Gjest Gjest_Hvitveis_* Skrevet 3. januar 2009 #1 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg har en sønn på 4 år, han har det siste halv året hatt veldig ruglete negler... Da jeg gikk på neglskole lærte vi at hvis det var langsgående riller i neglene kunne det ha noe med lever/ nyrer og gjøre... Er det noen som vet noe om dette? Det er alle neglene på hender og føtter.... Burde sikkert ikke tenke noe på det men men..... Spør bare så har jeg gjort det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. januar 2009 #2 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg har en sønn på 4 år, han har det siste halv året hatt veldig ruglete negler... Da jeg gikk på neglskole lærte vi at hvis det var langsgående riller i neglene kunne det ha noe med lever/ nyrer og gjøre... Er det noen som vet noe om dette? Det er alle neglene på hender og føtter.... Burde sikkert ikke tenke noe på det men men..... Spør bare så har jeg gjort det... Negler kan bli ruglete også ved jernmangelanemi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. januar 2009 #3 Del Skrevet 3. januar 2009 Heisann Jeg har ruglete negler (med riller, striper, "fingerbølhull" osv) pga atopisk eksem og psoriasis. Selv om det er uvanlig, er det mulig å ha psoriasis kun i neglene, og ikke på huden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hvitveis_* Skrevet 4. januar 2009 #4 Del Skrevet 4. januar 2009 Tusen takk for svarene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 4. januar 2009 #5 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har riller i neglene, feiler det meg noe? Er det ikke naturlig egentlig da, neglene vokser jo nedenfra og oppover så da blir det vel gjerne striper den veien de vokser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hvitveis_* Skrevet 7. januar 2009 #6 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvis man har "tydelige" riller i neglene er det ofte at noe er galt.. Spurte legen min han sa det kunne være psoriasis, eller at kroppen lager for mye kobber. Er andre sykdomer som det også kunne være men han ville se på det først.. Skal dit med han til uken... $ åringen min har fått noe eksem siste uken og da trodde legen det kunne være psoriasis... Håper ikke det men vi får se.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 8. januar 2009 #7 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har riller i neglene, feiler det meg noe? Er det ikke naturlig egentlig da, neglene vokser jo nedenfra og oppover så da blir det vel gjerne striper den veien de vokser? Jeg har én forholdsvis synlig rille på den ene lillefingeren min og de andre neglene mine har mindre. Jeg føler ikke at det er noe galt med meg... :-o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dell Skrevet 8. januar 2009 #8 Del Skrevet 8. januar 2009 Neglepsoriasis er ikke så veldig uvanlig, men ja det henger sammen med psoriasis og atopisk eksem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. januar 2009 #9 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har riller i alle neglene, bør jeg oppsøke lege av den grunn? Føler meg ikke akkuratt så syk da men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 8. januar 2009 #10 Del Skrevet 8. januar 2009 Lichen ruber som ligner på psoriasis av utseende kan også gi misdannelser i neglene. Jeg hadde et voldsomt Lichenutbrudd i 2002 og har fortsatt en lillefingernegl som vokser ut med "sprekk" midt på i lengderetningen. Dvs. da jeg var som verst grodde neglen ut i to deler, nå er det bare en tydelig rille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alsana Skrevet 8. januar 2009 #11 Del Skrevet 8. januar 2009 Eg har også slike riller, men berre på tomlane. Riller og svære bulker - ikkje noko særleg fint. Det har vore slik i nokre år no. Eg spurde legen min om kva ho trudde det kunne vere, men ho kunne ikkje svare. Eg har vel hatt litt jarnmangel før, men er no mykje betre. Har også ein liten flekk med psoriasis i nakken. Er det noko ein kan gjere for å få dei vekk ein gong, eller må ein berre leve med dei når ein først har fått dei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 8. januar 2009 #12 Del Skrevet 8. januar 2009 Snakker vi skikkelige bulker her? Jeg har riller i den forstand at hvis man f.eks ser nøye på neglene, ser man jo at de har striper i lengeretningen, men de er jo ikke mer opphøyet enn at man såvidt kan kjenne de hvis man drar en annen negl over de på tvers... Trodde dette var helt normalt, jeg? :klø: Og ikke for å kupep tråden, men siden vi er inne på emnet: Hvorfor får man hvite flekker på neglene? Vet at foreldrene mine lurte meg til å tro at det var fordi man drakk for lite melk, men etter at jeg ble påvist melkeallergi, så gav de seg med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #13 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor får man hvite flekker på neglene? Stort sett på grunn av at det har vært en liten skade på neglroten. Hvis det er et vedvarende problem over lengre tid kan det også skyldes mangel på sink. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alsana Skrevet 8. januar 2009 #14 Del Skrevet 8. januar 2009 Snakker vi skikkelige bulker her? Vel, det er kanskje snakk om ein høgdeskilnad på maks tre mm, men når heile neglen ser ut som eit uregelmessig bølgande hav, så kan ein sjå det ganske godt. Det vil seie, eg kan iallfall sjå det ganske godt, og ergre meg ganske godt over det også! Rillene mine er ikkje i lengderetninga, dei går på tvers over neglen. Trur dei rillene du snakkar om er heilt normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå