yoga Skrevet 4. januar 2009 #1 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei. I midten av november ble jeg tatt for å kjøre for fort av en fotoboks, men jeg har ikke fått den enda. Pleier det å ta veldig lang tid, eller kan det være slik at jeg ikke får den i det hele tatt, siden det har gått snart 2 måneder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 4. januar 2009 #2 Del Skrevet 4. januar 2009 Heisan, beklager å må si det men du får nok regning ja. Det tar veldig lang tid før den kommer. Spørsmålet er først om du kjørte din egen bil? Om du gjorde det, så bruker de noe tid på å sjekke hvem som eier bilen. Så sender de brev om at du er fotografert og om du godtar forelegget. Deretter går det enda noen uker før boten kommer i posten fra Statens innkrevingssentral. Og da må du betale Det positive er at i fotoboks trekker de i fra ca 15% på farten din, så hastigheten som blir registrert er som regel mindre enn det du faktisk har kjørt for fort. Boten blir da mye lavere enn det du har beregnet Eller hvis du da er i grenselang på om du faktisk kjørte for fort, kan du ha sluppet unna hele boten... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja, jeg kjørte egen bil Får håpe, som du skriver, at boten ikke blir så høy som jeg frykter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Del Skrevet 5. januar 2009 Det positive er at i fotoboks trekker de i fra ca 15% på farten din, så hastigheten som blir registrert er som regel mindre enn det du faktisk har kjørt for fort. Dette er ikke helt riktig. Sensorene kan måle hastigheten opptil 3% feil. Det vil si at de kan si at du kjørte i 103 km/h, selv om du bare kjørte i 100 km/h. Derfor trekkes det fra en sikkerhetsmargin. Den er på 3 km/h under 100 km/h og 3% over 100 km/h. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #5 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette er ikke helt riktig. Sensorene kan måle hastigheten opptil 3% feil. Det vil si at de kan si at du kjørte i 103 km/h, selv om du bare kjørte i 100 km/h. Derfor trekkes det fra en sikkerhetsmargin. Den er på 3 km/h under 100 km/h og 3% over 100 km/h. Har du en 3% feilmargin, så kan du ikke automatisk slutte at du kjørte i 103, det kan også bety at du kjørte i 97. Det er grunnen til at de kalkulerer inn feilmarginen. Og selv om målingene ikke strør, så kan det også tenkes at en boks er feilprodusert, og da vil målingen være feil, uansett hvor lite målingene strør. Eller værforhold, o.l. Jeg ville dratt på meg finlandshette, om jeg skulle kjøre et sted hvor jeg ikke kjenner boksene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #6 Del Skrevet 5. januar 2009 Kan politiet justere boksene så de systematisk måler f.eks 10-20km/h for høy fart, dette for å knipe flere (etter som de fleste reduserer farten forbi boksene)? Det vil uansett være vanskelig for bilisten å bevise at målingen er feil. For politiet er det viktig å ta flest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. januar 2009 #7 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Jeg må dessverre innrømme at jeg har blitt tatt i fotoboks..hm, ok .. flere ganger... og min erfaring er at de trekker ifra ca 15 % av den reelle farten... ...ellers hadde nok jeg sittet uten førerkort flere ganger... Må få legge til at dette har da vært på landeveg, i ødemark, med lite trafikk og tørr veg, uten et hus i mils omkrets da jeg ikke kjører for fort i bebygde strøk og der forholdene tilsier at det ikke er forsvarlig!!! Endret 5. januar 2009 av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #8 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg ville dratt på meg finlandshette, om jeg skulle kjøre et sted hvor jeg ikke kjenner boksene. Tror du det hjelper? Det er jo reg.nr. på bilen de går etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #9 Del Skrevet 7. januar 2009 Tror du det hjelper? Det er jo reg.nr. på bilen de går etter... Det hjelper masse. Det er føreren (og ikke bileier) som får boten. Og vet de ikke hvem fører er, så blir det ingen bot å sende. Bileier trenger ikke å fortelle hvem som kjørte bilen hvis det var han selv eller noen i hans nærmeste familie. Da står politiet uten bevis og må henlegge saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camilla* Skrevet 7. januar 2009 #10 Del Skrevet 7. januar 2009 Manne ble tatt i fotoboks og det tok lang tid før brev kom i posten. Da var det et brev som fortalte at bilen var tatt boks der og der med den og den farten. Om han ikke var fører så måtte han returnere vedlagt skriv. Om de ikke fikk noe i retur ville en giro bli tilsendt. Han kjørte i 72 km/t mente han, men det stod at han ble tatt i 69 km/t Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia Sava Skrevet 8. januar 2009 #11 Del Skrevet 8. januar 2009 Det hjelper masse. Det er føreren (og ikke bileier) som får boten. Og vet de ikke hvem fører er, så blir det ingen bot å sende. Bileier trenger ikke å fortelle hvem som kjørte bilen hvis det var han selv eller noen i hans nærmeste familie. Da står politiet uten bevis og må henlegge saken. Det første avsnittet ditt stemmer ikke! Hvordan skal et politikammer kjenne alle i hele distriktet + ev. utenbysboende som blir tatt?? I sommer, når min mann ble tatt i fartsboks, med bilen som er registrert på meg, var det JEG som fikk brevet. Jeg skulle melde ifra dersom det ikke var jeg som hadde kjørt. Om jeg hadde nektet å oppgi hvem som hadde kjørt, regner jeg med at de hadde sendt saken over til vårt lokale politikontor. De hadde kanskje sett hvem det var (når de visste hvem sin bil det var). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #12 Del Skrevet 8. januar 2009 Det første avsnittet ditt stemmer ikke! Hvordan skal et politikammer kjenne alle i hele distriktet + ev. utenbysboende som blir tatt?? Hvis bileier ikke vil eller kan oppgi hvem som kjørte, så bruker politiet bildene i passregisteret og førerkortregisteret. Sammenligner med bildet tatt av fotoboksen. Hadde føreren på seg finlandshette, så står de uten mulighet til å bøtelegge da fører kan ha vært hvem som helst. Det første brevet du fikk var ikke en bot. Det var mer et trusselbrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 8. januar 2009 #13 Del Skrevet 8. januar 2009 Nå har de fleste biler en del feilmargin de også, mitt speedometer måler opptil 10-15 % for høyt i følge fartsmålere langs veien, så det er vanskelig å vite akkurat farten man kjører i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia Sava Skrevet 8. januar 2009 #14 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis bileier ikke vil eller kan oppgi hvem som kjørte, så bruker politiet bildene i passregisteret og førerkortregisteret. Sammenligner med bildet tatt av fotoboksen. Hadde føreren på seg finlandshette, så står de uten mulighet til å bøtelegge da fører kan ha vært hvem som helst. Det første brevet du fikk var ikke en bot. Det var mer et trusselbrev. OK da... (?) Men poenget mitt var at de (i utgangspunktet!) går etter reg.nr. på bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå