Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny bærbar PC, men er usikker på om jeg ska velge vanlig PC eller Macbook.

Jeg bruker KUN PC til surfing og å høre på musikk. Ingen bilderedigering og spilling.

Ser at Macbook er ganske dyrt. Er det verdt det med mitt bruk, eller bør jeg satse på en PC?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Andy_*
Skrevet

Jeg vil nok ikke ambefale MAC til deg hvis du skal bare ha en enkel maskin til surfing og spilling av musikk, med mindere du er veldig opptatt av design på maskinen

Ambefaler deg å følge litt med på tilbudsanonsene som dukker opp i postkassa av og til, kan finne greie maskiner til en rimelig penge der

Ellers så kan jeg ambefale Dell

Andreas

(Tidligere Dell og HP teknikker)

Skrevet

Jeg ville gått for en Mac uansett. Langt mer brukervennlig, synes jeg. Uansett hva hensikten med kjøpet er ville jeg foretrukket Mac, med mindre du spiller mye (mye enklere å skaffe spill til PC hvis du handler i vanlige butikker bortsett fra Humac/Eplehuset, enkelte spill (som Crysis?) har vel systemkrav basert på kraftige PC-er også) eller er ute etter en helt enkel maskin som bare skal fungere i kort tid.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg ville gått for Mac, av den enkle grunn at der har du maskin som fungerer optimalt i minimum fem år. En pc-laptop er ikke laget for å vare optimalt i mer enn tre, men de blir som regel treige og problemfylte lenge før det. Jeg hadde en Acer-maskin til 9.000 for et par år siden, som varte meg et halvt år, og så måtte den kasseres... Herlig. Da ville jeg heller lagt til et par tusen til og kjøpt en Macbook. Som sagt så varer de lenger. Og OS X er et fantastisk operativsystem med utrolig mange smarte løsninger.

Jeg er ikke noen typisk "macfangirl", jeg har endt opp med mac pga praktiske årsaker. Jeg legger heller 10.000 (eller i mitt tilfelle, 15.000 siden jeg kjøpte Pro) i en maskin som jeg kan ha i minst fem år, enn 5.000 i en maskin som må byttes ut innen to år...

Skrevet
Jeg ville gått for Mac, av den enkle grunn at der har du maskin som fungerer optimalt i minimum fem år. En pc-laptop er ikke laget for å vare optimalt i mer enn tre, men de blir som regel treige og problemfylte lenge før det.

...

Jeg er ikke noen typisk "macfangirl", jeg har endt opp med mac pga praktiske årsaker. Jeg legger heller 10.000 (eller i mitt tilfelle, 15.000 siden jeg kjøpte Pro) i en maskin som jeg kan ha i minst fem år, enn 5.000 i en maskin som må byttes ut innen to år...

Min IBM Thinkpad fra 1996 lever ennå i beste velgående, og var i aktiv bruk frem til 2003, deretter sporadisk bruk hver gang en av de nyere "plastpcene" døde.

Apple lager solide maskiner, men hvis man er på et budsjett av den størrelsen er det ikke vanskelig å finne like solide maskiner av andre merker. Om man derimot har et budsjett på 5000 kroner fordi det er mulig å kjøpe Windowsbærbar til den prisen er det ikke akkurat overraskende om byggekvaliteten er begredelig.

Hadde forøvrig en lang krangel med OS X i dag, men det var vel egentlig ikke OS X feil, snarere en såkalt seriøs leverandør som ikke støttet annet enn Windows + MS IE for pålogging til terminalserver. Mac er fint, men man kan sitte nokså fint i det hvis det viser seg at noe man trenger kun finnes til Windows.

Skrevet

Legger man 15000 i en bærbar, så får man typisk en maskin som varer en stund, mac eller ikke. Budsjettmodellene derimot, de har ikke apple noen av i det hele tatt.

Gjest Pascale
Skrevet
Ellers så kan jeg ambefale Dell

Jeg skal aldri mer kjøpe en Dell. Bare problemer og slett kundeservice. Jeg ser selv etter en Lenovo.

Gjest Grafica
Skrevet
Hadde forøvrig en lang krangel med OS X i dag, men det var vel egentlig ikke OS X feil, snarere en såkalt seriøs leverandør som ikke støttet annet enn Windows + MS IE for pålogging til terminalserver. Mac er fint, men man kan sitte nokså fint i det hvis det viser seg at noe man trenger kun finnes til Windows.

Derfor har jeg ti GB av harddisken min med windows. Først og fremst fordi jeg er grafisk designer og må ha mulighet til å sjekke websider jeg jobber med i IE og windows-versjonene av Opera og Firefox. Har ikke noe særlig imot Windows egentlig, kun maskinene som blir laget med det. OS-et er tungvindt å skulle ha som hovedOS i lengre tid i mine øyne, dog.

Skrevet
Jeg skal aldri mer kjøpe en Dell. Bare problemer og slett kundeservice. Jeg ser selv etter en Lenovo.

Enig der. Dell kan gå til "hell"

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

du skal sefølglig kjøpe deg en mac! det er litt vankskelig å forklare men pcer har veldig lett for å få virus, mac kan ikke få virus.. det er også en grunn til at mac ikke har noe bruksanvisning , det er fordi alt er så utrolig lett å skjønne og alt kommer av seg selv. mac er laaaaaangt bedre enn en pc.

jeg tror de som velger pc ovenfor mac, gjør det bare fordi de er redd for teknologien i mac, at det er vansklig osv. Er ikke det i det hele tatt. Snart kommer det til å bli uvanlig å ha pc. mac er den nye pc.

mac kan du også høre på musikk med hele macen lokket. det er også ingenting som heter limewire itunes på den, det er sånn egen mac programmer på alt, slik at det ikke slippes inn masse virus fra masse forskjellige programmer

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

For å være litt ærlig og slem her så syns jeg at man må være ganske dum for å svi av så mye penger på en maskin man skal bruke til kun surfing og musikk. Enormt dum, eller veldig rik.

Mac er kanskje solide maskiner, men som noen andre nevner; betal like mye for en pc som for en mac, så vil den også være solid. Og ha mye større ytelse enn mac.

Greia med pc er at man må ha litt peiling, det er jo bakdelen. Mac er nesten (bare nesten) idiotsikkert, og vil derfor kanskje "vare" lenger for enkelte, men du får enda mer ut av en pc hvis du bare vil.

For all del, jeg liker mac jeg. Mac er fantastisk til bilderedigering, blant annet. Og nettopp derfor syns jeg ikke du skal kjøpe mac, du svir IKKE av 10-15 000 for en maskin som er fantastisk til bilder, men som du ikke har tenkt å bruke til bilder! Det er bare slemt...:P

Nei, kjøp heller en billig pc og bytt den ut om to-tre år, og du vil fremdeles ha brukt mindre penger enn på en mac.

Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg skulle ha min første laptop for noen år tilbake, og min bror "tvingte" meg til å kjøpe iBook (mac). Det er det beste som har hendt meg. Den går og går, og etter fire år er den fortsatt i bruk (av min mor). Jeg kjøpte ny macbook pro i høst.

Trenger du splitter ny maskin? Jeg anbefaler deg å kjøpe den billigste macbook'en til ditt bruk. Den har alt du trenger, og mye mer. Mac har et nydeig design, den er lettlært, lett å bruke, det finnes ikke virus, så du slipper å tenke på virusprogram, de har til og med Office-pakken i mac-versjon. Mange pc-brukere argumenterer med at mac er "spesielt", med lite utvalg av programmer/spill, men der tar de feil.

Jeg har aldri savnet noe. Dessuten kan du kjøre Windows med Boot Camp, eller Parallells (jeg bruker Parallells). Artig å ha begge deler, selv om det ikke er nødvendig.

Jeg har aldri angret et sekund. Jeg anbefaler deg å gå inn på mac1.no, og undersøke nærmere der. Der har de blant annet et forum hvor du får svar på alt, fra hvordan du slår på en mac, til programmering. Der har jeg fått mye hjelp.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for. Once you go mac, you never go back.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...