Gjest verpesyk Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Hei 'jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Jeg sluttet på p-piller for snart 6 mnd siden. Jeg har enda ikke fått noen mens tilbake etter dette. Men for 2 uker siden trodde jeg at mensen endelig kom. jeg var kjempe glad da jeg så brun utflod( slik pleide det allti å komme dagen før mens når jeg gikk på p-piller), dagen etter kom det litt blod, det var minimalt, men det var friskt blod. Så neste dag var d så og si slutt. Er dette mulig at det var mensen som prøvde å komme? Noen som har vært borti noe slikt før? Jeg har så lyst til å få tilbake mesn slik jeg kan bli gravid. er det normalt at mensen forsvinner så lenge? Jeg har tatt prøver for 4 mnd siden av hormoner +++, alt var fint der
NemoLinn Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg gikk 12 mnd før jeg fikk mensen tilbake etter p pille stopp. Så det kan ta tid før kroppen kommer i gang igjen. Ta kontakt med legen igjen hvis du ikke har fått den igjen når det evt har gått 1 år.
Papaya84 Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Det tok mer enn 6 mnd før jeg fikk mensen igjen da jeg sluttet på pillen også
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Tok meg 2-3 mnd før jeg fikk mens etter pilleslutt, men tror syklusene ble ganske lange i forhold til det jeg pleide å ha også.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Jeg trodde også det var fordi jeg måtte vente at jeg ikke fikk tilbake mensen..det viste seg at jeg var gravid. Men man hadde vel merket det etter 6 mnd.
charlotte87 Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Tok litt over 2 år for meg å få tilbake mens etter jeg slutta på p-piller.
lavendel28år Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror man kan få hormoner får å sette i gang mensen. Hørte om noen som fikk det etter 6 mnd.
Gjest Gjest_Celia_* Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 For 2 år siden sluttet jeg på Jasmin p-piller og ventet 10 måneder på at mensen skulle komme. Det gjorde den ikke. Hele affæren tok på, jeg var livredd for at alt mulig var galt med kroppen min. Derfor bestemte meg for å starte med hormoner igjen, bare for ikke å bli helt nevrotisk, dessuten var jeg ganske ung og ikke klar for barn uansett. Jeg begynte med nuvaring og brukte ringen i over ett år inntil jeg sluttet i oktober 2008. Mensen kom tilbake etter 5 uker! Siden det har jeg hatt eggløsning og mens hver måned. Min teori er at nuvaringen sender mye færre hormoner ut i kroppen, og derfor kommer syklusen raskere tilbake. (men det er selvfølgelig individuelt...) Ikke så mye hjelp i dette svaret, men, kanskje noe å tenke på hvis man skal tilbake til hormonell prevensjon en gang i fremtiden.?. Dessuten: mensen kommer. helt sikkert. de sier det er naturlig å vente opptil et år.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Tror man må regne med at det kan ta opptil 1 år før syklusen blir normalisert igjen. Jo lengre man har gått på p-piller jo lengre kan det ta for kroppen å komme tilbake til normalen, og syns jeg har lest at det kan komme litt an på alderen. Selv har jeg gått litt av og på p-piller men har fått en syklus som er litt lang nå 37 dager, men ser ut til og ha EL og mens på akkurat samme tid hver syklus. Noe man kan gjøre for å få syklusen kortere? Min lege likte ikke at jeg hadde så lange sykluser.
Gjest pasta Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Unnskyld avsporing, men hvis mensen faktisk kommer tilbake med en gang etter at man har sluttet på prevensjon, betyr det da at man er klar til å bli gravid med en gang? Eller kan man ha mensen uten å ha fått igang eggløsningen enda? Jeg fikk mensen men en gang etter å ha sluttet på p-ring, og lurer på om jeg da er fruktbar igjen allerede :klø:
Gjest Gjest_Celia_* Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Unnskyld avsporing, men hvis mensen faktisk kommer tilbake med en gang etter at man har sluttet på prevensjon, betyr det da at man er klar til å bli gravid med en gang? Eller kan man ha mensen uten å ha fått igang eggløsningen enda? Jeg fikk mensen men en gang etter å ha sluttet på p-ring, og lurer på om jeg da er fruktbar igjen allerede :klø: 1 blødning, den som kommer noen få dager etter at har tatt ut ringen er en bortfallsblødning som ikke er utløst av eggløsning.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Unnskyld avsporing, men hvis mensen faktisk kommer tilbake med en gang etter at man har sluttet på prevensjon, betyr det da at man er klar til å bli gravid med en gang? Eller kan man ha mensen uten å ha fått igang eggløsningen enda? Jeg fikk mensen men en gang etter å ha sluttet på p-ring, og lurer på om jeg da er fruktbar igjen allerede :klø: P-piller, angrepiller og andre former for hormonell prevensjon som inneholder progesteron forårsaker en blødning etter at dette blir tatt bort fra systemet. Dette er altså kunstige hormoner som gir mensen når de synker. Synkende østrogen er også med på å føre til mens tror jeg, men i mindre grad. I en vanlig syklus er det som oftest egne hormoner som setter igang menstruasjonen fordi eggløsning fører til progesteron utskillese fra eggstokkene som vil synke på slutten av syklusen og føre til mens. Man kan visstnok få mensen uten å ha hatt eggløsning ved noen hormonelle ubalanser, men det vil kanskje komme av en ekstra lang syklus ofte pga PCO ol. Da kan man gjerne mangle premenstruelle symptomer, og uten tegn til eggløsning. Det kan kanskje være en idee og undersøke seg selv: Tappen, utflod og evt måle tempen for å finne EL.
gribo Skrevet 8. februar 2009 #13 Skrevet 8. februar 2009 Slenger inn et lite spm her jeg og For dere det har tatt så lang tid å få igang mensen igjen, tok dere p-pillene uavbrutt slik at dere ikke fikk bortfallblødninger hver fjerde uke eller tok dere sukkerpillene og fikk bortfall? Har litt problemer med å se hvorfor det skal ta så lang tid å komme igang etter å ha tatt p-piller jeg, føler meg litt dum..
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. februar 2009 #14 Skrevet 8. februar 2009 1 blødning, den som kommer noen få dager etter at har tatt ut ringen er en bortfallsblødning som ikke er utløst av eggløsning. Ok, men har hatt mensen 2 ganger etter det, og da er vel alt normalt igjen? Hadde tenkt til å begynne å teste med el-tester om jeg har kommet igang igjen, men det er kanskje ingen vits. Skal ikke prøve å bli gravid før om ca 6 mnd.
Gjest GymJenta Skrevet 19. oktober 2009 #15 Skrevet 19. oktober 2009 Slenger inn et lite spm her jeg og For dere det har tatt så lang tid å få igang mensen igjen, tok dere p-pillene uavbrutt slik at dere ikke fikk bortfallblødninger hver fjerde uke eller tok dere sukkerpillene og fikk bortfall? Har litt problemer med å se hvorfor det skal ta så lang tid å komme igang etter å ha tatt p-piller jeg, føler meg litt dum.. Jeg har gjort det du snakker om. Jeg tok p-piller i fire år nesten sammenhengende, bare innimellom hadde jeg mensen i et par dager før jeg begynte på de vanlige pillene igjen. (mot den hele uka man egentlig skal gå) I fjor tok jeg også p-sprøyte to ganger. Nå har jeg gått snart 13 måneder uten tegn til eggløsning i det hele tatt. Har vært til gynekologisk undersøkelse hos fastlegen og hun finner ikke noe galt hverken på hormonprøver eller ved å kjenne innvendig. Så jeg blir sendt til spesialist. Men jeg regner med at det er kroppen som er forvirret på grunn av at jeg har rotet det til for den..
Catgirl Skrevet 19. oktober 2009 #16 Skrevet 19. oktober 2009 Det kan ta lang tid hos noen å få mens igjen etter pilleslutt. Hadde du regelmessig mens før du begynte på pillen? Gikk du lenge på pillen? Kan variere. Etter 1 år uten mens, så kan man oppsøke lege tror jeg. Spotting er ikke mens, men tegn på hormonell ubalanse feks. Hadde selv mye spotting i syklusen etter SA både før og etter EL, men vet det ikke var mens akkurat. Noen spotter jo ved eggløsning også, så kan jo evt. være det? Kunne vært en idee for deg å tempe for å se om du ser noe EL mønster etterhvert + bli bedre kjent med syklusen.
Catgirl Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har gjort det du snakker om. Jeg tok p-piller i fire år nesten sammenhengende, bare innimellom hadde jeg mensen i et par dager før jeg begynte på de vanlige pillene igjen. (mot den hele uka man egentlig skal gå) I fjor tok jeg også p-sprøyte to ganger. Nå har jeg gått snart 13 måneder uten tegn til eggløsning i det hele tatt. Har vært til gynekologisk undersøkelse hos fastlegen og hun finner ikke noe galt hverken på hormonprøver eller ved å kjenne innvendig. Så jeg blir sendt til spesialist. Men jeg regner med at det er kroppen som er forvirret på grunn av at jeg har rotet det til for den.. Foresten etter p-sprøyte kan det ta noe lengre tid å få mens igjen. Opptil 2 år? Kan jo snakke med legen om å få noe EL-stimulerende medikamenter?
Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 22. oktober 2009 #18 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har heller ikke fått tilbake mensen. Men kan jeg ha eggløsning for det?
Catgirl Skrevet 22. oktober 2009 #19 Skrevet 22. oktober 2009 Tja.... Normalt sett når man har EL så produseres det progesteron av corpus luteum som degenerer ca 2 uker etterpå om ikke graviditet har blitt oppnådd. Fall i progesteronet fører til en blødning. Kanskje i noen tilfeller så får man ikke mens pga cyste som produserer progesteron, corpus luteum cyste tror jeg. Om det er noe annet med livmoren som ikke gjør at mens kommer kan jo også hende har jeg hørt, men tror det er sjeldent? Noen med progesteron insuffisiens kan jo også spotte før forventet mens i lutealfasen. Det lureste er jo å prøve å følge med om du kan ha EL: Se etter EL slim, tempe, charte, EL-tester osv. Eller snakk med legen om de kan ta noe sjekk på deg? Hormonprøver og slikt. Men vet ikke helt hva som kreves for å kunne få de undersøkelsene.
S_Dreams Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 Har samme problem. Er 6 mnd nå siden jeg sluttet på pillen. Fikk først pillemens og så 5 uker senere vanlig mens. Men etter det har det ikke skjedd noe som helst. Usikker på om jeg bare skal vente, eller om jeg skal oppsøke lege. Jeg hadde jo en mens, før det gav seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå