Gå til innhold

Noen som kan anbefalle hunderase?

Anbefalte innlegg

Gjest CookieMonster
Skrevet

Hei,

vi er et par som har prøvd hund før, men pga hundens agressive oppførsel og det at vi den gang ikke gjorde nok research på forhånd og rett og slett valgte feil rase så måtte vi dessverre selge den. Vi har ikke helt gitt opp tanken på hund fordi vi har opplevd andre hunder som har vært som en drøm og da har ønsket om hund bare blitt sterkere. Jeg lurte på om det er noen som vet om en rase som er fra liten til medium størrelse og som er rolig og som ikke røyter så mye? Noen som kan anbefalle et valpekurs i oslo som er billig og bra? Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm. hund som ikke røyter, er stor å i tillegg er rolig. du skal også ha billig valpekurs som også skal være bra.

med de ønskene dine tror jeg du kan se bort i fra hund å heller vurdere å kjøpe skillpadde istedenfor.

når dere skal anskaffe hund så må dere regne med at den synes å høres de første årene hvis dere tenker på hvalp. det er jo tross alt "barn" det er snakk om. de små hundene er også dyrere i innkjøp etter hva jeg har sett på finn.

en annen ting dere må tenke på når dere skaffer hund, er at det koster. den skal ha for, seler/ bånd, årlig besøk hos veterinær med vaksinasjoner, å hunden kan bli syk eller skadet. da er det kjekt å ha penger til veterinær og dyrlege.

vil også nevne at alle hunder er som oss mennesker -ulike vesener- så om dere har sett andre behagelige hunder, er det ikke sikkert at deres hund blir behagelig.

Gjest virvelvind
Skrevet

Hva med en blodhund? Jeg har strengt tatt ikke peiling på hund, men jeg tviler på at de røyter, og de virker da ganske sindige.

Skrevet
Hva med en blodhund? Jeg har strengt tatt ikke peiling på hund, men jeg tviler på at de røyter, og de virker da ganske sindige.

men blodhunden hyler har jeg hørt. har ingen erfaring med de selv da.

Skrevet

Tviler på at de røyter? De røter nok som alle andre hunder som ikke har pels som skal trimmes. Dessuten er blodhund en jakthund, som også kan være vanskelig å ha løs.

Droppe å komme med tips når man ikke har peiling kanskje?

Skrevet (endret)

Hvis du går inn på canis.no så har du en kjekk greie hvor du kan krysse av for punkter som er viktige for deg og hva som ikke kan være etc og så kommer den med forslag til hunderaser som passer :)

Det var sånn vi valgte hunden vår og vi er storfornøyde!!

Endret av Catoby
Gjest virvelvind
Skrevet
Tviler på at de røyter? De røter nok som alle andre hunder som ikke har pels som skal trimmes. Dessuten er blodhund en jakthund, som også kan være vanskelig å ha løs.

Droppe å komme med tips når man ikke har peiling kanskje?

Det var bare et forslag, og jeg sa klart ifra at jeg ikke hadde peiling. Og ja, selvfølgelig røyter den, men nå tenkte jeg mer på ekstremrøyting, type sankt bernard. Det var bare litt dårlig formulert, ingenting å hisse seg opp over:)

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Ofte er det værre når korthårshunder røyter enn de med lang pels... De små hårene setter seg bedre fast i klær og annet stoff og er UMULIGE å få bort. Og de røyter ikke mindre heller. Så ikke tenk så mye på pelslengde og pelsmengde når det er snakk om røyting.

Hilsen en som har både langhåret og korthåret i familien

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Når det gjelder valpekurs så lette jeg litt rundt omkring da jeg skulle på kurs med min valp i høst (i oslo-området). Det virker som du må over 1000 kr for et ordentlig valpekurs. Det er jo ikke akkurat billig, men det er en veldig nyttig investering!

Når det gjelder rase så husk at det ikke alltid er de minste rasene som er de enkleste når det gjelder gemytt. Ofte kan de større rasene ha et mer sindig lynne, ivertfal når de blir eldre. Uansett er det viktig med en viss grunnoppdragelse, og det får man selvfølgelig hjelp til på et kurs, da har man noe å bruke når man kommer i de litt vanskeligere periodene... Det høres ut som dere vil ha en minst mulig vanskelig hund, og da vil jeg ivertfall anbefale å velge tispe. De har sine sider de og, men har ofte ikke så stort behov for å klatre på rangstigen (som en hannhund kan ha i perioder).

Når folk ikke har hatt hund før, og ønsker en rase som er lettlært og rolig pleier jeg å foreslå golden retriever eller labrador... Litt fordi det er noen jeg har erfaring med, men også fordi de ofte fungerer som gode familiehunder, og tilpasser seg godt i en familie. Ingen hunder er ALLTID lettlært og rolig, og det er svært få som ikke røyter i det hele tatt, men disse er ivertfall noen som ofte fungerer bra.

Gjest Kashmir
Skrevet

Kunne det vært et alternativ å gå for en omplasseringshund? Hvis dere er usikre på dette med oppdragelse og synes det har vært vanskelig tidligere kan det være lurt å få en hund som har fått den grunnleggende oppdragelsen.

Hvis kostnader er et tema som opptar dere, er jo dette en fin løsning. Det finnes mange flotte, snille omplasseringshunder som trenger et nytt hjem.

Gjest labradåra
Skrevet
Hei,

vi er et par som har prøvd hund før, men pga hundens agressive oppførsel og det at vi den gang ikke gjorde nok research på forhånd og rett og slett valgte feil rase så måtte vi dessverre selge den. Vi har ikke helt gitt opp tanken på hund fordi vi har opplevd andre hunder som har vært som en drøm og da har ønsket om hund bare blitt sterkere. Jeg lurte på om det er noen som vet om en rase som er fra liten til medium størrelse og som er rolig og som ikke røyter så mye? Noen som kan anbefalle et valpekurs i oslo som er billig og bra? Takker for svar :)

Men hva var det med den forrige hunden deres som ikke stemte? Hvilken rase var det, og hvorfor var den aggressiv? Letter å hjelpe hvis man vet mer om hva dere er ute etter (eller ikke ute etter ;-))

Sånn på sparket vil jeg gjerne slå et slag for Cavalier King Charles spaniel! Enkle å greie hunder, kommer godt overens med både hunder og mennekser, lette å trene, kan bli med på lange turer men krever ikke unormalt mye aktivisering. Hendig størrelse. Røyter gjør de nok litt, men det gjør de aller fleste hunder altså. Det eneste med disse er at de kan ha noe sykdommer, så vær nøye med å sjekke at foreldredyr og slekt er friske før dere evt skaffer dere en.

Gjest Gjest r
Skrevet

Hva med en puddel? De er venlige og rolige hunder som går for å være fine familiehunder. Mellompuddel eller kongepuddel passer kanskje fint for dere?

Valpekurs i Oslo vet jeg ikke noe om:)

Skrevet
Jeg lurte på om det er noen som vet om en rase som er fra liten til medium størrelse og som er rolig og som ikke røyter så mye? Noen som kan anbefalle et valpekurs i oslo som er billig og bra? Takker for svar :)

Hva skal hunden brukes til? Hvor mye tid vil dere bruke på pelsstell, tur, andre aktiviteter?

Når du skal på valpekurs bør du ikke tenke på prisen så alt for mye, vil man ha ett bra kurs må man regne med å betale litt for det også. Men mange hundeklubber gir ofte billigere kurs til medlemmene sine, så det kan kanskje være et alternativ.

Skrevet

Jeg har en sibberian husky. Den røyter ingenting utenom på våren. Den er svært rolig og bjeffer aldri. Lydig som få, og passe stor. Midt i blinken for meg! Men jeg vet ikke hvordan han var som hvalp, jeg kjøpte ham som voksen omplasseringshund. Rasen skal visst være noe stri å dressere. Min husky er en alle tiders familiehund! Jeg vil også anbefale å se på canis.no.

Skrevet

Soft coated wheaten terrier røyter ikke og er en fin hund. Likens med en mellomsnauzer, den røyter heller ikke. Men begge disse rasene krever en del av deg som eier, de trenger å aktiviseres for å bli rolige og fine hunder.

Skrevet
Hei,

Folkens, TS skriver jo "liten til medium størrelse". Det er hverken blodhund eller husky!

Jeg stemmer med på Cavalier King Charles Spaniel.

Fransk Bulldog, mops eller lignende kan kanskje også være alternativer. Anbefaler at dere satser på en relativt liten hund, men husk da at også små hunder er hunder, og må behandles som en hund - ellers blir den aggressiv. Veldig bra at du tenker på valpekurs, det er et must for alle hundeeiere, særlig de som ikke er så erfarne.

Gå inn på Canis.no, lag deg en bruker, og spør i forumet der hvilken hunderase som anbefales. Skriv så mye du kan om hva du ønsker av hunden, hva du kan tilby den, hvor opptatt familien din er, om dere har barn osv.

Lykke til :)

Skrevet

Chinese crested, tispe. Kjenner flere av disse og det er små hunder som ikke røyter og som er forholdsvis enkle å omgås.

Skrevet

hatt mange ulike hunderaser i liten- mellom stor klasse.

og vil absolutt anbefalle yorkshire terrier!

de får ikke denne stålull pelsen, men den er bløt og myk. pluss at den røyter ikke. også er de utrolig nydelige og man kan klippe de slik man ønsker. vi ønsker ikke den kjempe lange pelsen, så vi holder den mellom lang.

jenta vår er rolig, ydmyk og svært kosete av seg. hun gjør aldri ugang, men dette har jo mer med at vi er flinke til å sosialisere henne og leker med henne.

hun bjeffer aldri annet enn når hun blir redd, og tror heller ikke hun er sjef over noen. hun adlyder og er utrolig lojal og trofast.. alle jeg kjenner med hunder er utrolig overasket over at hun er så lydig og rolig hund.

dette er absolutt en hunderase jeg vil anbefale på det sterkeste!!

etter å ha hatt flere hunder i familien som bichon, pekingneser, norfolk, border colie

nr. 1. utrolig stressa, nervøs og gneldrete

nr 2. snill men veldig lat.

nr 3. de tre norfolk bikkjene: forfengelige arrogant bikkjer som trodde de var sjefer over alle bikkjer, ikke adlydde og gjorde som de selv ville.. de er stae og ikke enkle å dressere.

nr 4: og border coliene som trenger mye stimuli og trening. de stresser endel med å hele tiden skal samle flokken. det er trossalt en gjeterhund.

snakker her fra egen erfaring, men alle hunder er jo ulike.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Hei, takk for svar.

Vi er opptatt av pris fordi vi ikke har råd til den dyreste hunden eller det dyreste kurset. Vi vil ha en hund som er rolig, men også glad i aktivitet. Den vil bli tatt med på lang tur hver dag og en del turer i skogen. Vi hadde en beagle før, i en leilighet, og tror det ble for liten plass for den hunden. Vi solgte henne etter 1 måned etter en del tenking og fant en fin familie med andre beagler på landet. Vi er begge klar over at dyr er mye jobb, har dyr nå og har hatt dyr hele livet som får den beste pleie og masse kos. Har alltid hatt lyst på hund og den beagle jenta vi kjøpte var dessverre litt på impuls, så vi har lært leksa vår for å si det sånn. Denne gangen vil vi gjøre et riktig kjøp derfor trenger vi råd :)

Vi skal flytte i sommer, så vi har ikke tenkt å få oss hund før etter det, men vi har lyst til å bruke tid nå for å finne riktig rase og l'ære mest mulig om dens behov. Vi har tenkt på omplasseringshund ja, det er et alternativ, men vi fant bare en side som ikke var oppdatert siden i vår og der var det bare 4 hunder som var for store for oss dessverre. Noen som vet om sider vi kan gå for å kikke på omplasseringshunder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...