Gå til innhold

Supernanny

Anbefalte innlegg

Gjest herremin
Skrevet

Er det mulig?

stakkars 3-åring som egentlig bare er i trassalderen.... "sitte på rampebenken"...fordi han ikke vil slutte å gråte.

andre enn meg som reagerer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_søta_*
Skrevet
Er det mulig?

stakkars 3-åring som egentlig bare er i trassalderen.... "sitte på rampebenken"...fordi han ikke vil slutte å gråte.

andre enn meg som reagerer?

Nei, og jeg skulle ønske norske foreldre tok lærdom av denne serien.

"Uff stakkars gutten min. Er du rampete. Da skal du få alt du peker på så blir nok alt bedre." (veldig dritlei masete unger i jula).

Gjest Gjest- Line*
Skrevet

Stakkars??

Ikke noe synd i han.. han hadde godt av å det... har du bedre forslag?

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Syns ærlig talt ikke den ungen gjorde noe annet enn å grine jeg..Merket at jeg ble lei ungen bare av å se ham på tv..

Gjest Molly84
Skrevet

Trassalderen er ikke en sykdom. Er jo helt naturlig at unger prøver å tøye strikken så langt de kan for å se hvor grensa går. Hvis man da ikke er konsekvent og har enkle og tydelige regler, med konsekvenser dersom disse blir brutt, så åpner jo det for at de kan tøye strikken enda litt til osv.

Jeg syns ikke synd på 3-åringer som må sitte på et trappetrinn i tre minutter.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det hender jeg begynner å se på slike supernanny-programmer, men jeg må skifte kanal før programmet er midtveis. Det skyldes ikke barna, jeg blir bare så irritert og oppgitt over de så til de grader tafatte og hjelpeløse foreldrene som ikke setter foten ned og tar styringen. Men hadde foreldre gjort det, ville vel supernannyer blitt overflødige :ler: .

Jeg tror at mye av årsaken til at mange barn og unge idag oppfører seg ufordragelig og uhøflig, er at foreldrene gjerne vil være kompis og bestevenn, i beste mening. De diskuterer og forhandler med barna fra de er knøttsmå, fra hva de vil ha på brødskiva ("ørten" forskjellige påleggssorter), hvilke klær de har lyst til å ha på seg når de skal i barnehagen som treåringer osv. osv.

Jeg har et grelt eksempel fra min egen familie. Min datterdatter har vært stridig alltid, og foreldrene altfor ettergivende. Jeg husker en episode fra hun var i treårsalderen. Foreldrene strevde og svettet og slet med å få kledd på henne, hun skulle i barnehagen. Hun ville ikke ha det og det og det... og slengte tøyet veggimellom. Jeg ble til slutt så irritert av å være vitne til dette (jada, jada, vet at jeg ikke hadde noe med det), at jeg bad foreldrene gå vekk, så skulle hun få kledd på seg. Jeg utviste ingen form for diplomati, satte jenta hardt ned på fanget og sa at her det ikke bønn, du SKAL ha klær på deg, det bestemmer jeg. Og klærne kom på i løpet av få minutter.

Jeg har tatt henne hardt flere ganger gjennom oppveksten, ikke korporlig, men vist i ord og handling hva som er tillatt og ikke tillatt når hun er på besøk hos meg. Sier jeg nei, betyr det nei. Hjemme hos henne, får hun det som hun vil, trengs bare mas en stund. Jeg har aldri hørt henne spørre om hun kan få noe. Der er tonen "jeg vil ha".

Nå tenker nok mange av dere at jeg er en ordentlig heks som ikke har noe greie på barn og tenåringer. Jeg har mye erfaring fra arbeid med små og store mennesker. En ting jeg er 100 prosent sikker på, er at det ikke er til det gode for noen bare å bli dullet og degget med, og på den måten få urealistiske forventninger til verden.

• Liker 1
Gjest Gjest_kikki_*
Skrevet

Belladonna: Som om jeg skulle skrevet det selv. :)

Angående supernannyprogrammet: Du har ikke misforstått litt da ts? Nannyen irettesatte jo faktisk faren og sa at gutten måtte få vise følelser når han var lei seg.

Når man kjenner barnet sitt så ser man vanligvis forskjell på lei-seg-gråt og være-vrang-gråt. Triste barn trenger trøst og forståelse. Vrange barn trenger grenser og konsekvente voksne.

Jeg synes supernannyen gjør mye bra som jeg synes burde være en selvfølge. Det er greit nok når man har barn som ikke trasser eller utagerer at man kan snakke med dem om alt og alle avgjørelser. Men med svært mange barn funker det dårlig på den måten. Og jeg synes ikke et sekund synd på foreldre som svetter over uoppdragne barn som tar styringen hjemme. De har seg selv å takke.

Skrevet

Supernanny programmene gir mange bra tips og råd om hvordan takle våre søte små, men som med alt annet, man bør se programmet med en passe porsjon skepsis og en klype salt. Med andre ord til syvende og sist: "Tenke sjæl" og vær en smule kritisk, det er ikke alt som passer for enhver unge og enhver situasjon.

Skrevet

Det er ikke synd på barn fordi de er i trassalder, men det er synd på dem hvis foreldre håndterer dem slik at de aldri vokser seg ut av den...

Skrevet
Supernanny programmene gir mange bra tips og råd om hvordan takle våre søte små, men som med alt annet, man bør se programmet med en passe porsjon skepsis og en klype salt. Med andre ord til syvende og sist: "Tenke sjæl" og vær en smule kritisk, det er ikke alt som passer for enhver unge og enhver situasjon.

signerer denne jeg :)

må også si at det er veldig mange barn som "gjør seg til" altså griner fordi de vet at da får de viljen sin. er vandt til at da klarer ikke mamma og pappa og si nei.

Skrevet

Tror de fleste unger i dag hadde hatt godt av klarere grenser! Altfor mange unger får alt de peker på og bestemmer over hele familien. Samtidig er det jo viktig å ikke gi den negative oppførselen all oppmerksomhet, for da kommer ungen aldri ut av trassalderen...

• Liker 1
Skrevet
Tror de fleste unger i dag hadde hatt godt av klarere grenser! Altfor mange unger får alt de peker på og bestemmer over hele familien. Samtidig er det jo viktig å ikke gi den negative oppførselen all oppmerksomhet, for da kommer ungen aldri ut av trassalderen...

Enig i denne!

Er så lei av å se uoppdragne barn med foreldre som bedyrer at de ikke skjønner hvorfor barnet oppfører seg sånn. Jada, jeg vet mange barn har atferdsproblemer pga ADHD eller lignende. Men langt fra de fleste barn med dårlig oppførsel har en diagnose å skylde på. Diagnosen jeg stiller er MPO. MPO = Mangel På Oppdragelse.

Skrevet

Jeg blir ofte lei meg av å se på Supernanny, og det skyldes måten mange av foreldrene snakker til barna sine på. Tenk å kunne si til sitt eget barn at man skulle ønske det ikke bodde der, at man er lei av han/henne etc :(

• Liker 1
Skrevet
Jeg blir ofte lei meg av å se på Supernanny, og det skyldes måten mange av foreldrene snakker til barna sine på. Tenk å kunne si til sitt eget barn at man skulle ønske det ikke bodde der, at man er lei av han/henne etc :(

kan ikke forstå det jeg heller :( helt fælt å se på!

Skrevet
Jeg tror at mye av årsaken til at mange barn og unge idag oppfører seg ufordragelig og uhøflig, er at foreldrene gjerne vil være kompis og bestevenn, i beste mening.

En ting jeg er 100 prosent sikker på, er at det ikke er til det gode for noen bare å bli dullet og degget med, og på den måten få urealistiske forventninger til verden.

Tja, jeg tror at hovedårsaken til "ufordragelige barn", er at man har lært å være ufordragelig og uhøflig av foreldrene sine. Mange av programmene inneholder eksempler med foreldre som skriker til barna fremfor å kommunisere. Misforstå meg rett, det skal settes grenser, men det å skrike til barna og miste besinnelsen slik jeg ser folk gjør - har ingenting godt for seg. Dette skaper mer frykt enn respekt.

Og det er jo allmenn viten at man tar etter sine foreldre. Foreldrenes oppførsel mot hverandre setter også standard for hvordan barn syns det er greit å kommunisere/oppføre seg.

• 3 år senere...
Skrevet

Kveldens far høres ut som stemmen(e) ( de lyse!! ) i Charlie the Unicorn.... :fnise:

Candy moooountaaain... chaaaaarliiieeee...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...