Gjest Forbannet mor Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Jeg fikk vite i dag at noen unge voksne (alderen 22-25) har mobbet tenåringen min (13 år) i romjulen. Hun har et vektproblem som vi er oppmerksomme på, og som blir behandlet ved barne og ungdomssenteret på sykehuset i fylket. Det visste ikke disse unge voksne, men hva mente de å oppnå ved å kritisere og rakke ned på henne? Trodde de hun skulle bli motivert til å slanke seg? I så fall tok de feil! Hun har vært motivert til å følge livsstilsendringen hun og legene har blitt enige om. Fokuset har ikke vært på vekt, men på en sunn og aktiv livsstil... nå er hun "deppa", og har lyst til å "drite i hele livsstilsendringen!" For "ingenting jeg gjør virker jo!" Jeg har brukt 3 timer i dag på å forsikre henne om at det hun gjør er rett, at hun er flink, og at det er de voksne som var idiotene her! Jeg fikk roet henne ned, men hun er fremdeles lei seg for de kommentarene hun fikk høre fra dem. Jeg har så lyst til at idiotene skal få vite hva de har gjort med et sårbart tenåringssinn! De har passert 20, burde de da ikke visst bedre?
angeleyes Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 De burde åpenbart ha visst bedre. Ikke vanlig folkeskikk å i det hele tatt kommentere vekten til andre. Håper ikke datteren din gir opp nå som hun får hjelp og virkelig gjør en innsats.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 De burde åpenbart ha visst bedre. Ikke vanlig folkeskikk å i det hele tatt kommentere vekten til andre. Håper ikke datteren din gir opp nå som hun får hjelp og virkelig gjør en innsats. De kommenterte ikke vekten direkte... De spurte om det var lenge til hun skulle føde... De "telte" i henne maten, og kommenterte hver eneste lille bit hun spiste... De fleipet med å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen... Hun gir ikke opp, men jeg må ærlig innrømme at slike opplevelser ikke gjør problemet mindre, heller tvert i mot!
Gjest farge Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Utrolig dårlig gjort. Umodent og viser dårlig evne til empati og dømmekraft! Håper du får sagt det til dem! Jeg synes igrunnen voksne folks flåsing med den første forelskelsen og denslags også er totalt forkastelig! Flere burde tenke tilbake hvor helsikes vondt det gjorde den gangen og holdt snavla for seg selv.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 De spurte om det var lenge til hun skulle føde... De "telte" i henne maten, og kommenterte hver eneste lille bit hun spiste... De fleipet med å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen... Hjelpes. Det var synd jeg ikke var til stede eller egentlig veldig synd at de ikke er her akkurat nå for det kløøøøøør i knokene. Hva er dette for bavianer? De burde få tilbud om bananer for det var sannelig ikke lett å skille dem fra sine hårete artsfrender. Jeg er helt sikker på at dere får god hjelp fra ekspertene som er innvolvert. Husk at verden omkring ikke ofte ser endringene så godt som en selv ser dem. Det er også viktig med fokuset på sund livsstil i den forstand at man bevarer hjerte og blodkar, unngår sukkersyke og får energi. Dette er endringer jeg er sikker på vil merkes ganske raskt. I tillegg vil hun nok selv se centimetre forsvinne - spesielt hvis det brukes målebånd. Jeg ønsker deg og henne lykke til - og så håper jeg at de teitingene som sier helt meningsløse tåpeligheter og tråkker på andre som ligger nede ikke får ta makten fra dere og over dere. Dere vinner til slutt og da kan de sitte der med bananene sine ...
Gjest Pascale Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 De spurte om det var lenge til hun skulle føde... De "telte" i henne maten, og kommenterte hver eneste lille bit hun spiste... De fleipet med å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen... I det hele tatt å si noe slikt til en ung jente er direkte ondskapsfullt. De burde skamme seg. Dessverre er det slik at det finnes mange som mangler evnen til å forstå at det de sier sårer. Når de er såpass gamle er det utrolig at de kan mobbe på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Ja, det var rett og slett ufint. Likevel synes jeg kommentaren om "å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen..." var hysterisk morsom generelt sett, og kommer nok til å bruke den til en av mine overvektige (voksne) kamerater. Før noen begynner å syte om mobbing og trakassering: De vet de er voldsomt overvektige, og tåler at det blir kommentert. De vet hva de bør gjøre, men velger å overse alle råd med begrunnelse i at de trives med å være som de er.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Ett er i alle fall sikkert, disse "bavianene" (Takk Blondie65 for den gode beskrivelsen) har i alle fall funnet den perfekte oppskrift på å fremme spiseforstyrrelser! Det var første gangen de møtte henne, og de vet ikke at hun var større for bare noen få måneder siden. Men det de visste på forhånd er at hun er aktiv, og at hun er en veldig god håndballspiller (toppscorer på sitt lag). Vi får veldig god hjelp, og hun er veldig fornøyd med opplegget, men hun er fremdeles lei seg, og lurte på om vi kunne forandre kostplanen eller aktivitetsplanen, slik at hun fikk raskere resultater. Heldigvis har jeg fått god opplæring, og kunne forklare henne hvorfor hun har den kostplanen hun har, og hun slo seg heldigvis til ro med det.
The Kitten Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Ja, de burde så absolutt ha visst bedre. Fortsett å motivere datteren din, og ha det fokuset dere har nå. Lykke til!
Brunhilde Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Jeg blir så lei meg når jeg leser om så usikre og ondskapsfulle mennesker som de datteren din traff. Samtidig så leser jeg at hun har en mor som er omsorgsfull og som bryr seg, og jeg tror at det teller mer enn de ubetneksomme voksne i lengden. Lykke til - hun er heldig som har en mor som hjelper henne å heve seg over så dumme mennesker som de hun traff.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #11 Skrevet 3. januar 2009 Selvfølgelig er det ondskapsfullt av voksne å si slikt til en tenåring! Samtidig lurer jeg på hvordan du som mor kunne la henne bli overvektig i en alder av 13 år uten å gjøre noe med det tidligere....
angeleyes Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 De kommenterte ikke vekten direkte... De spurte om det var lenge til hun skulle føde... De "telte" i henne maten, og kommenterte hver eneste lille bit hun spiste... De fleipet med å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen... Hun gir ikke opp, men jeg må ærlig innrømme at slike opplevelser ikke gjør problemet mindre, heller tvert i mot! Kjenner at jeg blir sinna av å høre slike ting De kommenterte ikke vekten direkte nei, men dette er ille. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i flere år nå og sikkert derfor jeg blir så sint. For meg var ikke dette en konsekvens av slike kommentarer, men har møtt flere som begynte slankingen sin etter kommentarer fra andre. Så godt at datteren din stoler på deg og teamet sitt. Og at hun forsetter det løpet hun har begynt på.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2009 #13 Skrevet 3. januar 2009 Selvfølgelig er det ondskapsfullt av voksne å si slikt til en tenåring! Samtidig lurer jeg på hvordan du som mor kunne la henne bli overvektig i en alder av 13 år uten å gjøre noe med det tidligere.... Svaret på det er enkelt: hormoner. Hun gikk fra å være en vanlig slank jente, til å bli en lett overvektig jente da puberteten startet da hun var 12... det gikk på veldig kort tid. Hun la kraftig på seg uten at høyden fulgte med. Hun har ennå ikke begynt å menstruere, så hormonene er ennå i fullt kaos, og hun har ennå ikke begynt på vekstspurten som gjør at forholdet mellom høyde og vekt jevner seg ut. Legene er tydelige på at vekten vil stabilisere seg når hormonnivået stabiliserer seg.
Gjest A.P.Katt utlogget Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Selvfølgelig er det ondskapsfullt av voksne å si slikt til en tenåring! Samtidig lurer jeg på hvordan du som mor kunne la henne bli overvektig i en alder av 13 år uten å gjøre noe med det tidligere.... Jeg blir litt iritert på deg som skriver dette. Du sjønner vel at moren ikke lot dette skje når hun fatisk virkelig viser ansvar for daterens helse og selvbildet! Kjære ts. Jeg blir heitrandes forbanna når jeg hører om slik mobbing Håper du har pratet med disse jentene evt. med den respektives nærvær. Det hadde jeg gjort og i tilegg snakket med foreldrene uansett om de bor hos dem eller ikke. Tror nesten jeg hadde skrevet et innlegg i lokalavisen også der du forteller om mobbing og spiseforstyrelser og tar med det som skjedde din datter uten å nevne nan. Stakkars barn, hvor skjedde dette?På en juletrefest eller noe?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Stakkars barn, hvor skjedde dette?På en juletrefest eller noe? Det skjedde i nyttårsselskap hos bestevenninnens familie. De har 3 "barn". Alle "barna" hadde invitert venner til selskapet, og det var den eldstes venner som holdt på slik. Det skal sies at bestevenninnens foreldre, og det eldste "barnet", kastet ut de som kom med disse kommentarene med en gang de skjønte hva som foregikk!
ringblomst Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Så utrolig trist lesing. Får faktisk tårer i øynene her jeg sitter, for det bringer frem en del minner. Selv var jeg veldig liten og tynn i den alderen, men hadde to bestevenninner som var overktige som fikk titt og ofte høre slike lite velgjennomtenkte kommentarer. Den dag i dag (vi er i slutten av 20-årene) sliter de med vekten, og det mentale rundt dette er en veldig vesentlig faktor. Synes det er utrolig flott at du har snakket med datteren din i flere timer om at hun ikke skal gi opp, er viktig at noen har troen på henne . Fortsatt lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Ja, det var rett og slett ufint. Likevel synes jeg kommentaren om "å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen..." var hysterisk morsom generelt sett, og kommer nok til å bruke den til en av mine overvektige (voksne) kamerater. Før noen begynner å syte om mobbing og trakassering: De vet de er voldsomt overvektige, og tåler at det blir kommentert. De vet hva de bør gjøre, men velger å overse alle råd med begrunnelse i at de trives med å være som de er. Og da har du rett til å "mobbe" dem, bare fordi det "liksom er deres egen feil"? Kanskje det ikke er så mye de kan gjøre heller? Ikke vet jeg, men fedme kan også skylles andre ting enn at de spiser hamburger hver dag. Kanskje de har en sykdom? Jeg vet at det er flere som kan smålyve litt om hvordan de har det for å selv føle seg litt bedre. Kanskje de gjør det? Så jeg vil foreslå at du er litt mer forsiktig med hvordan du oppfører deg, for før eller siden så vil karma komme å bite deg i rumpa, bare vent å se. Kanskje det alt har skjedd? Men du kan ungå det. Å slutte å komentere folk (og kanskje latterligjøre dem) for hvordan de er, er en god start. If you wanna make the world a better place Take a look at yourself, and then make a change
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #18 Skrevet 3. januar 2009 Ja, det var rett og slett ufint. Likevel synes jeg kommentaren om "å stenge hunden inne på badet, så hun ikke skulle ta feil av den og middagen..." var hysterisk morsom generelt sett, og kommer nok til å bruke den til en av mine overvektige (voksne) kamerater. Før noen begynner å syte om mobbing og trakassering: De vet de er voldsomt overvektige, og tåler at det blir kommentert. De vet hva de bør gjøre, men velger å overse alle råd med begrunnelse i at de trives med å være som de er. Er du så sikker på det? Jeg vet om flere som har blitt "mobbet" og som bare har stått å ledd med mobberne, men sittet å gråte når de er hjemme for seg selv. Jeg vet så klart ikke hva du har sagt, men tenk litt før du komenterer noen for hvordan de er, ikke alle viser at de blir såret. Og hva gir egentlig deg rett til å sitte å komentere folk for hvordan de er? Og er det kun dine venner du tuller med, der de mest sansynlig vet om det og er med (eller hvem vet egentlig) eller er du en av de samme som må peke, le og komentere tilfeldige folk de ser for hvordan de går kledd, hva slags musikk de hører på, hva de spiser (eller ikke spiser) og hvordan de rett og slett velger å leve livet (uten at de skader noen? Jeg har møtt på dem en del ganger, og vet du hva, det er fryktelig sårende å få slengt etter seg negativt om musikken man hører på f.eks, der de står å ler og latterligjør deg hver gang de ser deg. De jeg har møtt er fremmede personer jeg aldri har møtt før. Noen ganger har det vært en gjeng jeg møter første gang der og da og aldri ser dem i gjen, andre ganger har det vært personer jeg møter gang på gang. Er du en av dem? Vær så snill å slutt.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Synes det var vittig, jeg. Datteren din bør ikke ta seg så selvhøytidelig.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2009 #20 Skrevet 3. januar 2009 Synes det var vittig, jeg. Datteren din bør ikke ta seg så selvhøytidelig. Synes du det er vittig at voksne mennesker mobber barn? Voksne er liksom på et LITT annet nivå enn en 13-åring da... Er det noe hun IKKE er, så er det selvhøytidelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå