Smørblomsten Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Sønnen min på 3 år sluttet å sove på dagtid i høst, men nå de siste par ukene har han fått tilbake behovet for soving på dagtid (en times tid)...Hvis ikke blir han mega-sutrete. Andre med erfaringer rundt dette? Skal jeg be barnehagen begynne å legge han på dagtid igjen, eller kan det være en bedre idè å legge han tidligere på kvelden? Han legger seg kl 19:30 og står opp kl 07:30 ca. (våkner sjelden før)
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Min datter var også slik da hun sluttet med soving på dagen. Løsningen for oss ble at hun sov middagsduppen 2-3 ganger i uka i begynnelsen, og trappet ned etter hvert.På bhg sov hun ikke og det gikk bra. Tror vi holdt på slik ca 1 mnd. Nå er hun helt avvent fra sovinga. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Glemte å si at også hun legger seg ca 19.30 og står opp 07.30
Gjest imli Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Går jo an å legge ham en time tidligere også?
Gjest Marblehead Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Jeg syns 19.30 hørtes sent ut for en 3-åring! Jeg har en 7-åring som legger seg kl. 19... Jeg ville definitivt prøvd å legge ham tidligere. La det så gå seg til et par uker og se om det hjelper, la den nye rutinen "sette seg" om du skjønner. Lykke til!
Gjest barnehage"tante" Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Det viktigste er jo at han har det bra når han er våken om dagen. Om han er mega-sutrete har han det ikke bra med seg selv, og da får du prøve at han får mer søvn. Kan nok godt være at han kan legge seg tidligere på kvelden, men det spørs om han har vent seg så godt til de timene med søvn han har nå, så resultatet blir at han våkner en time før. Og da er det like langt. Så lenge han klarer seg gjennom en aktiv dag enten i barnehagen eller hjemme, så kan jo kvelden heller være rolig hjemme, med avslapning. Avtal med barnehagen at han kan sove litt de dagene dere har planer etter barnehagen, så han ikke blir utslitt når dere skal gjøre noe morsomt. Min erfaring ifra jobben i barnehagen er at det er viktig med en rolig nedtrapping, med å kutte ned på antall minutter han sover (fra en time til 45 min, og fra 45 min til 30 min osv. men kommer du under et kvarter så blir det bare plaging av gutten å skulle vekke han igjen), og så trappe ned til omtrent annenhver dag og kanskje bare en eller to dager i uka. Noen dager er jo vi mennesker mer slitne enn andre dager, og da vil jeg tro at dere og barnehagepersonalet klarer å se på ham at i dag kunne han trenge en dupp. enkelte dager vil han kanskje bare ha godt av å slappe av litt. I barnehagen min har vi en sofa på soverommet der de som har sluttet å sove kan legge seg litt og slappe av. Dagene i barnehagen er jo hektiske med mye støy, og det kan være godt for en liten en å roe hodet og kroppen litt etter mange inntrykk. Nå datt jeg litt ut av emnet her, men pass iallefall på å gi det litt tid. prøv dere frem, men ikke gi opp etter noen uker. Dere kjenner nok gutten deres best, så du finner nok ut av det. (Tips: sjekk mandlene hans. En del barn jeg har vært borti har vært plaget med store mandler og polypper, som gjør at de sover dårligere, "snorker" litt, og blir fortere slitne etter en dag, enn de ble tidligere. Da blir det gjerne mega-hyling)
Smørblomsten Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2009 Tusen takk for mange gode svar Vil legge til at det er faktisk mer i helgene at han trenger sove dagtid, syns det er litt rart siden det er mye mer støy/høyt aktivitetsnivå i bhg enn hjemme... Nå som han skal begynne å stå opp tidligere (pappan skifter jobb og må levere tidligere) og være i bhg allerede kl 0730 så er jeg redd vi alltid må vekke han om morgenen...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 jeg har en 3 åring som legger seg mellom 7-7.30 noen ganger blir det til og med 8.. hun sover til rundt 8 om morgenen.. synes ikke det er sent.. vi skal jo ha litt tid sammen også og ikke spise og kaste i seng! de dagene hun er veldig sliten så får hun hvile og eventuelt sove en 3 kvarter maks!! en hvilestund hjelper godt det altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå