Gå til innhold

en rødvin som er god å drikke uten følge av mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen anbefale meg en god rødvin? Jeg er ute etter en som er lett å like, som kan drikkes uten mat og som ikke er altfor dyr. (pluss / minus en hundrings, evt en kartongvin)

Sitter nå med en JP Chenet fra kartong som en gjest satte fra seg etter nyttårsaften, den syntes jeg ærlig talt smaker oppkast. *heller ut*

Har jo noen favoritter jeg liker, men har lyst å oppdage noe nytt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Jeg liker ikke rødvin egentlig, men en ungarsk vin som heter Egri Merlot har jeg blitt veldig glad i hvertfall. Såvidt jeg har forstått er dette en "lett" rødvin. Som sagt liker ikke jeg rødvin generelt, men denne synes jeg er god. Koster litt over 80kr.

Gjest Juletre
Skrevet

Sikker på at du i det hele tatt liker rødvin om du syns JP Chenet smaker oppkast? JP Chenet er en helt grei rødvin i forhold til sin prisklasse.

Skeptisk til å anbefale deg noe,men Marques, den med mørkerød etikett til ca 110 kr, er min absolutte favoritt i rimelig prisklasse.

De fleste valpolicella og rioja-viner er også gode etter min smak.

Gjest gjest  *tuppa*
Skrevet

Jeg kan anbefale Chapel du Bois den ligger rett under hundre kroner.

Skrevet

Hadde tenkt å anbefale en Amarone, men de koster gjerne noen lapper. Men det er mange gode spanske og italienske viner med en grei pris. Man finner mye godt fra Valpolicella og Rioja, men jeg klarte faktisk å komme hjem fra polet en helg med to ganske skuffende hundrekroners valpolicella-viner. Det er heldigvis en sjelden hendelse, jeg synes ihvertfall mitt lokale pol har bra utvalg.

Spør personalet på polet, de skal ha kompetanse i å hjelpe deg å finne viner. Personlig liker jeg fyldige, tørre, tyngre viner med lang ettersmak når jeg skal ha "kosevin" - den typen viner som gjerne blir for kraftige om man skal ha mat til. Men det er en smakssak.

JP Chenet er det så lenge siden jeg har smakt at jeg ikke husker hvordan er. Ikke umulig at den var helt skivebom for meg ettersom jeg ikke kjøper den lenger...

Skrevet

Min favoritt er en portugiser som heter Eximius og koster ca 75 for ei flaske. Passer til lette matretter som f.eks pizza og pasta eller som 'terrassevin'. :)

Skrevet

hmmm. jeg kan ikke fordra rødvin selv men har en mann som er veldig glad i australske shiraz viner, og siden han også synes JP smaker ekkelt kan det jo hende dere er enige!:)

Skrevet

Prøv Vina Segu fra Chile.. den er veldig god, fruktig og fyldig!

Ellers er også Orobio verdt å prøve :)

Skrevet

Vil anbefale en lett Barberavin i Italia-hyllen på Polet. Gjerne en fra 2007, ung og god. Veldig fruktige og lette viner :)

Skrevet (endret)

Shiraz Allesverloren rødvin fra Sør-Afrika?

Chianto Classico?

Endret av Perhaps
Skrevet

Jeg er veldig glad i Rosemount. Den er australsk (tror jeg) og veldig lett å drikke. Jeg liker ikke viner som er lagret lenge på fat, og denne passer meg meget godt. Den finnes også på kartong.

Det finnes mange gode viner og mange viner som ikke er gode, men det er egentlig bare å prøve seg frem. Smaken er som baken :)

Skrevet

Sophia. Liker den med begge druetypene best, grå etikett.

Ellers er jo som nevnt både Rosemount og Chapelle du bois helt greie og billige viner som passer å drikkes alene.

Til mat spanderer jeg gjerne noen ekstra kroner. (F.eks. Amarone eller en god italiensk vin.)

Skrevet
Jeg kan anbefale Chapel du Bois den ligger rett under hundre kroner.

Den anbefaler jeg også, finnest også på kartong.

Skrevet

Italienske Doppio Passo, koster 99,- tror jeg. Den er veldig god til mat, men jeg synes den er veldig god uten også :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i Viña Maipo, og den passer like godt til mat som alene! :)

Ellers er Masi Valpolicella veldig god, men nå er prisen over 110,-!

Hvis du vil unne deg et snev av luksus er en Amarone veeeeldig god.

-misa

Skrevet

Lindemans, Australsk. Kan drikkes uten noe attåt.

Skrevet

Ts her.

Jeg noterer flittig, og skal prøve flere av de dere anbefaler. Noen kjenner jeg og liker godt allerede. :)

Jeg spanderer gjerne mer en enn hundrings på vin dersom det er til en spesiell anledning, matrett osv, grunnen til at jeg setter prisen på ca 100 er at det er nivået jeg kjøper vin for sånn til "hverdags".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...