Gå til innhold

Om særeie og enkeltpersonsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Jeg jobber for min ektefelles enkeltpersonsforetak. Vi driver i praksis hvert vårt firma, men mitt selskap er en del av ektefellens selskap og har samme org nr. Ektefellen har fullstendig særeie, også firmaet. Min del av firmaet bringer nå inn mest penger, men det er i hovedsak ektefellen som tar seg av regnskap osv.

Tenkte ikke mye på dette i begynnelsen da jeg var økonomisk avhengig av ektefellen, men nå har jeg begynt å tenke på mine barn fra tidligere ekteskap. Dersom jeg dør, vil de da ikke ha rett til noe av det jeg har vært med på å bygge opp?

Hva er mine alternativer? Noen tips?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

... dessuten - om ektefellen dør, hva da med "min" del av firmaet? Står jeg på bar bakke? Glemte å si at vi har felles myndige barn og at ektefellens særeie går direkte til disse. Jeg får kun minstearv samt noen enkeltobjekter. Det er nok en dårlig avtale, men det er lang historie. Akkurat nå er det dette med arv i forhold til enkeltpersonsforetaket som jeg bekymrer meg for.

Skrevet

Hei!

Er "ditt" firma også registrert kun på din mann med særeie? I tilfelle vil ikke dine barn fra tidligere ekteskap ha rett til noe av det.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat for juridisk bistand. Få satt opp nye avtale som er mer rettferdig etter dagens situasjon:-)

Jeg ønsker deg lykke til!

Hilsen juss-student.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Hjertelig takk for svar, veldig OK å få svar fra en juss-student. Det er hans firma og det er hans særeie. Skal forsøke å få i stand en ny ordning (men jeg er redd for at det kan skape utrivelighet mellom oss og jeg har ikke særlig formue til å benytte til å starte opp noe nytt - han eier jo tross alt midlene som jeg benytter for å drive...). Men dersom det mot formodning skulle skje noe i mellomtiden, er det mulig å kalle det for urimelig og prøve saken for retten? Veldig trist om alle de tusner av timer jeg har brukt på å bygge opp firmaet egentlig ikke har hjulpet meg, men ektemaken.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om du vil komme noe vei når det er avtalt særeie. Jeg hadde villet prøvd å få til en ny avtale, han må vell skjønne at du ikke vil gjøre forskjell på barna?

Iallefall hadde jeg prøvd å tatt det opp så tidlig som råd i tilfelle han setter seg på bakbena.

Liver er ikke alltid rettferdig, men vi har vunnet i lotto bare ved å være født i Norge:-)

Endret av LauraLine
Skrevet
Jeg jobber for min ektefelles enkeltpersonsforetak. Vi driver i praksis hvert vårt firma, men mitt selskap er en del av ektefellens selskap og har samme org nr. Ektefellen har fullstendig særeie, også firmaet. Min del av firmaet bringer nå inn mest penger, men det er i hovedsak ektefellen som tar seg av regnskap osv.

Tenkte ikke mye på dette i begynnelsen da jeg var økonomisk avhengig av ektefellen, men nå har jeg begynt å tenke på mine barn fra tidligere ekteskap. Dersom jeg dør, vil de da ikke ha rett til noe av det jeg har vært med på å bygge opp?

Hva er mine alternativer? Noen tips?

På forhånd takk for svar!

Dersom dere ikke blir enige om en fordeling kan du ikke bare starte for deg selv da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...