Gjest I-Villrede Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Ok, en hverdag med ferdigpizza og for mye PC skal nå ta slutt, haha. Jeg begynner å merke det på både kondis og form at kroppen min ikke er overlykkelig over behandlingen jeg gir den. Er hverken overvektig eller tynn. Vil si helt normal. 182 høy, 81 kg, 25 år gammel mann. Føler ikke noe behov for å bygge muskler, mosjon liker jeg å få ved å gå i skog og mark, eller gjøre andre "vanlige" ting, da jeg ikke har bil. Ellers sykler jeg om sommeren. Det jeg ønsker å gjøre, er å få en oversikt over:Hvilke stoffer kroppen min trenger. (Vitaminer og mineraler) osv.Hvor mye av dette den trenger.Hvilke matvarer som har de. Evt kosttilskudd etcHvilke og hvor mange måltider man bør haHvor mye mosjon en kropp til daglig trenger til daglig. Gjennom å få kartlagt alle disse tingene, så ønsker jeg å få satt opp en slags "livsstilsplan". Denne skal følges slavisk. Nå skal jeg begynne å ta vare på denne skrotten. Saken er at jeg vet mer om hva som er under panseret på en bil, enn hvordan kroppen fungerer. Det sier litt, siden jeg ikke er interessert i bil. Å begynne å skjønne helse og kosthold er også noe overhvelmende, dette er et gigantisk felt, og man må være ekspert for å forstå noe som helst. Håper derfor at noen kan hjelpe meg og andre folk til å få en oversikt over hvilke elementer som bør inngå i et normalt og sunt liv. Det handler ikke om å leve for kroppen sin, men om å ta vare på den. Tusen hjertlig takk for at du leste helt hit, og enda mer takk til deg dersom du vil bruke tiden din på å bidra her.
sunflower87 Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Ok, en hverdag med ferdigpizza og for mye PC skal nå ta slutt, haha. Jeg begynner å merke det på både kondis og form at kroppen min ikke er overlykkelig over behandlingen jeg gir den. Er hverken overvektig eller tynn. Vil si helt normal. 182 høy, 81 kg, 25 år gammel mann. Føler ikke noe behov for å bygge muskler, mosjon liker jeg å få ved å gå i skog og mark, eller gjøre andre "vanlige" ting, da jeg ikke har bil. Ellers sykler jeg om sommeren. Det jeg ønsker å gjøre, er å få en oversikt over:Hvilke stoffer kroppen min trenger. (Vitaminer og mineraler) osv.Hvor mye av dette den trenger.Hvilke matvarer som har de. Evt kosttilskudd etcHvilke og hvor mange måltider man bør haHvor mye mosjon en kropp til daglig trenger til daglig.Gjennom å få kartlagt alle disse tingene, så ønsker jeg å få satt opp en slags "livsstilsplan". Denne skal følges slavisk. Nå skal jeg begynne å ta vare på denne skrotten. Saken er at jeg vet mer om hva som er under panseret på en bil, enn hvordan kroppen fungerer. Det sier litt, siden jeg ikke er interessert i bil. Å begynne å skjønne helse og kosthold er også noe overhvelmende, dette er et gigantisk felt, og man må være ekspert for å forstå noe som helst. Håper derfor at noen kan hjelpe meg og andre folk til å få en oversikt over hvilke elementer som bør inngå i et normalt og sunt liv. Det handler ikke om å leve for kroppen sin, men om å ta vare på den. Tusen hjertlig takk for at du leste helt hit, og enda mer takk til deg dersom du vil bruke tiden din på å bidra her. For det første har du tatt et stort steg bare ved å motivere deg selv for å gjøre noe med livsstilen din Når det gjelder mosjon, sies det at en 15- 30 minutters gåtur hver dag er kjempeflott, sørg for å bevege deg mye, ta trappene i stedet for heisen etc. På middagsfronten er det aller best å lage maten fra scratch, siden du da vet hvilke tilsetningstoffer og hvor mye salt som finnes i maten. du kan tenke tallerkenen som en slags tredeling, hvor hovedretten (f. eks fisken, kjøttet o.l) er en tredel, tilleggsrett som poteter, ris etc, er en tredel og grønnsaker er siste tredel. Du kan også huske på at jo større tallerken du spiser fra, jo mer mat får du i deg, så å spise fra en mindre tallerken enn det du pleier, og samtidig ta deg god tid mens du spiser maten kan hindre deg i å overspise. Kroppen kjenner først metthetsfølelse etter tjue minutter, og jeg vet selv hvor mye jeg kan fyre i meg før jeg blir helt stappmett :gjeiper: Kroppen bruker lengre tid på å fordøye fiber, og du vil føle deg mett lengre. Fiber finner man for eksempel i grove typer brød, så istedet for å kjøpe hvit brød, kan du spise grovbrød eller knekkebrød. Matprodusenter har også begynt å tilføre fullkorn til f. eks pasta, så du kan bytte ut vanlig pasta med fullkornpasta. Ellers kan man spise det man ønske, så lenge man beveger seg tilsvarende iløpet av dagen. hele poenget med vekt og slik er at man må forbrenne mer energi enn man tilfører for å kunne holde vekten eller gå ned i vekt LYKKE TIL! !
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Bra du vil gå litt bort fra "ungkarsdietten" og prøve å endre litt. Rent generelt sier man vel at en mann skal ha i seg ca. 2500 kalorier pr. dag. Dette er basert på gjennomsnitt. Trener man etc. må man spise mer. Jeg ville tenkt enkelt. Fortsett å mosjonere litt dag, som å gå til jobb/skole som du allerede gjør. Bor du i by kan du f.eks. gå av et stoppested før på buss/trikk/bane. Bare noen minutter ekstra hver dag gjør at du får i gang blodsirkulasjonen og forbrenningen din. Hvis du har et godt og balansert kosthold med proteiner, karbohydrater, fett og fiber vil du få i deg de vitaminene du trenger. Tenk litt mer på å lage mat fra bunnen av. Det tar ikke lang tid og smaker tusen ganger bedre enn halvfabrikat. Bytt ut kneip eller loff med grovere brød. (Og enda bedre, bak brødet selv! Jeg hadde blitt meget imponert om jeg møtte en 25 år gammel gutt som kan bake brød!) Nå finnes det så mange ulike typer å velge i. Bytt ut lyst knekkebrød med groverere. Spis rene kjøttprodukter. Få i deg fisk, gjerne fersk, men makrell i tomat/sursild/tunfisk er også bra. Bytt ut meierismør med oljer. Hvis du nå av og til kjøper deg en Grandiosa kan du forsøke å putte på egne grønnsaker oppå. Paprika, tomat, squash, sopp og det du måtte like. Da blir du fortere mett og spiser mindre. Å få et sunt kosthold og livsstil handler mer om å endre vaner enn å gjøre store forandringer på en gang. Begynn i det små. Som grovt brød over her. Forsøk å ha noen bokser hermetisk tomat i skuffen så du kan lage spagettisaus selv. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig eller kylling. Velg andre varianter av maten du allerede spiser. Personlig tenker jeg at gulost er helt ok bare det ikke er det eneste pålegget man spiser, og det er ikke sånn at sunt = lite kalorier. Du trenger ikke kjøpe spesielle lettprodukter. Men velge renere og mindre prosesserte varianter av ting. Tenk litt på hva maten du spiser faktisk inneholder. Vet du hva rekesalat inneholder f.eks? Bli litt mer bevisst uten at det blir fanatisk. Det er lov å ta en pølse på Narvesen av og til, eller bestille pizza med ujevne mellomrom. Til de konkrete spørsmålene dine Hvilke stoffer kroppen min trenger. (Vitaminer og mineraler) osv. Kroppen din trenger de stoffene som finnes i et godt og velbalansert kosthold. De fleste i Norge som spiser grønnsaker, litt fisk et par ganger i uka, grovbrød, meieriprodukter og normalt pålegg får i seg det kroppen trenger. Hvor mye av dette den trenger. Dette variere jo, men stort sett får den det den trenger forutsatt at man ikke lever på øl og pizza alene. Eventuelt kan du ta deg en tur til legen og ta en blodprøve for å sjekke om du mangler noe. Hvilke matvarer som har de. Evt kosttilskudd etc. Kosttilskudd er noe de aller fleste ikke trenger med et normalt kosthold basert på ferske råvarer. Men tran kan du jo få i deg om du ikke spiser så mye fisk til vanlig. Hvilke og hvor mange måltider man bør ha Jeg vil si 4 hovedmåltider, frokost lunsj, middag, kvelds. Og noen mellommåltider som kan være alt fra et par knekkebrød til en yoghurt, en håndfull nøtter, noe frukt. Det du liker. Hvor mye mosjon en kropp til daglig trenger til daglig. Statens anbefalinger er 30 minutters aktivitet hver dag. Nå ser det ut til at du går mye, og dette er bra. Er du glad i gå turer i skog og mark kan du forsøke å få inn det et par ganger i uka, eller få deg en turkamerat som kan gå i marka med deg. Dra på turer med venner, gå på ski nå om vinteren. Det du liker og trives med. Gjennom å få kartlagt alle disse tingene, så ønsker jeg å få satt opp en slags "livsstilsplan". Denne skal følges slavisk. Nå skal jeg begynne å ta vare på denne skrotten. Synes ikke du skal følge noen slavisk plan. Da har man lett for å gi opp fordi man skal strekker over for mange ting på en gang. Få inn de måltidene og velg smartere mat. Kjøp deg en kokebok med enkle hverdagsretter som du kan eksperimentere med. Inviter venner på middag når du har prøvd ut noen av dem f.eks. Gjør det gøy å bli litt mer bevisst uten at du skal bli noen "supermann" som bare spiser ditt eller datt og MÅ trene akkurat da og da. Lag deg noen mål. F.eks. at "Denne uka skal jeg ha gått minst en time hver dag". Neste uke kan det være "Denne uka skal jeg ha fisk til middag to dager". Tenk mer på hva du kan få inn i livsstilen din, og mindre på alt det du føler du ikke kan spise eller nyte og gjøre. De færreste normale, friske mennesker som trener og føler de har en kropp og et liv som fungerer nekter seg en hel masse. De nyter i små mengder og skeier ut av og til. Ingenting her i verden er absolutt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå