Gå til innhold

hvordan skrive en søknad??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei jeg er ikke så flink til å skrive jobbsøknad og lurer på om noen kan gi meg noen tips. Føler ikke jeg får sagt det jeg vil si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

først skriver du litt om deg selv, hva du gjør og hva du har gjordt.. vær kortfattet.. Du skriver jo en cv utenom der all utdanning og praksis m datoer er med..

avslutt med: ser frem til å høre fra dere eller noe sånn, og at du gjerne stiller til konferanse..

For alt i verden uansett hva du skriver ikke vær langtrukket iallefall.

Hvorfor ikke få deg ei jobbsøkerhåndbok på aetat, ligger sikkert på nett og den..

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Achmed

Og sør for at du skriver norsk! Et godt språk legges merke til, og gjør at man lettere får oversikt over søkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skrive litt om seg selv, men skriv også hvorfor du søker, og hva du kan bidra med i den nye jobben. Det er jo den viktigste delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Vis til hvor du har sett stillingen utlyst og opplys om at du med dette søker.

2. Skriv kort om bakgrunn, dvs alder og formell utdanning (med evt spesialiseringer).

3. Arbeidserfaringer du har som er relevant for jobben du søker på. Her må du være nøye - vis til akkurat hva med hver erfaring som har gitt deg verdifull kunnskap for akkurat den jobben du søker på. Du trenger ikke nevne alle jobber du har hatt. Det er bedre å peke på én viktig egenskap du fikk ut av hver stilling, enn å ramse opp massevis av "plussord". Og alle erfaringene bør korrespondere med nettopp de kvalifikasjonene som etterlyses i stillingsannonsen.

4. Personlige egenskaper som gjør deg særlig egnet. Ingen oppramsing her heller, velg ut 2-4 ting som du begrunner.

5. "Håper på mulighet for en nærmere samtale i sakens anledning" el.l.

Selve søknaden bør aldri være på mer enn en side med normal skriftstørrelse og marger. CV legges alltid ved. Gjør research på firmaet før du skriver søknad, og ihvertfall før du evt skal på intervju, slik at du har intelligente ting å si som viser at du er kandidaten de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
1. Vis til hvor du har sett stillingen utlyst og opplys om at du med dette søker.

2. Skriv kort om bakgrunn, dvs alder og formell utdanning (med evt spesialiseringer).

3. Arbeidserfaringer du har som er relevant for jobben du søker på. Her må du være nøye - vis til akkurat hva med hver erfaring som har gitt deg verdifull kunnskap for akkurat den jobben du søker på. Du trenger ikke nevne alle jobber du har hatt. Det er bedre å peke på én viktig egenskap du fikk ut av hver stilling, enn å ramse opp massevis av "plussord". Og alle erfaringene bør korrespondere med nettopp de kvalifikasjonene som etterlyses i stillingsannonsen.

4. Personlige egenskaper som gjør deg særlig egnet. Ingen oppramsing her heller, velg ut 2-4 ting som du begrunner.

5. "Håper på mulighet for en nærmere samtale i sakens anledning" el.l.

Selve søknaden bør aldri være på mer enn en side med normal skriftstørrelse og marger. CV legges alltid ved. Gjør research på firmaet før du skriver søknad, og ihvertfall før du evt skal på intervju, slik at du har intelligente ting å si som viser at du er kandidaten de trenger.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...