Gjest TS Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har en katt som er inne hele tiden i en 80 kvm stor leilighet. Den er rundt 6 mnd nå og sterilisert. Hun har et klatrestativ på rundt 130 cm som hun bruker veldig mye. Vi prøver å aktivisere henne en del med bl.a. laserpenn som hun løper etter, div småleker som mus osv, papir på et snøre og annet. Om en stund skal vi kjøpe et klatrestativ som går helt til taket, så hun får litt mer å bryne seg på. Jeg ønsker å høre hvordan dere eiere av innekatter tilrettelegger for mosjonering og lek? Har dere noen tips til nye ting vi kan finne på for kattepusen vår?
Gjest virvelvind Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Jeg gjør omtrent det samme som deg, har to stykker på omtrent samme alder som er innekatter. Selv om de er flinke til å aktivisere hverandre (iom at de er to stykker) leker jeg med dem ganske ofte med små baller, kinderegg-egg på snør o.l Vet ikke om det er så mye mer du kan gjøre. En tin gjeg har merket er at de går lei av å ha de samme lekene over lang tid, så jeg prøver å lage nye leker med gjevne mellomrom. Du kan også leke sisten med katten hvis den er med på det, selv om det kanskje høres litt rart ut
Lotten Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Å anskaffe et klatretre som går fra gulv til tak er sikkert lurt. Den beste investeringen vi har gjort for vår innekatt i alle fall. Hun elsker det! Står foran et vindu slik at hun kan følge med på det som skjer utenfor. Har hatt det i tre år og har måttet bytte ut flere av delene p.g.a slitasje. Anbefaler kattens nr 1. Der kan du bytte ut enkeltdeler når de er klort opp i steden for å måtte kjøpe et helt nytt tre. Vi er nok ikke de flinkeste på aktivisering, men vi putter ofte tørrforet hennes i en matball eller snackball slik at hun må bruke hode (pluss litt tid) for å få seg mat. Ellers så lufter vi henne litt. Har en liten runde som hun får gå stort sett hver kveld. Fungerer veldig fint.
Gjest virvelvind Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Det har jeg tenkt litt på, er det lurt å lufte innekatter eller vil de bare lengte ut når de er inne da?
Gjest TS Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 TS her. Jeg har balkong så vi lufter henne der når det er nødvendig. Jeg har valgt å ikke ta henne med ut på bakken i frykt for at det kan bli en lengsel for henne å komme ned dit. Det ville bare vært dumt for oss og henne. Men det kan jo hende det hadde funket, jeg har bare ikke turt enda! Om et par år så får hun bli en utekatt, da skal vi kjøpe hus. Så hun får vente til da, hehe.. Den matballen var smart! Skal se om jeg finner en slik en De finnes hos vanlig dyrebutikk? Jeg har kikket litt på kattens nr1, men jeg har sett at trixie har et som passer perfekt. Men jeg skal kikke litt mer, for det er jo greit å få byttet ut delene som er slitte!
Lotten Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Det har jeg tenkt litt på, er det lurt å lufte innekatter eller vil de bare lengte ut når de er inne da? Vanskelig å gi et generelt svar. Vi synes i alle fall at fordelene er større enn ulempene. Vi ser at katten trives veldig godt med turene og blir fornøyd. Blir veldig rolig etter en tur og går ofte og legger seg. Vi opplever heller ikke at hun går og er frustrert resten av dagen fordi hun ikke kommer ut. Vi går stort sett på kveldstid og det kan bli litt mas akkurat rundt det tidspunktet hun forventer tur, men lite eller ingenting ellers. Tror at for henne er ut = tur.= kveld (eller omvendt). Og turene våre er tydeligvis ikke så spennende at de er verdt å mase etter hele dagen. Veranda har hun ubegrenset tilgang til hele dagen og da maser hun også hele dagen dersom døren er lukket. TS her. Den matballen var smart! Skal se om jeg finner en slik en De finnes hos vanlig dyrebutikk? Ja, vår katt var litt redd for sin i begynnelsen. Bråker litt når den ruller over gulvet, men det gikk seg til etter hvert.
Gjest virvelvind Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Bare for å spørre å grave litt til, hvordan sikrer man verandaen slik at de ikke klatrer ned eller noe? Jeg har en liten veranda i andre etasje og er litt redd for at de skal klatre ned å gå seg bort hvis de er der uten tilsyn. Jeg kan selvfølgelig holde øye med dem, men det er jo greit hvis de kan gå ut å inn der fritt om sommeren:)
Lotten Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Bare for å spørre å grave litt til, hvordan sikrer man verandaen slik at de ikke klatrer ned eller noe? Jeg har en liten veranda i andre etasje og er litt redd for at de skal klatre ned å gå seg bort hvis de er der uten tilsyn. Jeg kan selvfølgelig holde øye med dem, men det er jo greit hvis de kan gå ut å inn der fritt om sommeren:) Vi bor i andre nå, og har ingen sikring. Noe som har resultert i at hun har falt ned noen ganger allerede. Har heldigvis gått bra da. Mange bruker hønsenetting som de setter opp mellom gelenderet på sin veranda og verandaen over. Kunne fungert hos oss hadde det ikke vært for at sameiet er veldig opptatt av hvordan fasaden ser ut. Får neppe tillatelse til å gjøre det sånn. Tidligere bodde vi i fjerde uten noen veranda over oss. Da gjorde vi det sånn at vi trakk et tau langs kanten i hele verandaen lengde. Vi satte en karabinkrok på tauet og festet et bånd til katten i kroken. På den måten kunne katten nå alle deler av verandaen og også sitte på kanten uten at det var noen fare for at hun falt ned. Men den løsningen vil neppe passe så bra for deg siden du har to. Blir mye surr med båndene da.
Gjest TS Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 TS her. Vi bor i 3.etasje og pus har enda ikke hoppet ned. Jeg kan se for meg at fristelsen er større hvis det ikke er så langt ned til bakken Det med tauet kunne jo vært en lur ide, får se til våren hva jeg finner på! Jeg tror nok ikke de tillater at vi burer verandaen inne her heller, hehe
inga:) Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 det sies at det er best å ha to katter om det kun er innekatt, fordi de har selskap i å kommunisere med og speile seg i hverandre, og unngår å bli deprimert. katter kan faktisk bli deprimerte om de har for lite areal å bevege seg på eller blir understimulert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå