Gå til innhold

Firhjuling og barn......

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Møtte en 11-åring på firhjuling på en skogsvei, 2 km hjemmefra. Dette var ikke en liten firhjuling, men heller ikke av de største jeg har sett.

Veien er en privat vei (ender ved ett hus) hvor det er lite trafikk - men det hender jo at det kommer biler.....

Hvordan er regelverket her? Må si jeg reagerte litt på dette, men så virker det også som om de mener allmene regler ikke gjelder for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Er nok krav om førerkort på disse, kommer vel litt ann på størrelsen hva slags førerkort man må ha.

Artikkelen jeg linker til er riktignok fra 2005, men tviler på om reglene har endret seg. Evt kan du jo google firehjuling/ATV for å finne mer info.

Artikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det vi fikk opplyst når vi kjøpte ATV til våre barn.

Som voksen, med lappen på bil - har du lov å kjøre på vanlige veier. Barn har kun lov til å kjøre organisert på lukkede baner...

De har altså ikke lov å kjøre i din egen inngjerede hage.

Vi har litt "problemer" med en nabogutt, som får lov til å kjøre sin ATV rundt på byggefeltet her. Han er ikke mer enn 5 år, og jeg er livredd han skal kjøre ungene mine (eller andre) rett ned en dag.. Det er full fart rundt i gatene og rundt på lekeplassen......

Foreldrene er bare såååå stolte over avkommet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det vi fikk opplyst når vi kjøpte ATV til våre barn.

Som voksen, med lappen på bil - har du lov å kjøre på vanlige veier.

det gjelder da bare gateregistrerte atv`r.

og det er faktisk de færeste som kan registreres for gatebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjelder da bare gateregistrerte atv`r.

og det er faktisk de færeste som kan registreres for gatebruk.

Det er godt mulig... Jeg skrev bare det jeg ble opplyst...sånn generelt..

Jeg tenkte også bare på "store" ATV`r da jeg skrev om skilter... (utrykte meg nok dårlig)

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også tenkt en del på. Her i gata er den en gutt på 5 som driver og kjører i ring på lekeplassen med en firehjuling. Det er da umulig for andre barn å gå ut og leke der samtidig som der blir mye støy for meg som nermeste nabo. Har vurdert mange ganger å ringe politiet men...det er jo en viss fare for å falle ut med naboene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt en del på. Her i gata er den en gutt på 5 som driver og kjører i ring på lekeplassen med en firehjuling. Det er da umulig for andre barn å gå ut og leke der samtidig som der blir mye støy for meg som nermeste nabo. Har vurdert mange ganger å ringe politiet men...det er jo en viss fare for å falle ut med naboene da.

jeg hadde ringt, om de vil at ungen skal skade seg så får de gjøre det, men når resten av gatas unger ikke tør gå ut pga dette blir for meg helt galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe om hva andre naboer mener, men mine barn tør ikke gå ut

og i går kjørte ungen seg fast i gjerdet mitt...tror jeg ringer neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...