Gå til innhold

Hasselbakte poteter

Nelle

Anbefalte innlegg

Noen som har oppskrift på hasselbakte poteter og det svenskene kaller "klyftpotatis"?

"Klyftpotatis" er store potetbåter som er stekt på en måte som minner veldig om hasselbakte. Jeg har ikke frityrmaskin, så oppskrift på hasselbakt og klyft må være laget uten frityropplegg.

Tusen takk!

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 porsjoner:

10-12 poteter

3 ss smør

1 1/2 ts salt

1 ss brødrasp

2 ss revet ost

Fremgangsmåte

Skrell og skyll potetene. Skjær dem i tynne skiver, men ikke helt igjennom, de skal henge sammen i bunnen. Legges i smurt ildfast form med den oppskårne siden opp. Pensle med smeltet smør, ha på salt. Stekes på 225 grader i ca. 20 minutter. Pensles med smør iløpet av stekingen. Ta dem ut av formen. Strø brødrasp og revet ost over, og stek ytterligere 15-20 minutter til de er myke og har fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til oppdeling av potetene.

Hvis du legger poteten i en eggedeler og skjærer omvendt av det disse "strengene" gjør med kniv, så slipper du å kutte gjennom potetene ved et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også legge potetene i ei stor tresleiv og skjære. Kantene på sleiva hindrer at du skjærer helt igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to små klosser, ca 1 cm tykke som jeg legger på hvere sin side av poteten når jeg skjærer. Bruker ikke brødrasp og ost på, mene steker dem ofte i forma sammen med kjøttet vi skal ha til middag. Da trekker de inn skjy fra kjøttet mens de steker. Kjempegodt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...