Gjest Shayla Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Hvordan vet jeg likningsverdien på boligen min? Jeg må fylle inn dette på skattekortet for 2009 da det ikke er gjort fra før. Har prøvd å kontakte skattekontoret pr mail men det er ingen hjelp å hente der.!!! Hvordan finner jeg ut dette på egenhånd, og hva skal skrives på skattekortet???
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Ligningskontoret kan svare på likningsverdien, ja, så du må kontakte de. Jeg har endret mitt skattekort på internett (www.skatteetaten.no) men tror du ikke det tar lang tid før jeg får nytt skattekort i posten...jo da, de jobber tregt.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Har du kjøpt bolig nå nylig? Likningsverdien fastsettes det året du kjøper boligen og skal være max 30% av markedsverdien. De siste to årene har likningsverdiene blitt økt med 10% for alle. Men høyst sannsynlig har ikke likningsverdien av boligen din noe å si for skatten du skal betale. For kommer du virkelig i posisjon til å betale formueskatt?? Hvis du har lån på boligen vil dette komme til fratrekk i formuen din og fribeløpet er på over 300 000.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Har du kjøpt bolig nå nylig? Likningsverdien fastsettes det året du kjøper boligen og skal være max 30% av markedsverdien. De siste to årene har likningsverdiene blitt økt med 10% for alle. Ligningsverdi fastsettes ikke på nytt når en bolig skifter eier. Dersom det er fastsatt en ligningsverdi på boligen tidligere danner denne grunnlag for ligningsverdien (evt med oppjusteringer) for ny eier. Ligningsverdien på en bolig vil ofte fremgå av salgsprospektet til boligen. For nye boliger derimot er det korrekt at markedsverdien på salgstidspunktet legges til grunn for beregningen.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Ligningsverdien stiger vel med 10% pr år? Hva er likningsverdien til en bolig som har en markedsverdi på kr 1.500.000?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Ligningsverdien stiger vel med 10% pr år? Hva er likningsverdien til en bolig som har en markedsverdi på kr 1.500.000? Det er ingen automatikk i at ligningsverdien stiger med 10 %. Eventuelt stigning eller reduksjon fastsettes av Stortinget i forbindelse med vedtakelsen av statsbudsjettet. Opp gjennom årene har den prosentvise stigningen vært alt fra 0 % til 25 % så vidt jeg kan huske. Mener også at ligningsverdiene har vært redusert med 5% et år. Hva ligningsverdien på en bolig med markedsverdi på 1 500 000 er, er det nok ingen som kan fortelle deg her. Da nå du kontakte skattekontoret slik at de kan opplyse hvilken ligningsverdi boligen har. Det som kan sies er at en bolig imidlertid ikke skal ha en ligningsverdi som er mer enn 30 % av markedsverdien. Dersom ligningsverdien er høyere enn 500 000 kan du derfor kreve at den settes ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå