville rett og slett blitt for dyrt.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 5. januar 2009 #20 Skrevet 5. januar 2009 Venter egentlig at den som inviterer spanderer. Men tar jo med penger for sikkerhets skyld. Helst bør man avklare slikt alt når man inviterer, det er egentlig veldig enkelt: eks: "kan jeg få spandere middag på deg", eller "skal vi spleise på en middag". Da er det ingen rom for tvil. Folk som blir fornærmet hvis du vil spandere hadde jeg styrt unna Så om du inviterer med to venninner ut så er det naturlig at du betaler hele gildet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå