Gå til innhold

Omplasseringshunden min knurrer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt hunden vår i et halvt år nå. Blandingshund på 3 år. Vi fikk beskjed om at han ikke hadde opplevd noe traumatisk som de visste om, kun tatt bort fra eieren fordi hun som hadde han før ble alvorlig syk.

Innimellom så kan han brumme litt.. Dette kommer mest når vi står med bøyd rygg over han og koser, (eks. ved hils etter arbeidstid) eller hvis vi holder på han/hviler hendene på han på bakparten. Det har også vært to tilfeller av glefsing når personer har kost med han når han har ligget og slappet av.

Jeg er usikker på hvor mye jeg skal legge i dette, og blir bekymret med tanke på at vi ønsker oss barn en dag..

Han er ellers en glad gutt, lite sosialisert fra før av men trygg i mange situasjoner.

Setter pris på alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Kan brummingen komme av at han kan ha smerter av noe slag?

Hvis du er usikker kan det være lurt å konsultere en veterinær om dette.

Hvis det ikke er noe fysisk, så kan det være en ide å kontakte en hundeskole/hundetrener.

En vet jo aldri sikkert hva en omplasseringshund har opplevd, så det er ikke så godt å vite hva slags råd en skal gi utover dette. Jeg kjenner en omplasseringshund som jeg vet at ikke har hatt det så bra, men den hunden er helt utrolig rolig, myk og snill og kan håndteres på alle mulige måter. Vegen dit var imidlertid lang for eierne, med mye trening og tålmodighet. Det varierer veldig fra individ til individ. Andre hunder kan jo ha veldig gode forutsetninger fra starten av, men likevel vise uønsket atferd. Lykke til!

Skrevet

Det at han brummer når dere står lent over ham, viser at han er usikker på situasjonen. På hundespråket er det å stå på den måten et ganske truende signal.

Agående det å legge hånden på baken, og at han brummer da, får meg til å tenke på når hunder gjør sånn på hverandre. Da blir det ofte litt knuffing og brumming, fordi de prøver å hevde seg over den andre. Han blir nok igjen litt usikker på situasjonen.

Tror jeg ville prøvd å unngå slike situsjoner en stund, slik at han blir helt sikker på dere. Og så er det lurt å trene seg forsiktig fram på situasjoner, hvor han blir utrygg.

I de situasjonene, hvor han glefset etter noen som koste med han, kan det være at de overså alle de dempende signalene han sendte ut, slik at han til slutt ble nødt til å glefse for å få de til å forstå at han ikke følte seg trygg i den situasjonen han var i?

Anbefaler dere å lese litt om hundens kroppsspråk. Det er mye vi overser!

Skrevet

Anbefaler deg en kjempebra bok av Turid Rugaas som heter "Dempende signaler". Den tar for seg mye av hundens språk og om hvordan vi kan komunisere bedre med hunder. Skrevet på en lettfattelig måte.

Vil tro capris.no er billigst på den...

Skrevet

Å tolke slike ting på nettet er som oftes veldig vanskelig og disse signalene hunden sender ut kan være mye forskjellig.

Jeg ville vært forsiktig med å dra til noen konklusjon, heller fått et hundemenneske eller en ekspert til å være med å se på hunden når dette skjer.................

Dominans, usikkerhet, agressjon, smerte, kosebrumming...... kan være så mangt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...