Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til billige middagsretter?

Min samboer har enorm forbrenning og trenger derfor mat man blir skikkelig mett av.

Mitt tips må bli minesteronesuppe med pasta og pølser. Den ble omtalt som "for de som har flere venner enn penger" på frokost-tv og smaker i tillegg veldig godt.

Gjest Gjest_Ernæringsfysiolog_*
Skrevet

Min samboer har enorm forbrenning og trenger derfor mat man blir skikkelig mett av.

Mitt tips må bli minesteronesuppe med pasta og pølser. Den ble omtalt som "for de som har flere venner enn penger" på frokost-tv og smaker i tillegg veldig godt.

Hvilken prisklasse prater vi?

Skrevet (endret)

Skjær en stor løk i halve ringer, fres i litt smør. Ha i ca 400 g pølseterninger (pølser finnes i alle prisklasser) og la de også frese litt. Hell i to bokser med tomatbønner. Smak til med salt, pepper og evt annet krydder dere liker. Spis som det er eller server med potetmos til (pose eller hjemmelaget, alt etter hva man gidder/foretrekker).

Jeg pleier å lage dobbel porsjon, så har vi til et par varmlunsjer utover uka også. Ungene elsker det!

Ellers må jeg tipse om FirstPrice-kyllingfiletene. Ca 140 for 2 kg. Vi bruker 2-3 fileter som vi deler i biter og woker med grønnsaker (enten pose eller vi kutter selv). 2-3 fileter, en grønnsakspose, ris og en saus metter oss to voksne og to barn - og enda blir det litt til overs som mannen gjerne spiser til frokost neste dag.

Endret av jolie
Gjest Grafica
Skrevet

Har du link til denne? :)

Jeg har en spaghettisaus-oppskrift et eller annet sted, som er ganske billig og god. Skal se om jeg finner den igjen.

Skrevet

400-500g kjøttdeig, gjerne av svin

1 glass Firstprice pastasaus (9,90)

First price spaghetti (9,90)

2 chilli

1-2 fedd hvitløk

1 gul løk

Brun kjøttdeig.

Hakk hvitøk og chilli og løk.

Bland hvitløk, chilli, løk og pastasaus med kjøttdeigen.

Kok spaghetti.

Nydelig måltid!

Skrevet (endret)

Du får kanskje flere svar om du flytter denne inn på matforumet?

Hjemmelaget lapskaus er både godt, billig og mettende. Server med flatbrød til f.eks.

Endret av Saeria
Skrevet

Omelett - med det du har tilgjengelig av tilbehør, f eks, grønnsaker, ost, skinke eller bacon... Det er både billig og mettende, og også veldig sunt :)

Skrevet

Nydelig linsesuppe, koster nesten ikkeno. Jeg har samlet masse oppskrifter og laget min egen beste versjon! Litt "indisk" i smaken, ikke for sterk, varmende og svært mettende. Som du ser er det nesten bare linser, potet, løk og gulrot og bokstomat, og resten er krydder, det kan du bruke neste gang du lager den også :-)

Rød linsesuppe

1 stor løk

1 fedd hvitløk

2 spiseskjeer olivenolje

2 ts spisskummin

1 ts paprikapulver

1 ts gurkemeie

1 ts koriander

1 ts sukker

1/2 ts chilipulver

1/2 ts kajennepepper

Eventuelt litt kyllingkjøtt, kanskje et grillet kyllinglår

1 stor gulrot, skrelt, små biter

2 poteter, skrelt, små biter

1 boks hermetiske tomater, knust, hell ut litt av kraften

2 dl røde linser, skylt

6-7 dl buljong (f.eks. toro mørk kjøttbuljong, 1-2 ss til 6-7 dl vann)

1 ss sitronsaft (kan sløyfes)

Surr løk og hvitløk i olje til det blir blankt. Tilsett eventuelt kylling.

Knus/ bland krydderet og rør inn. Tilsett alt det andre.

Kok i 20-30 minutter eller til alt er mørt. Pass på at det ikke brenner seg!

Tilsett litt mer buljong dersom det blir for tykt.

Mos lett og server med brød og evt litt creme fraiche eller yoghurt naturell.

Skrevet

Chili con carne. Bruk masse bønner, så blir det billig. Lag en stoor sats og frys ned.

Et annet tips er å bruke fullkornspasta i stedet for vanlig pasta, metter mye mer. Og lager du pannekaker så bytter du ut halvparten av melet med finmalt fullkornsmel.

Havregrøt er fin frokost.

Skrevet
Skjær en stor løk i halve ringer, fres i litt smør. Ha i ca 400 g pølseterninger (pølser finnes i alle prisklasser) og la de også frese litt. Hell i to bokser med tomatbønner. Smak til med salt, pepper og evt annet krydder dere liker. Spis som det er eller server med potetmos til (pose eller hjemmelaget, alt etter hva man gidder/foretrekker).

Jeg pleier å lage dobbel porsjon, så har vi til et par varmlunsjer utover uka også. Ungene elsker det!

Ellers må jeg tipse om FirstPrice-kyllingfiletene. Ca 140 for 2 kg. Vi bruker 2-3 fileter som vi deler i biter og woker med grønnsaker (enten pose eller vi kutter selv). 2-3 fileter, en grønnsakspose, ris og en saus metter oss to voksne og to barn - og enda blir det litt til overs som mannen gjerne spiser til frokost neste dag.

Denne skal jeg og mannen prøve i morgen. :)

Skrevet

Fiskepudding eller fiskegrateng med kokte poteter og gulrøtter.

Fiskepudding koster 11 kr på Rema. Enkelte varianter av fiskegratenger er også billige.

Som noen skrev så kan pølseretter også være ganske rimelige. Ellers så hamstrer vi karbonadedeig i Sverige. Den brukes til alt mulig (pastaretter, pizza, karbonader, chili con carne mm). Det blir også ganske mye mat for en lav pris.

Ellers så anbefaler jeg å følge med når det er tilbud. Kjøp inn og frys ned om du har mulighet.

Vi handlet masse kjøtt og basisvarer lille julaften og har ikke handlet noe siden.

Tomatsuppe (First Price er ok) med egg og evt. pølsebiter med brød til. Eller med pannekaker først. Billig, godt og mettende.

Når det gjelder kjøtt så som sagt følg med når det er tilbud. Det er rimeligere med frossene produkter. First Price har mye bra og billig. Det samme gjelder Coops egne produkter.

Skrevet

*må ha på mine innlegg*

har ofte både 4 og 6 unge på besøk , og da går det unna på mat.

jeg serverer minestronesuppe med pasta og kjøttboller. Hender jeg putter oppi ekstra grønnsaker også.

Men godt med ideer om andre billige middagsretter enn suppe !

Gjest Grafica
Skrevet

God og smakfull tomatpastasaus, nok til to dager:

Ingredienser:

3 hermetikkbokser hakkede tomater

1 glass tomatpurè (ikke av de minste)

2 pakker kjøttdeig (rundt 650gram er egentlig idèelt)

3 gulrøtter i ok størrelse (ikke bittesmå, ikke gigantstore)

4-5 sjampingjong

Hvitløk (2-3 fedd)

1 halv rødløk

Timian

Basilikum

Oregano

Salt

Pepper

Brun løk, hvitløk og kjøttdeig. Tilsett hermetiske tomater og ca. halvparten av glasset med tomatpurè. Tilsett sjampinjong i passe biter. Smak til med krydder, salt og pepper. La det koke i en time uten lokk, rør om av og til (særlig i bunn) på svak varme

Etter en time tilsetter du gulrøttene, og evt. mer tomatpurè og salt, pepper og krydder. La det koke en time-halvannen til under lokk, rør om av og til.

Bruk gjerne spaghetti med fiber for at det skal være ekstra mettende. Denne porsjonen burde være nok til to dager for to mennesker, eller så kan den andre halvdelen fryses ned så du har til en dag du ikke har to timer til å lage mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...