Gå til innhold

Voksne single i arbeid: søker roommates

Fremhevede innlegg

Gjest Marietta
Skrevet

Hvorfor er det så få single voksne i arbeid i Norge som gjør som i London, New York, Paris osv.: søker etter en roommate og deler leilighet?

Greit at det er få mennesker i dette landet, men i byene burde det da være mulig for single voksne i full jobb å finne rrommates, slik at man kan bo i ettraktivt område der man deler med en eller flere andre?

Antall single voksne stiger jo, så hva er problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om flere som gjør dette i Trondheim. Boligprisene er vanvittig høye der.

Skrevet

Boligprisene er vanvittig ekstremt høye i Stavanger. Likevel finnes det ikke voksne single i fullt arbeid som vil dele...sikkert fordi alle er gift i kristen bibelbeltet og fordi alle er milliardærer. :)

Skrevet

Jeg og samboer bodde i vært vårt voksenkollektiv før vi flyttet sammen. Dette er i Oslo.

Skrevet

Hadde jeg vært single og i fullt arbeid hadde jeg helst villet bodd alene. Tiden i kollektiv/bofellesskap er forhåpentlig vis over for min del. Jeg vil heller ha mitt eget for meg selv enn å måtte bo sammen med andre. Jeg kunne til nød bo sammen med en venninne/kompis i en kort periode.

Skrevet

Jeg kjenner folk som er forholdsvis godt voksne og bor i kollektiv. Det er særlig folk som jobber innen bransjer hvor det er vanskelig å få fast jobb, og hvor inntekten gjerne varierer fordi man jobber i perioder for ulike arbeidsgivere, og som er "langtidssingle", som bor sånn tror jeg (og som også foretrekker å bo sentralt). Eller selvsagt også noen pendlere eller andre som er nyflyttet til byen. Det er uforholdsmessig dyrt å leie noe større alene, og det er ikke alle single som har mulighet til å kjøpe noe sentralt i byene.

Skrevet

Poenget er jo at selv om mange single voksne har gode inntekter blir det likevel dyrt for 1 person å betale kr 8 - 12.000,- i månbeden i bare husleie.

Derfor er det ganske praktisk å dele med en annen i samme situasjon. Studietiden er selvsagt for lengst passé, dette er voksne mennesker som har felles bakgrunn (utdannning, jobb, ikke-røykere, etc.)

Da har man som regel bodd alene i lang tid og man har sikkert hatt samboer/ektefelle/studiekollektiv da man var ung osv. Så kommer det en fase der langtidssingle i jobb behøver å dele med noen.

Men det virker ikke som om nordmenn er de mest åpne og fleksible innen dette feltet? Kanskje man må til London og New York for slikt?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg bor gjerne sammen med andre jeg, men jeg foretrekker å bo sammen med folk jeg kjenner og vet at jeg liker. Tiden der jeg kan bo med hvem som helst er liksom over. Spesielt siden man er i full jobb og gjerne vil slippe konflikter o.l. som det gjerne blir når man bor med ukjente.

Uansett hadde jeg ikke hatt mulighet til å bo alene, så å bo med venner er stort sett eneste mulighet hvis jeg vil bo sentralt i Oslo.

Skrevet
Men det virker ikke som om nordmenn er de mest åpne og fleksible innen dette feltet? Kanskje man må til London og New York for slikt?

Jeg skjønner ikke helt hva du baserer denne antagelsen på. Det er da ganske vanlig i Oslo at voksne single mennesker i arbeid bor sammen med en eller flere venner. Men du ser kanskje ikke så mange som annonserer etter det i avisen eller på nett, fordi de fleste bor sammen med noen de kjente fra før. Og blir det utskiftninger i kollektivet rekrutterer man nye beboere blant venner og bekjente.

Selv bodde jeg i diverse kollektiv i 10 år mens jeg studerte, og de første årene i jobb. Må jo si at jeg etterhvert ble dritt lei av denne boformen, særlig av å bo i store kollektiv med 4-5 andre. Jeg tror nok at man etterhvert som man blir voksen helst vil unngå denne boformen. Men det er jo noe helt annet å bo sammen med én person enn 3-4-5 personer.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvorfor er det så få single voksne i arbeid i Norge som gjør som i London, New York, Paris osv.: søker etter en roommate og deler leilighet?

Greit at det er få mennesker i dette landet, men i byene burde det da være mulig for single voksne i full jobb å finne rrommates, slik at man kan bo i ettraktivt område der man deler med en eller flere andre?

Antall single voksne stiger jo, så hva er problemet?

Vi har råd til egen leilighet, så da trenger vi vel ikke å dele med noen da...

Skrevet
Vi har råd til egen leilighet, så da trenger vi vel ikke å dele med noen da...

I større byer er prisene sinnsykt høye, og hvem vil vel alene betale kr 9.000 for å leie et sted pr måned?

Skrevet
I større byer er prisene sinnsykt høye, og hvem vil vel alene betale kr 9.000 for å leie et sted pr måned?

Ganske få, vil jeg tro. Men det er desto flere som vil betale 9000 i mnd for å eie en egen leilighet, selv om den er liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...