Gå til innhold

Kan jeg ringe deg?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har en venninne som alltid sender sms "kan jeg ringe deg". Hvorfor ringer hun ikke bare,og ser om hun får svar? Har prøvd å oppdra henne, men det går ikke. Hun sier hun er redd for å forstyrre, men jeg skrur jo av telefonen når jeg ikke kan prate. Og når jeg sjekker loggen min så har jeg brukt ca 20-30 kr/mnd på å svare henne på kan jeg ringe deg-meldinger :gjeiper:

Bør jeg bare slutte å svare, og se om hun ringer likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og legger til: Om du ikke hadde svart, så hadde jeg ikke ringt nei :ler: (og etter noen sms sannsynligvis begynte å lure på hva i huleste som foregikk :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør av og til det samme, men kun med de som pleier å være dårlige på å ta telefonen, eller ofte er opptatt, eller jeg har en tendens til å ringe og vekke fordi de sover på alle døgnets tider :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme med noen venninner.. Men ikke alle.. Tror det er fordi jeg ikke vil forstyrre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender slike meldinger noen ganger. Hvis jeg virkelig trenger noen å snakke med og det er på en tid av døgnet da de fleste sover så vil jeg ikke vekke dem. Da er det greit å sende en slik melding først. Lettere å våkne av å bli ringt enn å få en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det hvis klokken er 22.30 - 23 om kvelden. Synes det er for sent å ringe til alle folk da. Men om de da svarer på melding at de er våken og at det er ok, så ringer jeg :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme med noen venninner.. Men ikke alle.. Tror det er fordi jeg ikke vil forstyrre..

Sender du en melding har du allerede forstyrret :)

Neste gang jeg får sånn melding skal jeg prøve å svare en gang for alle at "ring når du vil, jeg svarer hvis det passer", for så å la alle sånne meldinger forbli ubesvart i fremtiden. Tviler på om det hjelper, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje heller noe ala "ring når du vil, mobilen er avslått når jeg ikke kan ta den :)" om det er tilfellet. Da slipper folk den gnagende "hjelp, hva om jeg lager lyd nedi veska hennes når det overhodet ikke passer?"

(Ikke at jeg hadde våget ringe uansett :ler: tar meg jevnt over 3-4 timer å samle mot uansett hvem jeg skal ringe :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Gjør det virkelig noe at folk spør om det passer at de ringer? Det synes ikke jeg. Det hender jo at det overhodet ikke passer at de ringer. Og det hender med noen at man faktisk må være påpasselig når man ringer for det passer virkelig ikke hvis man ringer på feil tidspunkt. Så hva er egentlig problemet?

Selvsagt ser jeg også at dersom man ringes veldig mange ganger i løpet av en uke så blir det litt mye å få en sånn melding før hver gang. Men jeg ville aldri tenkt på at det var uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Perhaps_*

Jeg sender alltid sms før jeg ringer til de vennene som har små barn. De er alltid så travle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lise_*

Jeg synes det er helt naturlig at man sender sms først og spør om det passer å ringe. Ikke dermed sagt at man MÅ sende sms først, men det er ikke noe rart i å gjøre det.

Når jeg får en sms med spørsmål om det passer å ringe så sender jeg et "ja" når det faktisk passer. F.eks. etter jeg er ferdig med middagen, eller etter jeg har snakket ferdig med samboeren om noe viktig, etter jeg er ferdig på toalettet osv. Jeg synes det er veldig kjekt å få et sånt varsel.

Når folk ringer uten å sende sms først så klarer jeg ikke å la være å ta telefonen, og jeg klarer ikke å si at det passet dårlig. Så jeg prater høflig i vei mens middagen blir kald eller samtalen med samboeren blir glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier aldri svare på slike meldinger. Kommer litt ann på hvem det er, men jeg ringer opp igjen de jeg gidder.. Kunne aldri falt meg inn å svare OK og så vente på at de skulle ringe meg opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest postsekk

Sånne meldinger er helt poengløse, særlig hvis hensikten er å ikke forstyrre.

Jeg blir mer frustrert (i den grad jeg blir det) av å måtte skrive en sms for å svare, for så å skulle vente på en telefon, enn jeg ville blitt om bare telefonen ringte med en gang.

Meldingen i seg selv gjør at jeg får mindre lyst til å prate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun spør for å vite om det passer for deg å ta en samtale da? Det er faktisk forbausende mange som tar telefonen uten at de har tid til å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En melding gir én liten vibrering, eller ett lite pling. Det er adskillig mindre forstyrrende enn en oppringning, som fører til masse vibrering eller langvarige ringelyder.

For meg passer det ikke alltid at folk ringer. Det er mye lettere å ignorere en melding enn en telefon som ringer og ringer og ringer. Om man ikke kan ta telefonen, så skjønner de jo ikke automatisk at du ikke kan snakke når de ikke får svar, om de nå får opptattsignal fordi jeg har trykket på ignorerknappen, eller de bare tror jeg kanskje var på do da de ringte, og prøver gjerne igjen et par minutter senere... Om de sender en melding og spør om det passer at de ringer, og jeg ikke svarer, så vet de at det ikke passer. Det hender også at jeg kan svare på en melding, men ikke snakke i telefonen, og da sender jeg melding om at det ikke passer nå, men jeg kan ringe dem senere.

Om det allitd passer for deg at venninnen din ringer, så si da vel bare fra da? At det alltid passer? Så slipper du meldingene. Mange har jobber/hobbyer/livssituasjoner som gjør at de faktisk ikke kan ta telefonen allid, og en ringende telefon vil være mer forstyrrende enn et lite "pling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Tweak_*
Har en venninne som alltid sender sms "kan jeg ringe deg". Hvorfor ringer hun ikke bare,og ser om hun får svar? Har prøvd å oppdra henne, men det går ikke. Hun sier hun er redd for å forstyrre, men jeg skrur jo av telefonen når jeg ikke kan prate. Og når jeg sjekker loggen min så har jeg brukt ca 20-30 kr/mnd på å svare henne på kan jeg ringe deg-meldinger :gjeiper:

Bør jeg bare slutte å svare, og se om hun ringer likevel?

Min mor har en tendens til å ringe meg i tide og utide for å snakke om totalt trivielle emner selv om jeg er på jobb. Dersom noen ringer meg i arbeidstiden så antar jeg alltid at de har noe å si til meg som jeg vil ha nytte av eller like å få vite på et eller annet vis, så jeg tar alltid telefonen dersom jeg har sjans. Så med min mor foretrekker jeg at hun sender en melding først dersom det er i arbeidstiden, slik at jeg kan si at jeg er opptatt men kan ringe senere.

Men sånn ellers på dagen så må folk bare ringe fritt, ingen grunn til å spørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne meldinger er helt poengløse, særlig hvis hensikten er å ikke forstyrre.

Jeg blir mer frustrert (i den grad jeg blir det) av å måtte skrive en sms for å svare, for så å skulle vente på en telefon, enn jeg ville blitt om bare telefonen ringte med en gang.

Meldingen i seg selv gjør at jeg får mindre lyst til å prate.

Synes det er veldig ok om noen sender melding først, særlig viss det er en samtale som tar litt tid / er av privat karakter. Har som regel tlf på lydløs / vibrering. Dersom jeg er opptatt, svarer jeg feks. "Passer godt om 10 min" eller noe sånt. Har jeg tid der og da, sender jeg ok eller ja eller noe slikt.

Hilsen "En som forventer efektivitet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...