Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Jeg fikk Polar FT 60 til jul og brukte den for første gang i dag. Jeg har tatt Fitness testen og fikk GOOD på den. I tillegg tok jeg Own Zone test før jeg startet økten. Jeg reagerte litt på en ting i etterkant. Jeg trente en ordinær spinning 1 time (må starte litt forsiktig etter juleferien ). Jeg har jo tidligere hørt at instruktørene har sagt at man skal liksom ikke helt opp på svært anstrengende på disse timene og jeg synes også at jeg aldri er der nei. Timene går helt fint. Blir god og svett, men ikke ubehagelig på noen måte. Nå har jeg altså testet timen med pulsklokke på og jeg ble litt overrasket. Etter oppvarmingen lå pulsen min på ca. 173-196 dvs. for min del i sone 3. Kan dette stemme? I følge 220-alder skal min makspuls være 194. Jeg synes timen gikk helt ok. Jeg "døde" ikke på noen punkt og hadde mer å gå på etter timen. 1. Jeg la inn weightloss programmet. Da ble jo denne timen i følge klokken helt feil. I følge weightloss programmet så skal jeg litt i pulssone 1 og 2. Kan dette stemme? Trodde spinning var greit i forhold til vektreduksjon jeg. Kan det være makspuls og pulssonene som ikke stemmer helt? 2. Jeg synes pulsklokken forventer litt vel mye av meg. Den vil at jeg skal trene 5 timer og 20 minutter og totalt 1950 kalorier. Etter dagens time forbrukte jeg 388 kalorier. Jeg har virkelig ikke tid til å trene over 5 timer i uka. Hvorfor fikk jeg så høye mål? Jeg er jente 163 cm høy og 56 kg etter juleferien Trivselvekten er på 51-53 kg. Ønsker meg ned dit igjen. Jeg har tid til ca. 3-4 treninger i uka og foretrekker spinning og body pump. Tips mottas med stor takk!
Gjest svanungen Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Nå kjenner ikke jeg Polar FT 60, men har litt erfaring med min Polar F11. Basert på nesten to års bruk av klokka, kan jeg si følgende: 1. Formelen 220-alder stemte absolutt ikke for meg. Skulle da hatt en makspuls på ca 192. I høst fikk jeg muligheten til å ta en makspulstest ved treningssenteret der jeg trener, og klarte da å presse meg til ca 200. Dette utgjør en ganske stor forskjell! Etter denne makspulstesten har jeg sett at treningene blir mye "riktigere" pulsmessig. 2. Om du har muligheten, så vil jeg anbefale deg å la pulsklokken vise % av makspuls istedet for pulsslag. Jeg har i alle fall erfart at det er mye enklere å forholde seg til, man ser med en gang hvor man jobber. 3. Ofte opereres det med lavere intensitet når det er snakk om fettforbrenning/vektreduksjon. At man bør trene på litt lavere puls, men over lenger tid. Ofte rundt 70% for eksempel. For meg blir spinning altfor hardt dersom målet er 70%... Men jeg stortrives med spinning, blir revet med, svetter, puster og koser meg. Og vekta rusler nedover, selv om pulsen passerer 85%. Det viktigste er at man trener! For meg er 70% av makspuls VELDIG rolig trening, og noe jeg fort går lei... 4. Forventingen til pulsklokken din er nok basert på hva du har lagt inn som mål. På min pulsklokke kan jeg legge inn hvor høyt aktivitetsnivå jeg ønsker å ha (lavt, moderat, høyt, elite), om målet er vektreduksjon, vedlikehold etc. Utfra hva jeg legger inn som verdier, vil pulsklokka foreslå et program, med antall treningstimer, kcal etc. Du må nesten bare teste litt, og se hva som passer for deg. Jeg har trent endel med moderat aktivitetsnivå, og da har klokka foreslått ca 3 økter i uka. Nå trener jeg endel mer, og må derfor gjøre en liten justering av målene... Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men det er i alle fall litt av mine erfaringer. Tror det også er viktig å ikke stole blindt på pulsklokka, den er kun ment for å gi en indikasjon. Jeg "lærte" det da jeg tok denne testen, og den kom opp med resultatet: 77 - elite (yeah right! ). Greit at jeg trener endel, men når verdiene på tester før og etter ligger mellom 40-52, så er vel 77 noe drøyt... Men pulsklokka er til stor motivasjon og inspirasjon, og det er det viktigste for meg! Lykke til, håper du blir fornøyd!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Takk for svar. Jeg har lagt inn at jeg har hatt et moderat aktivitetsnivå dvs. 1-3 timer per uke de siste tre månedene. Det er tre forskjellige treningsmål jeg kan velge mellom: Improve fitness Maximize fitness Lose weight Jeg valgte den siste. Da kommer klokken selv med anbefalte tidsmål og kalorimål. Så er det jo sånn at man får en pokal om man når målene.. Jeg har jo litt konkurranse instinkt og vil gjerne få pokal, men jeg ble liksom litt demotivert av at jeg da må trene så mye. Hehe.. Det skal ikke være lett. Kan det være at jeg fikk høye mål fordi jeg ikke er i så verst form fra før? Så for å gå NED i vekt, så må jeg trene ytterligere? Det er jo ikke så ulogisk, men akk.. ikke akkurat det jeg har tid til nå. Får kanskje heller jukse litt og heller passe på matinntaket.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Du har jo ikke mye du skal ned, vil heller kalle det en justering så tror ikke et vekttapprogram er greia for deg. Finn ut av hva din maxpuls er. Jeg tok en joggetur (passe slitsom) og etter ca 15 min (kommer jo an på om du er i ok form fra før av, men det sier du at du er) så gyv løs på en oppoverbakke! En du vet du ikke klarer å fullføre. Løp til bena nesten gir etter under deg og det gjør "vondt" og sjekk pulsen. Da er du nok i veldig nær din maxpuls. Makspulsen kan du bruke til å lage løpeprogram hvor du stiller inn hvor du skal være i de ulike pulssonene og hvor lenge. Få klokken til å pipe når du er over eller under disse intervallene så du kan justere. På en organisert spinningtime ville jeg som sagt over her hatt den innstillt prosentvis på puls og holde deg der instruktøren sier du skal være (evt holde deg på et høyt nivå over lengere tid om du er i god form). Jeg tror du kan droppe vektprogrammet på klokken og heller se hva du må trene og spise for å nå målene du vil oppnå. Bruk kalorimålingene på klokken aktivt. Og pulsintervallene som jeg nevnte.
Gjest fragment Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Tommelfingerregelen om at makspulsen = 220 minus alder stemmer overhodet ikke for meg heller. Jeg er 22 år gammel, men ifølge pulsklokken min har jeg hatt puls på 214 (var relativt sliten etterpå, ja...). Makspuls er veldig individuelt, og jeg får veldig fort høy puls uten at jeg nødvendigvis når melkesyreterskelen. Løp kortintervaller senest i dag, og hadde på ett tidspunkt puls på 208.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Jeg endret treningsprogram til maximize fitness jeg. Det passet bedre i forhold til hvordan jeg ønsker og trives med å trene. Er jeg først på treningssenteret så vil jeg ta ordentlig i. Tok en skikkelig økt i går med både spinning og litt intens styrketrening i 30 min. etterpå. Endte på ca. 750 kalorier forbrent. God start på uka. Tok en danseinspirert time i dag og ble dermed kvitt ca. 400 kalorier, så da er jeg halvveis denne uka. Dette er gøy altså! MEN jeg må si at jeg har oppnådd liksom 120% av anbefalt tid i treningssone 3 allerede. Synes dette er så rart, men det vil jeg ikke bry meg om. Jeg kan jo ikke sløve på trening heller. Det MÅ jo være makspulsen som er feil. Bra tips om å løpe opp en lang, hard bakke. Problemet er bare at på denne tiden av året, så er det jo griseglatt ute. Tør ikke helt å ta i så mye på tredemølle heller akkurat. Bare ser for meg at jeg bare blir kastet i veggen når jeg ikke orker mer. Hehe.. SÅÅ noen andre tips til testing av makspuls? Spørsmål: Når skrur dere av klokken? Når dere tøyer ut? Når pulsen kommer ned på normalen eller? Jeg har stoppet økten når jeg tøyer ut, men vet ikke om det er riktig...
Gjest Gjest_Svana_* Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Ikke meningen å være negativ her egentlig, men kom på min pulsklokke som ligger lett nedstøvet i en skuff. Var småfanatisk opptatt av den i flere uker, men så ble det liksom for mye styr med hele greia... Håper du er mer utholdende!
Gjest svanungen Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Hei! Så bra at du har fått justert klokken! Jeg tok makspulstest på spinningsykkel, fungerte helt genialt! Var en instruktør som kjørte opplegget, og det fungerte veldig bra synes jeg. Først ca 15 minutter oppvarming, på relativt rolig puls (rundt 75%) Videre kjørte vi noen intervaller med korte pauser mellom, der vi for hver intervall skulle øke pulsen sakte men sikkert. Når pulsen hadde nådd ca 85% av makspuls (vi hadde stilt inn en for høy makspuls i utgangspunktet, slik at vi skulle ha noe å strekke oss mot), kjørte vi selve testen. Dette var en økt på ca 4 minutter, hvorav vi de første to minuttene økte pulsen jevnt og trutt ved å veksle mellom å sitte og stå, og de siste to minuttene var det full gass stående. Måtte passe på å ikke ha for mye belastning (skulle ikke være noe styrkeøkt, eller gi masse melkesyre for tidlig), men heller ikke for lite (beina må ha litt mostand å jobbe med). Etter ca 2 minutter var denne jenta HELT tom, og da jeg kastet et blikk på pulsmåleren viste den 199. Noe helt annet enn den makspulsen jeg hadde trodd var riktig... Ligger fremdeles for mye i pulssone 3 i følge pulsklokka, men som du sier, må jo gi jernet! Hender jeg tar en litt roligere økt på ellipse eller tredemølle, ellers er det gjerne full gass. Bruker pulssonene som en indikasjon, men ikke alltid jeg nødvendigvis følger hva klokka anbefaler... Synes uansett pulsklokka har vært en god motivasjon, har snart brukt den i to år. Moro!
Gjest Bolledeig Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Det er kanskje greit å merke seg, spesielt når man trener etter puls, at selv om man kanskje forbrenner relativt mye mer fett når man trener lavintensivt, så vil man uansett forbrenne mer, totalt, når man har intensiv trening. Det har en del andre positive effekter på kroppen også. Så det er ikke noen vits å "skygge unna" høyintensiv trening selv om man skal ned i vekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå