Gå til innhold

vil ikke krype...

Anbefalte innlegg

Gjest lilly77
Skrevet

Min datter på 11 mnd vil ikke krype. Blir kjempesint når vi ligger hun på magen. Noen forslag til hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Legg noe hun gjerne vil ha tak i forran henne, akkurat langt nok til at hun må streve og lee seg for å få tak i det. Masse ros når hun klarer det, og litt lenger unna neste gang!

Forøvrig bør dere snakke med helsestasjonen om hun synes å være ekstra treg på slike ting ellers.

Skrevet

Mange barn kryper ikke. Bruker hun andre metoder til å komme seg frem på? Om hun ikke gjør det, ville jeg snakket med helsestasjon. Mest sansynlig er barnet ditt helt ok, bare velger andre veier enn den mer typiske "først krype på alle fire, så gå"-metoden. Lykke til.

Skrevet

Det er ikke alle barn som krabber (kryper). Min datter akte seg bare frem på rompa. 13 mnd gammel så gikk hun.

Gjest lilly77
Skrevet

Ja, ho er jo ok på andre måter. På helsestasjonen har de sagt det samme, -noen kryper ikke i det hele tatt før de begynner å gå, men en mor vil vel alltid bekymre seg når barnet ikke følger den vanlige utviklingen. No skal det og sies at hun er født 6 uker før tiden, men tror ikke det skal ha noe for motorikken og si. Takk for svar :enig:

Skrevet

Men TS da, mennesker kryper jo ikke, vi går. Kryping er for slanger.

Det er ikke alle barn som krabber (kryper). Min datter akte seg bare frem på rompa. 13 mnd gammel så gikk hun.

Å, hvor da?

:ironi:

Det var en spøk.

Skrevet

Min sønn hatet også å ligge på magen og vi stresset veldig med dette med kryping. Prøvde alt. Men han begynte altså å krype ETTER at han begynte å gå. Vi gikk til fysioterapeut med ham, men de gjorde egentlig ingenting. Han begynte å gå når han var 16 måneder.

I dag er han tre år og helt normal. Og kryper som bare det...

Skrevet

Min eldste verken krøp eller krabbet, og han nektet å ligge på magen. Etter mange runder i helsevesenet kom det frem at han var plaget av KISS/KIDD. Kanskje noe å sjekke ut?

www.kiss-kidd.no

Gjest barnehage"tante"
Skrevet

Som sagt over her, mange barn kryper rett og slett ikke. det er nesten like vanlig at de bare aker seg fremover på rumpa. Så begynner de å gå. Så lærer de seg å krabbe. Så det er helt naturlig. Ikke noe å bekymre seg over. I stedenfor å øve på å krabbe kan du heller bruke tiden på å øve på å gå. Øve på balanse. Å krabbe lærer hun før eller siden uansett. :)

Og om hun ikke vil ligge på magen, så ikke legg henne på magen. Er ikke alle som liker det. :)

Skrevet
Og om hun ikke vil ligge på magen, så ikke legg henne på magen. Er ikke alle som liker det.

Men det er viktig at barnet får ligge på magen for å utvikle muskelstyrken som trengs for å krabbe. Eventuelt må mamman og pappan legge seg ned sammen med babyen, så den holder humøret oppe :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

mange barn i 11mnd-alderen ligger jo knapt stille et sekund på magen, så SÅ utrolig viktig kan det da ikke være?

Skrevet

Jeg har og et prematurbarn.

Hun dro seg bare fram på magen noen måneder fram til 18. mai 2008.

Da la jeg henne som vanlig ned på gulvet på magen, og hun krabbet helt plutselig.

Noen krabber ikke, og det er faktisk normalt.

Gjest lilly77
Skrevet

Takk igjen for svar. Nå vart jeg litt mer avslappet :). Skal og til fysioterapeut med hun. Premature barn trengte visst av og til det, så får håpe det hjelper :).

Skrevet

Du bør vurdere å få henne sjekket for låsninger i ryggrad og bekken hos manuellterapeut. Datteren min ville heller ikke ligge på magen eller krabbe, men kom seg fremover ved å humpe på rompa.

Jeg fikk henne sjekket hos manuellterapeut og han fant ut at hun hadde låsninger i hele ryggraden, korsryggen og hofteleddene. Uten behandling hadde hun ikke klart å lære seg å gå før hun var ganske mange måneder, og da med feilstillinger i ledd som hadde gitt belastningsskader senere i livet.

Fysioterapeuten på helsestasjonen hadde ikke noe fornuftig å komme med, og mente hun bare var sen. Men hun var sen pga smerter i nakke, rygg og bekken som gjorde at det var vondt å ligge på magen og vondt å forsøke å krype.

Jeg angrer veldig på at jeg hørte på helsestasjonfysioen, og ikke fikk henne skikkelig sjekket tidligere. Nå klarer hun å ligge på magen uten ubehag og har nettopp klart å reise seg opp i stående uten hjelp, og nå er hun snart halvannet år...

www.kiss-kidd.no

Skrevet

Selvfølgelig må babyer legges på magen selv om ikke de liker det!

Hvis du har trapper i huset kan du la henne krabbe opp disse mens du går bak og passer på. Da bruker de samme bevegelsene som de gjør når de krabber.

Skrevet (endret)
Du bør vurdere å få henne sjekket for låsninger i ryggrad og bekken hos manuellterapeut. Datteren min ville heller ikke ligge på magen eller krabbe, men kom seg fremover ved å humpe på rompa.

Jeg fikk henne sjekket hos manuellterapeut og han fant ut at hun hadde låsninger i hele ryggraden, korsryggen og hofteleddene. Uten behandling hadde hun ikke klart å lære seg å gå før hun var ganske mange måneder, og da med feilstillinger i ledd som hadde gitt belastningsskader senere i livet.

Fysioterapeuten på helsestasjonen hadde ikke noe fornuftig å komme med, og mente hun bare var sen. Men hun var sen pga smerter i nakke, rygg og bekken som gjorde at det var vondt å ligge på magen og vondt å forsøke å krype.

Jeg angrer veldig på at jeg hørte på helsestasjonfysioen, og ikke fikk henne skikkelig sjekket tidligere. Nå klarer hun å ligge på magen uten ubehag og har nettopp klart å reise seg opp i stående uten hjelp, og nå er hun snart halvannet år...

www.kiss-kidd.no

Heisann Hildegard-vennen

Nå har du akkurat beskrevet Snuppa mi. Ved 10mnds alder spurte jeg legen på helsestasjonen hva jeg skulle gjøre, og fikk til svar "liker du å ligge på magen, da?". Det var helt umulig å legge henne på magen. Hun ble hysterisk og måtte trøstes lenge.

Kom til manuell terapeut og fikk beskjed om at hn lå 3 mnd etter i motorisk utvikling. Og låsning i bekken og rygg.

Snuppa lå på magen etter første besøk hos manuell terapeut og etter noen flere besøk begynte hun å åle. Reiste seg da hun var 13 mnd. Gikk uten støtte da hun var 18 mnd.

Endret av Vingedama
Skrevet
Takk igjen for svar. Nå vart jeg litt mer avslappet :). Skal og til fysioterapeut med hun. Premature barn trengte visst av og til det, så får håpe det hjelper :).

jenta mi (2 mnd prematur) fikk hjelp av fysioterapaut i tre mnd og gjorde store framskritt etter dette.

Krabbet en uke etter 1 års dagen sin, og to mnd etter tok hun sitt første skritt.

Lykke til!

Skrevet
Heisann Hildegard-vennen

Nå har du akkurat beskrevet Snuppa mi. Ved 10mnds alder spurte jeg legen på helsestasjonen hva jeg skulle gjøre, og fikk til svar "liker du å ligge på magen, da?". Det var helt umulig å legge henne på magen. Hun ble hysterisk og måtte trøstes lenge.

Kom til manuell terapeut og fikk beskjed om at hn lå 3 mnd etter i motorisk utvikling. Og låsning i bekken og rygg.

Snuppa lå på magen etter første besøk hos manuell terapeut og etter noen flere besøk begynte hun å åle. Reiste seg da hun var 13 mnd. Gikk uten støtte da hun var 18 mnd.

Vingedamavennen :klemmer: !!

Virkelig synd så få helsestasjonsfysioer kjenner til kiss/kidd og kan tipse videre til manuellterapeuter. Kjenner så mange som har fått kjempegod hjelp og hatt stor fremgang i utviklingen etter noen turer hos manuellterapeut!

Gjest lilly77
Skrevet

Noen som kan forklare meg hva manuell terapeut er? Har aldri hørt om det før :sjenert: . Evt. hvor jeg kan henvende meg (bor i Bergen).

Skrevet

Vi hadde også KISS-unge som ikke ville ligge på magen. Oppdaget det heldigvis da han var fem måneder, så han ble ikke veldig forsinket i utviklingen. Da det først løsnet på gulvet, gikk utviklingen i rasende fart. Nå er han 14 måneder og har begynt å gå. Han hadde et lite tilbakefall av KISS for et par måneder siden, men etter tre runder til med manuellterapi ble han helt fin igjen.

Opplevde også helsesøster som lite opplyst. Vårt hovedproblem var gråting om natta på grunn av feilbelastning på nakken, og fikk til råd fra helsesøster om å la ham ligge og gråte :overrasket:

Er i ettertid glad vi ikke fulgte rådet, men heller tok ham med til manuellterapeut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...