Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om Dulcolaks avføringstabletter (som skal svelges) virker slankende? Blir ikke næringen i maten tatt opp gjennom tarmen, så om maten blir "presset" ut raskere så rekker ikke all energien å bli tatt opp...? Bare lurer..

Fordi jeg har hørt at tidligere da det ikke var så mye mat så spiste man jo mye noen ganger, og maten ble lagret i tynntarmen. Slik kan kroppen benhytte seg av den energien senere. Så om man spiser utrolig mye en dag, kan man da forhindre at noen av disse kaloriene blir tatt opp ved å bruke slike avføringsmidler?

Uansett, vet det ikke skal gjøres og at man ødelegger systemet om man bruker det for ofte... Men om man en sjelden gang spiser alt for mye er det jo ikke farlig å bruke det. men har det effekt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen typer avføringsmidler med mindre man har problemer med nettopp avføringen el skal til visse medisinske undersøkelser, operasjoner ol. Bruk av avføringsmidler ødelegger tarmenes naturlige funksjon slik at man kan få problemer med normal avføring senere. Jeg har og ikke tro p¨å at det har den store slankende effekten. Tarmene trenger tid til å ta opp den næringen kroppen trenger, hvis du fremskynder prosessen får ikke kroppen det.

Jeg vil heller anbefale å spise små men hyppige måltider samtidig som du velger å gå/sykle i stede for bil og være litt bevisst på å være fysisk aktiv.

Skrevet
Hei.

Jeg lurer på om Dulcolaks avføringstabletter (som skal svelges) virker slankende? Blir ikke næringen i maten tatt opp gjennom tarmen, så om maten blir "presset" ut raskere så rekker ikke all energien å bli tatt opp...? Bare lurer..

Fordi jeg har hørt at tidligere da det ikke var så mye mat så spiste man jo mye noen ganger, og maten ble lagret i tynntarmen. Slik kan kroppen benhytte seg av den energien senere. Så om man spiser utrolig mye en dag, kan man da forhindre at noen av disse kaloriene blir tatt opp ved å bruke slike avføringsmidler?

Uansett, vet det ikke skal gjøres og at man ødelegger systemet om man bruker det for ofte... Men om man en sjelden gang spiser alt for mye er det jo ikke farlig å bruke det. men har det effekt??

Om man spiser mye blir ikke maten lagret i tynntarmen, den omgjøres til næringsstoffer som omsettes, eller til fett som lagres i fettcellene.

Anbefaler IKKE dulcolax som slankemiddel, tror heller ikke du får særlig effekt, de bruker vel en ca 8 timer på å virke og da har kroppen tatt opp det meste av det du har spist likevel.

Og har du forstoppelse så bruk laktulose eller duphalac, det er romfyllende midler og skader ikke tarmens naturlige bevegelser slik toilax o.l. gjør.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Lakserende middel skal aldri brukes som slankemiddel!

ALDRI!

Du vil jo åpenbart ha en slags bekreftelse på at det ikke er "så farlig av og til", for du sier jo selv du vet det er skadelig. Det får du ikke. Du bare skader tarmsystemet, og mest sannsynlig med null effekt annet enn ubehag.

Endret av Bolledeig
Skrevet

Det har overhode ingen slankende effekt i det hele tatt. Det eneste man mister er væske og viktige salter og mineraler. Man mister ikke fett. Kroppen har allerede rukket å ta opp næringsstoffene. Det som skjer er at pillene setter i gang tykktarmens sammentrekninger slik at avfallet kommer ut fortere. Thats it.

Avføringstabletter skal brukes hvis man har forstoppelse, og ikke brukes når man ikke har det. Hadde de hatt slankende effekt vil jeg tippe at ingen hadde vært overvektige her i landet. Og det er jo ikke realiteten.

Å misbruke avføringstabletter er skadelig og ved større og ofte inntak vil man miste kroppens naturlige tarmfunksjon. Enten kommer man seg aldri på do eller man har diare hele tiden. Det er heller ikke greit å ta det "av og til" fordi det ikke er farlig etc. Hvorfor? Det har ingen slankende effekt uansett. Bare vannvekt man eventuelt mister, og det er farlig Kan føre til elektrolyttforsyrrelser og hjertestans.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

He he du blir ikke slank av det. Kortsiktige virkninger på ballongmage eneste. Har spist Dulcolax et par ganger når en hold-in-strømpebukse ikke har fungert tilstrekkelig. Har hørt at hvis en skal slanke seg med avføringsmiddel så trengs det sterkere midler enn Dulcolax. Men som de sier oppfordbi så er det en fryktelig usunn slankemetode som ikke vil holde i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...