Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #1 Del Skrevet 2. januar 2009 På min arbeidsplass er ingen av oss ansatte organisert. Jeg har prøvd å få mine kolleger med på å organisere oss,men der var ingen interesse for det. Lurer på om vi har krav på å ha verneombud og/eller tillitsvalgt likevel, eller er det en rettighet som er knyttet til organiserte? Lurer også på om det er regler for hvor mange ansatte en arbeidsplass må ha for å ha verneombud og tillitsvalgt? Leste en plass at grensen for verneombud var på 10 ansatte, men samboeren min mener grensen er på 3...Noen som er inne på dette? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 2. januar 2009 #2 Del Skrevet 2. januar 2009 Verneombud har dere krav på. Dersom dere er færre ansatte enn 10, kan dere avtale med ledelsen skriftlig at dere ikke skal ha det. Se her. Dere kan velge en tillitsvalgt til å snakke for dere overfor ledelsen, men merk at ledelsen ikke trenger å lytte til denne dersom dere ikke er fagorganiserte og h*n er valgt via klubben. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/#findComment-6391093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #3 Del Skrevet 2. januar 2009 Men vi har altså krav på verneombud selv om vi er under 10 ansatte? Er det lovpålagt med verneombud? Hva er forresten forskjellen på verneombud og tillitsvalgte? Hva er de forskjelliges oppgave? På jobb er vi nå satt opp på arbeid på søndag (varetelling) fra 9 -20, hvor vi ikke får annet enn vanlig timesbetaling. Årsaken er at ellers blir arbeidsgivers lønnskostnader den dagen skyhøye. Dette har skapt misnøye blandt oss ansatte, vi føler oss utnyttet. Men ingen tør si ifra. Er dette et oppdrag for verneombud eller tillitsvalgt? (hvis vi hadde hatt noen av delene da...) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/#findComment-6391183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 2. januar 2009 #4 Del Skrevet 2. januar 2009 Les i linken jeg la ved i sted om verneombud. Verneombud har med alt som er regulert i Arbeidsmiljøloven, mens tillitsvalgt er talsrør mellom (de organiserte) arbeidstakerne og arbeidsgiver og jobber typisk med tariffavtaler, lønnsforhandlinger, er inne i bildet (ved siden av verneombud) ved permitteringer, omstruktureringer og oppsigelser. Dersom et visst antall av dere hadde vært organisert i Handel og Kontor hadde dere hatt krav på tariffavtale og tarifflønn. Slik det er nå er overtidslønn omtalt i Arbeidsmiljølovens § 10, og etter den har man ikke krav på særskilt tillegg fordi man jobber søndag, men man har krav på 40% tillegg på de arbeidstimene man har denne uken over 40 timer. Andre tillegg følger tariffavtale som din bedrift tydeligvis ikke er bundet til. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/#findComment-6391284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. januar 2009 #5 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg vil ikke kalle en person som taler på vegne av de ansatte for tillitsvalgt uten at denne er organisert i et fagforbund og valgt på årsmøtet til klubben i bedriften. Jeg vil kalle dette for en talsperson, og en slik talsperson må bedriften i så fall godkjenne. Å drøfte forhold som gjelder tariffavtaler og lønn er en oppgave de tillitsvalgte gjør - eventuelt en talsperson dersom bedriften godtar dette. Verneombudets oppgaver står faktisk veldig godt og tydelig forklart i arbeidsmiljøloven: § 6-2. Verneombudets oppgaver (2) Verneombudet skal særlig påse: a) at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare, b) at verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand, c) at arbeidstakerne får den nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring, d) at arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte, e) at meldinger om arbeidsulykker mv. i henhold til § 5-2 blir sendt. Når det gjelder arbeid på søn- og helligdager så er dette også regulert av arbeidsmiljøloven: § 10-6. Overtid (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. Det er altså ulovlig å pålegge sine medarbeidere å arbeide overtid uten å få kompensasjon for dette enten som minst 40 % overtid eller som avspasering. Det er bedriften selv som bestemmer at det må telles på en søndag og det er da pålagt overtid. Jeg vil også anbefale deg å lese resten av paragraf 10 i arbeidsmiljøloven, det står blant annet noen ord der om søndagsarbeid som din arbeidsgiver kunne hatt godt av å høre (det skal avtales på forhånd, han kan ikke bare kommandere dere på jobb og si at han ikke har råd til å følge loven). Hvis du organiserer deg i et LO forbund og oppnår å få tariffavtale med bedriften så er minstesatsen for overtidsarbeid 50 % samt at alt arbeid på søndag er 100 % overtid. For enkelte bransjer er det også forholdsvis gode tariffestede tillegg for arbeid etter kl 12 på lørdager og for kveldsarbeid på ukedager. Et annet tariffestet gode er den 5. ferieuken - dersom dere er mange nok som organiserer dere til at dere kan få tariffavtale har alle rett på 5 ferieuker. Jeg tenkte bare jeg skulle smøre til med noen salgsargumenter for deg ... Det ovennevnte kommer jo da i tillegg til at dere ved en tariffavtale automatisk har forhandlingsrett med bedriften for kollektive forhold. Alle kan selvsagt snakke med bedriften om sine egne forhold, men uten tariffavtale er man avhengig - som nevnt tidligere (også av Wadjet) - at bedriften godkjenner talspersonen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/#findComment-6391377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #6 Del Skrevet 2. januar 2009 Takk for svar. Konklusjonen er vel at ting er lettere hvis man er organisert. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/383075-verneombud-og-tillitsvalgt/#findComment-6391576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå