Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan man lettest beregner hva som er "riktig" sum å betale i månedlige avdrag på rammelån dersom man ønsker å sammenligne lånet med et vanlig boliglån.

Jeg har det siste året betalt +/- 5 500,- kr. mnd. i renter + 3 000,- kr. mnd. i avdrag. Hvis jeg hadde hatt et vanlig boliglån og betalt det samme i mnd. - altså ca. kr. 8 500,- så ville lånet mitt hatt en løpetid på ca. 12-13 år (basert på ca. dagens rente).

En nedbetalingsplan for et vanlig lån viser at en større andel av mnd. innbetalinger går til avdrag enn til renter - i dette tilfellet +/- 4 500,- i avdrag og +/- 3 500,- i renter.

Så er mitt spørsmål: hvordan kan jeg enkelt beregne hvilken sum jeg bør i betale i månedlige avdrag for å komme ca. likt - eller hvis mulig; bedre ut av det - sammenlignet med et vanlig boliglån? Tenkte ikke akkurat å endre sum hver måned, men en årlig vurdering kunne jo vært greit. Sitter med en følelse av det jeg betaler pr. i dag er litt lite.

Videoannonse
Annonse
Gjest Løve66
Skrevet

Fant en bra artikkel selv som jeg tror gir tilstrekkelig info, men hvis noen har funnet "smarte nedbetalingsplaner" på sine rammelån så del gjerne erfaringene.

Skrevet

Det er ingen "smarte nedbetalingsplaner", det er derfor man har rammelån. Du velger selv om du vil late som om det er serielån, annuitetslån, eller bare la inflasjonen jobbe ivei mens rentene løper. Det er renteprosenten som avgjør om det er et godt eller dårlig lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...