Gå til innhold

Noen som driver med fuglehunder / jakt her?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Noen som driver med fuglehunder / jakt her? Ja det var vel egentlig bare det jeg lurte på :) Om det er noen som den samme hobbien som meg. Hadde vært litt artig. Selv har jeg hatt (stående) fuglehund noen år nå. Frem til for 2 år siden var det mannen som jaktet, mens jeg førte hunden. Til jeg fikk somlet meg til å ta jegerprøven som eneste jente på kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg holder på å forhøre meg om jaktprøve om dagen, har veldig lyst til å ta den siden jeg fikk en liten gordonsettervalp til jul.

Hvor tok du jaktprøven din? har du noen tips til kurs i oslo?

hvor i landet jakter du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsskolen i de forskjellige kommunene arrangerer som regel jegrprøvekurs. Ellers kan det hende du vil ha glede av denne side:

http://www.fuglehunder.no

Det er diskusjonsforum (++) for fuglehundinteresserte.

Endret av Eføya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg jakter .....

Tok Jegerprøven etter jul og synes jakt og fuglehunder er kjempe morro :)

Gleder meg masse til høsten med to ukers jakt og forhåpentligvis jaktprøver også ! Har en to år gammel fuglehund som gjorde det veldig bra i vinter så vi er spente på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moniica!

Hvor tok du jaktprøven? var det vanskelig? hadde du med deg hunden din på "eksamen"?

Finnes det noe form for testing av hunden på jakt før jaktprøven? Tenker på hvis hunden vår ikke duger til jakt (tviler siden han tar stand på alt han kommer over, men så vet jeg ikke så mye om jakt enda :)) så kan vi teste han først, før vi tar kurset og prøven til ingen nytte. Noen tips?

Hvor har du vært og jaktet? fikk du noen ryper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

En må skille mellom to ting, jegerprøven og jaktprøver. Jegerprøven er noe alle jeger må ha for å kunne jakte/skyte vilt. Denne tok jeg i våres og den er uten hund. Veldig kjekt å ha, samt at man lærer en hel masse om vilt og andre nyttige ting.

Jaktprøver er prøver for hunder. Det er ulike klasser og krav. Når hunden er under to år er den unghund og over to år er det åpen klasse. Så har man vinnerklasse som er det beste hundene.

På en slik jaktprøve så slippes to og to hunder sammen og hunden blir inviduelt bedømt. Hunden skal søke, finne fugl, stå i stand, vente til fører gir beskjed om reising, reise fugl og sette seg ned. I Unghund klassen kan det aksepteres at hunden løper en del meter etter fuglen, men den skal stoppes og sette seg ned. I åpen klasse skal hunden sette seg med en gang fuglen letter. ( mye trening med andre ord *s* )

Så hunden skal mer enn bare å finne fugl og stå i stand. I åpen klasse skal den kunne apportere også ( evnt ha apportbevis )

Det er mange hunder som ikke venter på at fører skal gi reisningsordere, de løper bare frem og reiser selv og som regel løper videre etter fuglen. Dette skal den altså ikke gjøre. Det hele skal være veldig kontrollert.

Vi var på en jaktprøve i mars med vår hund ( unghund klassen ) og det gikk ganske bra. Nå er det slik at på jaktprøver så deles premiering inn i 3 deler ( det er forsatt inviduell vurdering, så dommerne ser på talentet til hunden ) det er 1.pr som er best. ( 1pr,2pr,3pr )Så det å få premier er veldig bra.

Vi var som sagt på prøve i mars og det var lite med fugl der og vår hund komme ikke i nærheten av noe fugl og selv om hun gjorde en bra jobb ( søkte bra og jobbet kjempe bra i tungt føre ) så ble det ingen premie siden det ikke var fugl der. ( var ingen andre som fikk premie heller )

Til høsten skal vi stille i åpen klasse og det blir spennende.

Siden du høres litt usikker ut, så ville jeg meldt meg på et kurs. Det er mange som har 4 dagers kurs nå i sommer på tamduer. ( anbefales veldig ) Var på et slikt kurs i fjor sommer og synes det var topp. Der får en testet hunden og hatt kontroll på situasjonen ( slik at hunden ikke får mulighet til å rampe - løpe etter fugl )

På et slikt kurs lærer man masse og føler seg mer forbredt til jakta.

Ellers har en del raseklubber trening på noe som heter Lakene Gård i Sverige som er trening på rapphøns på en åker ( blir nesten det samme som et 4dagers kurs ) Jeg ville, om man er helt uerfaren meldt seg på en fire dagers kus ( det koster litt da ) evt snakket med rase klubben / jaktklubber og sett om man kunne vært på noe der ( som Lakene Gård, eller andre treninger ) Da finner man fort ut om hunden "duger" eller ikke.

Det er mye jobb med fuglehunder om man skal ha en GOD hund. Noen hunder våkner senere enn andre også ( i forhold til fugl og jakt ) Hvor gammel er din hund og hvilken rase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Moniica !

Som du sikkert har skjønt er jeg veldig grønn ang jakt og alt som hører med :)

Blir nok til at jeg tar et lite kurs med valpen, det er en gordonsetter på snart 8 mnd.

Du hadde en irsksetter? tenker på bilde i profilen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cappo !

Var litt rask med mitt forje innlegg, ser jo at du har en Gordon Setter ( GS ) Du skrev også at du fikk den ved juletider ? Betyr at den er rundt 6 mnd nå da.

Det som er viktig med fuglehunder er at grunndressuren sitter, at hunden setter seg på kommando i alle situasjoner. Det er veldig viktig. Når du kommer på fjellet og hunden ser den flotte lekkre rypa som bare flakser avgårde så vil den som regel løpe etter for å fange den. Her skal du kunen rope sitt og hunden skal sette seg ! ( tro meg, det krever litt jobb om man har en ivrig hund ) Det er viktig at grunndressuren er på plass slik at hunden ikke får mulighet til å løpe etter ( rampe ) Jo mer den løper etter jo vanskeligere blir det å få den til å slutte. Så tren masse sitt ute i skogen, hjemme og overalt.

Samarbeid er også et stikkord, hunden skal jakte sammen med DEG og ikke alene. Den skal vente på din kommando og følge med på hvor du er hen. Den skal ikke jakte på den ene åsen og du på den andre.

Nå våkner vel settere ganske tidlig mener jeg å ha hørt, så det er sikkert ikke noe problem. Du skrev også at den tok stand. Det er jo bra. Da er det bare å jobbe videre.

Vet ikke hva slags mål dere har, en jaktbar hund eller en jaktprøvehund ( litt mer proff for å si det slik - en hund som ikke løper etter fugl og ramper ) Det er mange jeger som nøyer seg med at hunden finner fugl og så er det ikke så nøye om den løper etter eller ikke ( mest fordi det er masse jobb/trening med å få hunden til å sette seg ) .

Det heter seg det at de første året eller to så blir det ikke så mange ryper skutt for hunden og dette fordi man kun skal skyte i helt korrekte situasjoner. Så om hunden støkker fugl, tjuvreiser ( ikke venter på din kommando ) og ikke setter seg etterpå så skal man ikke skyte. Dette fordi man ikke skal lære hunden at det er ikke så nøye hva du gjør, pappa/mamma skyter likevel.

Så da sier det selv at det ikke blir så altfor mange fugl. ( alt spørs hvor dressert hunden din er - og så må vi ikke glemme erfaring heller. ) Unghunder er som regel mye mer ivrig enn de mer erfarende hundene.

Vi fikk to ryper for vår hund i fjor og var kjempe førnøyd. Nå staser vi høyt med vår hund, så jakta i fjor ble brukt til å trene inn riktig adferd. Og det ser veldig bra ut så høsten i år blir spennende. Virker som det er mer ryper i år også og det er en fordel. Da får man trent mye mer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cappo !

Jeg har et Breton ( Toya )

Breton er en fransk fuglehund. Likner litt på en liten setter !

Hun er to år og jeg synes det er kjempe morro med fuglehunder.

Et kurs er kjempe smart. Da lærer en masse.

Var helt grønn når jeg startet jeg også. Alle må starte et sted.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fuglehunder er bare best :)

Har vokst opp med en engelsksetter som min stefar brukte mye på jakt.

GS min er født 01 nov 02 så han blir 8 mnd 01 august. Tiden går så fort, hjelp!

jeg for min del kommer nok ikke til å klare å skyte ryper selv, klarer det ikke, ihvertfall ikke enda. Det blir nok kjæresten min gjør den jobben men jeg kommer til å være med på jakten. Forhåpentligvis med tiden modner jeg til oppgaven å skyte rypene....

Har selvfølgelig lyst på en god jakthund. Gjerne også flink jaktprøve hund. men må nok ta en ting om gangen.

Vi har vært på både valpekurs og videregående kurs. Tenker på å ta lydighetskurs til sommeren og jaktkurs rett etter sommeren/sensommer.

Har tatt kontkat med oslo jegerklubb (eller hva det het nå) og får tilsendt nytt kurskalender når den foreligger.

Dette er skikkelig spennende! Gleder meg itl å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan love deg en ting, du kommer til å bli bitt av basillen.

Det er absolutt ingen ting som kan måle seg med en bra dag i fjellet. Den utrolige gleden når den håpefulle står i stand og det er så fint. Å se en flokk med ryper flakse avgårde. De er vannvittig fine disse rypene. Vi hadde en plan om å stoppe ut den første rypa til Toya, emn dessverre så dro hun av masse fjær da hun fikk snuse på den. Håper på en fin rype til høsten som vi kan stoppe ut. Vi trente masse i vinter på ryper ( ikke jakt ) og de er så utrolig fine. Og det er så spennende å se de flakse avgårde og man ser den spenningen som hunden har og hvor gøy de synes dette er.

Hvor mane ryper som blir skutt spiller ingen rolle for meg, bare hunden gjør det bra. Og det er såååå spennende :)

Gleder meg masse og ønsker at sommeren skal gå fort .... hiiii .... alle gruer seg til høsten, mens jeg gleder meg som en unge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh jeg gleder meg!

Jeg ser hvor lykkelig han er når vi går lange turer i oslomarka :)

Ingenting er som en "døsliten" setter sover i sengen sin :ler:

Har truffet mange jegere som har hatt settere og samtlige sier at du får ikke glad og fornøyd hund før han har vært på jakt.....

Gleder meg ikke særlig mer nå.... :hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Sidene til Norges Jeger og Fiskeforbund: www.njff.no inneholder både mye generell informasjon, linker til mange interesante nettsider, og informasjon om alle lokalavdelingene de har.

For jegerprøvekurs, samt å få vite hva annet som skjer innen jakt og friluftsliv der du bor er det smart å kontakte sin lokale avdeling.

Mange avdelinger er veldig flinke, har og ofte egne jentekontakter med egne skytekvelder, jaltturer og annet sosialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...