Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Trenger oppskrifter på litt billige vegetariddager og retter. Helst litt sunne, men går ann å svinge av litt. Skal bli student igjen, så håper at noen kan komme med noe lurt
Gjest TS Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Ser forresten på meg selv som Laktovegetarianer - Spiser melkeprodukter, ost og fisk. Men o noen vil gi uthelt vegansk, er detogså av interesse for meg eller noen.
Tabris Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Enkelt og billig er f.eks å kjøpe inn noen grønnsaker (squash, løk, paprika og lign.), steke det på panna med tomatsaus og ha pasta til. Andre typer grønnsaker (bønnespirer, bambusskudd, ananas, paprika osv) og annen type saus passer fint til ris. Her kan du jo variere med hvilke typer grønnsaker og hvilken saus du vil ha. Grønnsaker som blir til overs kan du steke på panna som pytt-i-panne. Evt. kan du kjøpe inn noen poteter og gulrøtter i tillegg (det finnes også gode poseblandinger med grønnsaker i frysedisken som kan brukes til dette).
Kamikatze Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Linselapskaus. Legg linsene i vann noen timer, om du kan. Det tar ikke noe ekstra tid, hvis ikke du blir stående å heie på dem... Kok linsene med en til to grønnsaksbuljongterninger og pepper i fem-ti minutter. Ha oppi en halv til en pose frossen grønnsaksblanding, eller terninger med sesongens billiggrønnsaker etter smak. - Og en grovhakket løk. Du kan med fordel blanke løken i smør i bunnen av gryta først, om du gidder. Mer smak sånn. Alle typer rotgrønnsaker passer i denne.
Gjest Caya Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Ser forresten på meg selv som Laktovegetarianer - Spiser melkeprodukter, ost og fisk. Men o noen vil gi uthelt vegansk, er detogså av interesse for meg eller noen. Sorry, men du er nok ikke vegetarianer. Fisk er kjøtt. Pescetarianer som ikke spiser egg er en dekkende beskrivelse for deg Det er lurt å basere måltidet på poteter, pasta, ris, bønner linser eller andre ting du får kjøpt billig hvis du ønsker et rimelig måltid. Hvis man ikke velger ferdigprodukter blir det ofte billigere (og sunnere). Denne aubergineformen er veldig billig og god. Jeg kjøpte nok til å lage til fire personer og brukte kun 40-60 kr. Alle ble mette og det var litt overs også. Suppe er billig. Bare hiv oppi billige grønnsaker og grønnsaksbuljong. Deilig når det er kaldt ute Disse kikertkakene elsker jeg. De er ikke spesielt kostbare å lage, de er enkle og er supergode. Denne pastaretten liker jeg også veldig godt. Billig og enkel. edit: skrivefeil Endret 6. januar 2009 av Caya
Gjest Langsyne Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Sorry, men du er nok ikke vegetarianer. Fisk er kjøtt. Pescetarianer som ikke spiser egg er en dekkende beskrivelse for deg Kjenner en laktoveggis som fisker fisken selv. Og hennes synspunkt er at de er bedre å fiske fisken selv, enn å kjøpe den fordi fisken har vært fri! Er ikke det en fin tanke? Det synes jeg ( : Endret 6. januar 2009 av Langsyne
Tabris Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Det er en kjempefin tanke som jeg er fullstendig enig i - men da er hun ikke vegetarianer.
Gjest Frosk Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 Kjenner en laktoveggis som fisker fisken selv. Og hennes synspunkt er at de er bedre å fiske fisken selv, enn å kjøpe den fordi fisken har vært fri! Er ikke det en fin tanke? Det synes jeg ( : Enig i at det er "bedre" å spise vilt / villfisk enn oppdrettsvariantene - men spiser man fisk er man ikke vegetarianer. Fisk er kjøtt. Enkelt og greit. Billige vegetarmiddager... Linsesuppe, kikertcurry, kikert&tomatgryte, ertesuppe... Bønner, linser og kikerter er kjempebillig (og spesielt om man koker bønner og kikerter selv i stedet for å kjøpe dem på boks) - kombinerer man belgfrukter med basisgrønnsaker som løk, gulrot, purre (som jo også er billige), poteter, hermetiske tomater, ris, pasta... så har man egentlig veldig mange muligheter.
Gjest Caya Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 Kjenner en laktoveggis som fisker fisken selv. Og hennes synspunkt er at de er bedre å fiske fisken selv, enn å kjøpe den fordi fisken har vært fri! Er ikke det en fin tanke? Det synes jeg ( : Den fisken har jo hatt det bedre enn de som er i oppdrettsanlegg eller de som dras opp i hopetall, men overfiske er fremdeles et problem og det er fremdeles et unødvendig drap (ja, fisk føler smerte og stress). Og som andre har påpekt, spiser man kjøtt er det misvisende å kalle seg veggis. Hun er nok ikke mer veggis enn de som kun spiser gris som de dreper selv. Men vi trenger ikke gjøre dette til en fisketråd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå