Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et hyggelig brev fra banken her om dagen, de har satt ned renten nok engang. Nå begynner huslånet å bli behagelig igjen :danse:

MEN her er da også en skattefelle vi må passe oss for folkens :opplyser:

Da renten har sunket drastisk må jeg passe på å betale mer i skatt, ellers vil jeg få en kraftig skattesmell til neste år, og da snakker jeg om flere tusen kroner. Regner med at dette gjelder flere enn meg.

Så mitt tips til flere er da; se på huslånet, regn over hvor mye renter dere må betale i løpet av 2009, trekk fra litt, og ta kontakt med ligningskontoret og be om nytt skattekort. Det er bedre å betale litt mer i skatt fordelt på hver måned enn å få en skikkelig baksmell neste år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vi planer om også, det vil si at jeg har et veldig strengt tabelltrekk allerede, men mannen min skal ta en telefon på mandag for å få et nytt skattekort. Vi pleier alltid å få igjen på skatten, så en baksmell er helt uaktuelt. Man kan vel strengt tatt be arbeidsgiver trekke mer uten endring av skattekortet også, når jeg tenker meg om?

Skrevet

Skattefelle og skattefelle, fru Blom.

Det er da åpenbart at man selv sjekker om man har fått riktig skattekort hvert år uansett om det er store renteendringer eller ikke?

Grunnlaget for beregnet skatt er alltid vedlagt og det kan man fort sjekke selv om det er noenlunde riktig.

Man kan også beregne seg nytt skattekort på nettet framfor å ringe ligningskontoret http://www.skatteetaten.no/Templates/Gener...;epslanguage=NO

Og man har alltid anledning til å be arbeidsgiver om å trekke MER skatt.

Skrevet
Skattefelle og skattefelle, fru Blom.

Det er da åpenbart at man selv sjekker om man har fått riktig skattekort hvert år uansett om det er store renteendringer eller ikke?

Grunnlaget for beregnet skatt er alltid vedlagt og det kan man fort sjekke selv om det er noenlunde riktig.

Man kan også beregne seg nytt skattekort på nettet framfor å ringe ligningskontoret http://www.skatteetaten.no/Templates/Gener...;epslanguage=NO

Og man har alltid anledning til å be arbeidsgiver om å trekke MER skatt.

Er jo ganske enkelt sånn da at eks 10.000,- mindre i rente er 2.800,- mer i skatt (28%)

Bør ikke akkurat være økonom for å beregne det.

Skrevet

Hvis man har noenlunde disiplin er det jo bare å sette unna noen ekstra kroner til smellen kommer. Betaler man innen utgangen av april det året man får smellen, har man rett og slett bare fått et rentefritt lån.

Skrevet
Er jo ganske enkelt sånn da at eks 10.000,- mindre i rente er 2.800,- mer i skatt (28%)

Bør ikke akkurat være økonom for å beregne det.

Nei, er det noen som sa det da?

Skrevet (endret)

Det er nok ikke alle som tenker på dette. Selv har jeg ingen arbeidsgiver, det er staten som betaler lønnen min, og må dermed innom ligningskontoret for å få endret skattetrekket. Men jeg har nevnt dette for flere av mine bekjente som er i jobb, og de fikk helt :hakeslepp: da jeg forklarte regnestykket for dem. De trodde ikke først hvor mye det kunne utgjøre, men måtte innse fakta da de gikk løs på sine egne tall. Det er ikke alle som har 3-10 000 kr liggende på lur til baksmell på skatten.

Derfor tenkte jeg det kunne være greit å advare flere :sjarmor:

Endret av Helene
Skrevet

Det går også an å be arbeidsgiver trekke et fast beløp i skatt hver måned. Det gjør jeg, som sparing, men nå trenger jeg kanskje å be om enda mere trekk pga rentenedgangen :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...