Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #1 Del Skrevet 3. januar 2009 Har bodd permanent på et sted i ett år og det er registrert i Folkeregisteret. Snart flytter jeg til et midlertidig sted jeg skal leie, kanskje for et halvt år eller litt mer. Jeg eier leilighet i en annen by, men den blir leid ut. Dessuten jobber jeg fast i en annen by enn der hvor jeg eier. Så hva bør jeg gjøre i forhold til Folkeregisteret: melde min adresse til å være den i by x der jeg eier og leier ut til andre - eller bør jeg endre for hvert sted jeg leier her i by y hvor jeg jobber? Håper på svar fra dere som kan dette ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #2 Del Skrevet 3. januar 2009 Forresten, om jeg hadde meldt flytting til den byen der jeg eier leilighet (men ikke jobber og bor), betyr det da at skatteinntekter fra meg går ti lden byen der jeg er registrert i Folkeregisteret - eller i den byen der jeg jobber? Hva ville dere ha gjort og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Que_* Skrevet 3. januar 2009 #3 Del Skrevet 3. januar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imbær Skrevet 3. januar 2009 #4 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Du skatter til kommunen der du har folkeregisteradresse. Du trenger ikke å melde flytting i folkeregisteret, du kan gjøre det på posten slik at du får post fra de du har oppgitt ny adresse til dit du bor. MEN: en del institusjoner o.l. bruker konsekvent adressa som står i folkerergisteret når de sender post til deg, så denne posten blir uansett sendt til din gamle adresse. Men posten har imidlertid en tjeneste hvor de ettersender posten din i inntil ett år, der den første måneden er gratis. Konklusjonen blir vel at du ikke bør endre folkeregisteradresse, men ordne alt med posten. Endret 3. januar 2009 av Imbær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #5 Del Skrevet 3. januar 2009 Du skatter til kommunen der du har folkeregisteradresse. Du trenger ikke å melde flytting i folkeregisteret, du kan gjøre det på posten slik at du får post fra de du har oppgitt ny adresse til dit du bor. MEN: en del institusjoner o.l. bruker konsekvent adressa som står i folkerergisteret når de sender post til deg, så denne posten blir uansett sendt til din gamle adresse. Men posten har imidlertid en tjeneste hvor de ettersender posten din i inntil ett år, der den første måneden er gratis. Konklusjonen blir vel at du ikke bør endre fokeregisteradresse, men ordne alt med posten. konklusjonen bør være at ts bør følge norsk lov, det betyr å melde flytting når hun flytter til et nytt sted... gå inn på skatteetatens sider og les mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #6 Del Skrevet 3. januar 2009 Fordi det tar deg noen få minutter å få en bot. Er ikke det grunn nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #7 Del Skrevet 3. januar 2009 Fordi det tar deg noen få minutter å få en bot. Er ikke det grunn nok? unngå en bot, mente jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imbær Skrevet 3. januar 2009 #8 Del Skrevet 3. januar 2009 unngå en bot, mente jeg. Jeg mener det er for tungvint å skifte folkeregisteradresse når flyttingen er så midlertidig. Og når det er mulig å ha to adresser er det bedre inntil man finner en permanent boplass. Jeg har bodd på utallige plasser de siste årene pga studier, og jeg har ikke meldt flytting til folkeregisteret før nå når jeg vet at her skal jeg være i noen år. Det er nå min mening. (Og jeg har ikke fått bot!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #9 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg mener det er for tungvint å skifte folkeregisteradresse når flyttingen er så midlertidig. Og når det er mulig å ha to adresser er det bedre inntil man finner en permanent boplass. Jeg har bodd på utallige plasser de siste årene pga studier, og jeg har ikke meldt flytting til folkeregisteret før nå når jeg vet at her skal jeg være i noen år. Det er nå min mening. (Og jeg har ikke fått bot!) Tungvindt? Man kan gjøre det på nett eller fylle ut et ferdigfrankert skjema. http://www.skatteetaten.no/Templates/Skjem...;epslanguage=NO Nei, man får ikke bot når man ikke blir tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 3. januar 2009 #10 Del Skrevet 3. januar 2009 Gjelder dette studenter også? Jeg har ikke meldt flytting til den byen jeg studerer i. Har hørt noe om at jeg ikke får fullt stipend da. Stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 3. januar 2009 #11 Del Skrevet 3. januar 2009 Korriger meg hvis jeg har feil, men jeg mener at bl.a. studenter har lov til å ha to adresser, derfor kan man f.eks. ha foreldrenes adresse som sin egen og selv bo på diverse hybler. Ellers skal man vel melde flytting innen 8 dager. Så hvis du vil følge norsk lov bør du melde flytting, men om dette er det mest praktiske for deg er jo en annen ting. Link til skatteetaten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 3. januar 2009 #12 Del Skrevet 3. januar 2009 Og studenter får fortsatt borteboerstipend om de velger å bytte hos folkeregisteret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #13 Del Skrevet 3. januar 2009 ts er i jobb, hun er ikke student. HUn må melde flytting innen 8 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 3. januar 2009 #14 Del Skrevet 3. januar 2009 Og studenter får fortsatt borteboerstipend om de velger å bytte hos folkeregisteret Du vil vel miste reisestipendet hvis du endrer adresse i folkeregisteret og for en del utgjør jo dette noen kroner. Men dette har vel ikke så mye med TS å gjøre ettersom hun ikke er student, men det var jo andre som spurte om dette i samme tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #15 Del Skrevet 3. januar 2009 Da jeg skulle ta et semester i utlandet for noen år siden opplevde jeg følgende: Folkeregisteret ville ikke ha midlertidige endringer (ny adresse med varighet på under 6 mnd). Det var beskjeden jeg fikk. Jeg endret adresse hos posten og med videresending av post. Jeg visste ikke hvor jeg skulle bo da jeg kom hjem fra utlandet, så jeg avtalte med søsteren min om å bruke hennes adresse som c/o adresse. Dette gikk tilsynelatende fint og jeg ante fred og ingen fare. Jeg kom hjem og hadde da en periode ikke noe nytt fast sted å bo, men ante fortsatt ingen fare. En dag ringer søstern min (som hadde åpnet all post for meg mens jeg var i utlandet) og sier at jeg hadde fått to brev fra Lindorff. Jeg ber henne åpne de og det var to inkassovarsler. Jeg blir helt fortvilet. Det viser seg at to av betalingene mine i nettbank ikke hadde gått igjennom (vet ikke hvorfor, jeg hadde så absolutt dekning på konto). Det ene var telefonabonnement som var sagt opp og den andre var utvidelsen på reiseforsikringen min. Det som var ekstra ille var jo at forsikringen hadde jo blitt sagt opp som følge av manglende betaling og jeg hadde befinnet med på andre siden av jorda uten forsikring. Det var en ganske så skremmende tanke. Disse to selskapene hadde brukt gammel folkeregistrert adresse og den hadde ikke blitt videresendt. Det var først Lindorff som hadde giddet å sjekke med posten om hvilken adresse jeg der var registert med. Jeg har fått litt skrekken etter dette. Jeg har aldri fått så mye som en purring på noe hverken før eller etter dette og synes det var særdeles ubehagelig. Om jeg noen gang skal endre adresse midlertidig igjen, så vil jeg drite i hva folkeregisteret sier og endre adresse der likevel. Jeg vil være sikker på at posten kommer frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå