Gå til innhold

snop

Anbefalte innlegg

Gjest gjest lisap
Skrevet

hei alle der ute, i fjor greide jeg å gå ned 12 kilo på et år, å er veldig kry av det, jeg er 158 å var 85 kilo,nå er jeg 70. å vil ha dette året å for å gå ned til runt 55 kilo.

jeg spsite helt normalt, å litt snop i helgene, å var ute en til to timer vær dag med hunden min. å det vil jeg forsette med,

men nå til problemet, i jula har jeg spist masse god mat å snop , bare kosa meg, men nå kommer det vonde, jeg greier ikke å stoppe, vil ha mere, så det ender vel med at jeg kaster det hehe,

hvorfor blir det sån at en har lyst på mere??

noen som vet noe om det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Først og fremst, gratulerer med et flott resultat så langt :)

Det er en enkel forklaring på at du vil ha mer, det er en ren fysiologisk reaksjon fra kroppens side.

Når du gir kroppen godteri, som er fett og raske karbohydrater, setter den igang med å "takke" deg ved å utløse happy-hormoner og gi deg en blodsukkerstigning som gjør at du føler deg varm og har et velbehag. Det er ikke uten grunn at enkelte matgrupper går under det engelskmennene kaller "comfort food". Dette i seg selv skaper et psykisk sug etter disse matvarene, fordi man vet godt hvordan man føler seg når man har spist det.

Kroppen vil også skrike etter sukker hvis den får jevnlig påfyll, sukker er vanedannende som bare det. Når man spiser sukker vil man også få et veldig ustabilt blodsukker, som gir et søtsug (dette vil man også få på diett, spesielt hvis man ikke har god balanse med fiber og proteiner). Alt dette gjør at kroppen og hodet ditt går og skriker etter sukker, og mye vil ha mer ;)

Som et eksempel, i min verste godteriperiode kunne jeg helt uten problemer spise 300-400 gram godteri på en kveld. Det er vel ikke nødvendig å si at jeg spiste mye godteri hele tiden, noe som gjorde at kroppen min kunne ta imot store mengder sukker uten problemer, og jeg hadde tilsvarende lyst på godteri til enhver tid. Det siste halvåret har jeg av ulike grunner nesten ikke spist godteri i det hele tatt, og nå blir jeg faktisk kvalm hvis jeg spiser noe særlig mer enn 50 gram. Det handler faktisk veldig mye om hva kroppen er vant til og ikke.

Forøvrig er den aller enkleste løsningen å kaste ut godteriet. Du kan ikke spise det du ikke har liggende, og dersom du må dra deg helt til butikken (og ikke får lov å kjøpe mer enn det du skal ha der og da når du er der) så har godterikjøpingen og -spisingen ofte en tendens til å regulere seg helt på egen hånd..

Lykke til :)

Skrevet

Kjempebra skrevet.

Du må nok som beskrevet over bare venne kroppen litt fra å få tilføyd sukker en liten periode. Ikke tenk at du aldri kan spise snop igjen e.l., men en liten periode nå. MÅ du ha noe så prøv kanskje ett par biter med mørk sjokolade, 70% kakao eller mer. Kanskje en lett varm kakao kan stjele det mest av suget.. Etterhvert vil behovet redusere seg selv og du kan igjen kose deg i helgene =)

Kjempebra jobbet av deg. Bare fortsett som før, hvorfor endre noe som ikke er ødelagt.. Dett klarer du fint =)

Skrevet

Bolledeig summerte opp årsaken bra :)

Men et tips til deg: når du har lyst på godteri, så finnes det snop som er bedre alternativ. F.eks sørlandschips med salt består kun av potet, olje og salt, ingen tilsetningsstoffer, ikke sukker.

Og tips til "cookie": Smelt ren mørk sjokolade, hakk opp pistasj/cashewnøtter (usaltede) og legg på matpapir e.l. Hell sjokoladen over, la det bli kaldt og stivne, knekk opp og du har et veldig sunt alternativ til godis :)

Jeg syns du er kjempeflink :)

Skrevet
Bolledeig summerte opp årsaken bra :)

Men et tips til deg: når du har lyst på godteri, så finnes det snop som er bedre alternativ. F.eks sørlandschips med salt består kun av potet, olje og salt, ingen tilsetningsstoffer, ikke sukker.

Og tips til "cookie": Smelt ren mørk sjokolade, hakk opp pistasj/cashewnøtter (usaltede) og legg på matpapir e.l. Hell sjokoladen over, la det bli kaldt og stivne, knekk opp og du har et veldig sunt alternativ til godis :)

Jeg syns du er kjempeflink :)

Mmmmm- jeg som alltid har det hver for seg i skål, men sammen i munnen. Meget god idè, aldri tenkt sålangt selv =)

Meget godt tips der..

Skrevet

Veldig bra forklart, Bolledeig. Sånn har jeg hatt det i mange år, og får innimellom tilbakefall. Hvorfor det er vanskelig å komme seg av sno-kjøret? Jo nettopp fordi kroppen blir avhengig av disse fysiske reaksjonene. Men sukker er det farligste for kroppen, etter min erfaring. det er bl.a. betennelsesfremmende, det fremmer depresjoner og stjeler vitaminer og mineraler fra deg, så du lettere blir syk (forkjølet, infulensa.) Dette er min erfaring!

Hvordan kutte? Bråstopp fungerer bra. Klarer du å kaste det snopet du har igjen, er du flink. Jeg har hatt store problemer med det, for avhengigheten stikker dypt!

Hvordan klare seg uten snop?

Spis ofte, minst hver 3. time, slik at du alrdi får blodsukkerfall og påfølgende sug. Dette er også kjempenyttig for å gå ned i vekt. Den siste undersøkelsen jeg leste, hadde følgende poeng: Spis minst 4 måltider per dag, ingen på over 400 kalorier, alle må inneholde noen monoumettede fettsyrer (olivenolje, mandler, mørk sjokolade f.eks.)

Det er hardt å kutte sukker fullstendig, men trøsten er at det er verst 3-5 dag, så går det lettere. Men det er vanskelig å unngå sukker helt. Sjekk varedeklarasjonen. Sukker står ofte urovekkende høyt opp på lista over ingredienser.

Et par groteske eksempler:

Polly Cashewnøtter med havsalt. Inneholder: Cashewnøtter, SUKKER, salt og pepper. Det betyr at det er mer sukker enn salt og pepper der - men du merker det ikke. Blir bare avhengig........ Jeg antar at "Polly Cashewnøtter med sukker" ikke selger fullt så bra :gjeiper:

Meny selger et mørkt, litt firkantet steinovnsbrød som er kjempegodt. Det inneholder Hvetemel, SUKKER, osv. Nå har de fjernet varedeklarasjonen på brødet, og bare henviser til hyllekanten, som igjen henviser til betjeningen. Ja, særlig du får ordentlig svar da.....

Sorry, det var min sukkerfrustrasjon...

Forøvrig er Fondua Aioli Sauce den eneste jeg har funnet uten sukker :)

Gjest gjest lisap
Skrevet

Takk for alle svar her inne, ja jeg må begynne nå med å slutte med alt godt, bare litt i helgene som før, jeg spiser veldig lite, men ofte, vanlig mat tenker på hva jeg putter i munen, å hvor mye jeg beveger meg,

så jeg har et år å gå fra 70 kilo til 55, men blir ikke skuffet, forsetter videre neste år igjen, men da kand et jo ikke være mange kiloene igjen før målet er nåd, hehe

jeg tåler ikke noe sort av nøtter så sån kan jeg ikke kose meg med, men liker å kutte opp gullrøtter, blomkål. druer, legge de på et fat, så kan jeg bare kose meg,

klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...