Gå til innhold

Riskoker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Ja, jeg har altså fått en riskoker i julegave - etter ønske :)

Har nå prøvd den 3 ganger, og følger bruksanvisninger til punkt og prikke. Problemet er bare at risen brenner seg fast i bunnen. Beholderen er av teflon, og uansett hvordan jeg gjør det, blir risen brent. Har forsøkt med litt mer vann, samt å røre i risen under koking, men til ingen nytte.

Fatter bare ikke hva det er jeg gjør feil!!! Skal det virkelig være sånt?

Skrevet

Jeg har en riskoker som jeg har hatt i mange år. Det er ikke teflon i bunnen. Jeg rører også litt i risen med det samme den begynner å koke. Deretter lar jeg den stå i fred. Det hender at det blir en helt lys brun skorpe i bunnen, særlig hvis jeg koker mye ris, men det synes ikke jeg gjør noe. Synes faktisk at den er veldig god. Det er ikke noe problem å få den bort.

Hvis det er sånn at risen blir skikkelig brent i bunnen på din riskoker, tror jeg det må være noe feil med riskokeren. Varmeelementet må være for sterkt. Det er jo tross alt ikke så mange måter å bruke en riskoker på. Du bør i så fall ta den med tilbake til butikken for å klage. Prøv å få den byttet i et annet merke, for det skal ikke være sånn.

Gjest lidia ikke logget inn
Skrevet

min ris brenner seg også alltid fast i bunnen, jeg har hatt min i mange år og den brenner seg fast hver gang. Synes ikke det gjør noe, er ikke vanskelig å få det bort. Vet ikke hvorfor det skjer, kan jo ikke gjøre noe feil liksom.

Skrevet

Jeg har "alltid" hatt riskoker, men det har aldri brent seg fast. Skyller risen til vannet blir klart, fyller på vann ca. et fingerledd over risen og setter i kontakten. Perfekt ris hver gang!

Skrevet (endret)

Har hatt riskoker i mange år, aldri vært ute for at risen har brent seg fast, Jeg setter den på og røren den ikke før den re ferdig. Min er og slik at den slår seg på en "varmemodus" når den er ferdig, og den kan stå i timevis og holde seg varm. Men min er kjøpt i Korea for mange år siden og der er de vel kanskje "ekspert" på riskokere??

(jeg er så glad i den riskokeren, at jeg gruer meg til den en dag ryker...)

Endret av ToveM
Skrevet

Min brenner seg aldri og har teflonbelegg. Skyller risen og heller på vann til andre fingerledd. Rører ikke rundt, men med en gang risen er ferdigkokt, drar jeg ut støpselet så den ikke står på ekstra varme. Vil tro at sistnevnte kan gi deg et lite brunt belegg i bunn.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd dette. Har en riskoker fra OPH nodrica (nå på tilbud til 199 kr. på Jernia). Tar f.eks. 2 kopper ris og 2,5 kopp med vann. Man tar alltid likt med ris og vann + en ekstra halv kopp med vann. Så setter jeg på lokket og skrur på, lar den stå urørt frem til den er ferdig. Risen blir perfekt! Har aldri fått til å lage ris før jeg fikk meg riskoker, så jeg hadde aldri klart meg uten!! Men rart flere har dette problemet, mulig det er forskjell på merker eller det har noe å si hvilken ris man bruker? Jeg har brukt alt fra billig First price til dyr sushi ris og funker like fint til alt...

• 2 år senere...
Skrevet

Har samme problemet med min riskoker :( Følger anvisningen, men allikevel blir det en halvbrent skorpe på bunn.. Skjedde aldri når jeg hadde risen i gryte. Irriterende!

:klø:

Skrevet

Når risen er ferdigkokt og slår seg over på hvile, ha i et par ss vann og la dn stå et par minutter før servering.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne... Har tenkt å kjøpe riskoker. Hvordan blir resultatet? Blir risen tørr og fin eller våt som med boil in bag?

Anonymous poster hash: 61c06...02a

Skrevet

Min ris blir veldig tørr og fin! Bruker 2 kopper ris og 3 kopper vann, perfekt ris hver gang!

Gjest navnelapp
Skrevet

Men kva skal ein med riskokar når ein har gryter? :klo:

• Liker 1
Gjest Rossin
Skrevet

Den skorpa i bånn er for øvrig et viktig element i iransk mat. Google tahdig. Det er sinnsykt godt!

AnonymBruker
Skrevet

En gammel tråd.. Men har opplevd at risen har svidd seg når jeg ikke har tatt ut kontakten få minutter etter den var ferdig, for de fortsetter å varme om man lar kontakten stå i veggen.

Hvordan risen blir kommer an på hvor mye/lite vann man har i og ristypen. Da samboer er halvt asiater så har jeg vant med til å bruke riskoker etter vi ble sammen, er ikke store forskjell fra en gryte men blir det samme som å ha en eggkoker eller en vannkoker.

Anonymous poster hash: 8c34d...aea
Gjest navnelapp
Skrevet

Eggkokar er like dust. Vi har ein vasskokar som kokar "i tuten", altså slik at den kokar berre akkurat så mykje vatn som ein treng. Då sparer ein energi. Elles ser eg verkeleg ikkje poenget.

Gjest Ciegus
Skrevet

Men kva skal ein med riskokar når ein har gryter? :klo:

Lurte jeg også på, til vi fikk en til jul. Og jeg elsker den! Skal man koke til mange er det mye enklere, det frigjør plass på ovnen, er mye lettere å rengjøre (nå er ikke mine kasseroller av topp kvalitet, så mye brenner seg fast) og man slipper å time det så himla godt siden den holder seg varm. Risen blir minst like god som ellers.

Eggkoker er også genialt, jeg har det ikke selv, men kjæresten har og jeg elsker den. Mye enklere å få perfekte egg som ikke knuser under koking, eller som man glemmer og dermed koker for lenge. Jeg koker egg daglig og savner eggkoker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...