Gjest sørgelig Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har ett søsken, og det er storebroren min. Han har bodd sammen med en dame som har to tenåringsjenter i mange år. De har ikke barn sammen. Da eldstegutten vår ble født omtalte jeg dem som onkel og tante. Da kom det kontant beskjed fra "tante" om at hun ikke er tanta til barnet mitt fordi hun ikke er gift med broren min. Jeg var usikker på om hun fleipet eller ikke, og nevnte tante to ganger til ved andre, forskjellige anledninger, og fikk samme svar. Så det er klart hun mener det hun sier. Men barna mine vet jo ikke at broren min og samboeren ikke er gift. De ble sammen lenge før barna mine ble født. Synes det er litt vemodig. Kanskje spesielt fordi barna mine bare har en eneste onkel i Norge (har ytterligere familie i andre land), men så vil altså ikke tanten være tante og bli betegnet som det... Forøvrig er interessen for barna mine laber fra både onkel og "tante" ifølge det jeg ser visse andre oppleve. Skjønner at dette varierer veldig fra familie til familie... Hvorfor? Er hun sær, eller er jeg hårsår? Da vi bodde utenlands, hadde jeg to venninner som begge var "tante" til barna mine. Betydde kjempemye for meg og barna. Også får jeg slenge på enden her at begge barna er stort sett snille og greie, så det finns ingen slik grunn til noen ikke skulle ville ha så mye med dem å gjøre.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Ikke noe å lage oppstyr om det. Kanskje dama bruker det som "brekkstang" ovenfor din bror, for å få ham til å gifte seg? Eller kanskje hun stikker ham med at de ikke er gift. Eller kanskje hun bare ikke vil være tante rett og slett. Bare å la barna kalle henne ved navn det. De blir sikkert fine venner alikevel.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Hun ønsker vel å markere et eller annet og virker litt skarp i tonen. La henne bare styre på. Når det gjelder interesse fra onkler og tanter så har jeg fått høre fra onkel til mine barn at han ikke er så veldig interessert i niesene og nevøene sine... Så noen er bare ikke interessert i andres barn.
nanya Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Kanskje forholdet dem imellom ikke er så strålende, sånn at hun er usikker på hvor lenge hun kommer til å være tante til dine barn?
onyx Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror at du kanskje har forventninger til tante/onkler som hun faktisk ikke ønsker å stille opp på og derfor ikke påtar seg rollen. Det er ikke alle som er interessert i andres barn, familie eller ikke. Selv har jeg søsken som har høye forventninger til tanter/onkler og det er faktisk ikke noe greit at de har forventninger om hvor mye man skal forgude og stille opp for niser og nevøer.
Rosalie Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Jeg blir omtalt som tante Wadjet av min saboers søsken og deres barn. Fryktelig ubehagelig, syns jeg, for jeg føler meg ikke som tante til de ungene. Å være "tante" overfor gode venninners barn er derimot helt greit. Men så har jeg da også mye mer å gjøre med gode venninner enn med samboers familie.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes uansett at hun er skikkelig sær. En ting er hva hun vil bli kalt overfor deg, men det er jo ungene dine det er snakk om her, og hun har vært i deres liv siden fødselen av. Både jeg og mannen min har søsken med samboer/kjæreste og hvor forholdene har vart over flere år. Da er det helt naturlig å kalle de tante/onkel synes vi. Man MÅ da ikke være gift i 2008 for å være tante/onkel? Det er jo mange par som aldri gifter seg, blir de aldri tante/onkel de da??
cilja Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes hun er litt sær ja. Det er vel bedre å være tante enn å ikke være tante, eller? Uansett hvor lenge man er tante.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Be ungene dine kalle henne filletante, og se om hun synes det er noe koseligere.
Gjest Mann_gjest Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 All den tid de ikke er gift så er hun jo ikke filletante. Hun er onkelens samboer, ikke noe mer. Og en ting, tante er en beskrivelse på hennes familiære tilknyttning til ungene, ingen rolle! Barna må da ikke ha en tante, med mindre du som mor faktisk skaper det behovet hos dem da. Og det venninner, onkler kjærester bidrar med kan de da gjøre uten noen tantetittel.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #11 Skrevet 3. januar 2009 Eg skjønner svigerinna di godt eg. Eg vil heller ikkje være "tante". Rett og slett fordi eg har ikkje noko behov for å ha en tittel. Er eg ikkje bra nok som "Lise", så får det bare være!
Gjest Kashmir Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Jeg har mange nieser og nevøer. Noen kaller meg tante, andre bruker bare navnet mitt, og det er helt greit. Sånn er det for ungene våre også, noen er tante/onkel, andre bruker de bare navn på. Jeg har aldri tenkt særlig over hvorfor, men det har i hvert fall ingenting å gjøre med om de er gift eller ugift, fjerne eller nære. Og jeg har heller aldri registrert at noen har opplevd dette som et problem. Dette trenger vel ikke være noe problem? Endret 3. januar 2009 av Kashmir
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #13 Skrevet 3. januar 2009 Eg er tante til mine sysken sine barn. Dei kallar meg tante, og eg føler meg som tanta deira. Men sjølv om eg har vore saman med sambuaren i over tre år, er det heilt feil for meg å vere tante til onkelungane hans. Veldig mykje av di vi eg kjenner dei dårleg (grunna lange avstandar og dåreg kontakt generelt), men òg litt av di eg innerst inne er usikker på om forholdet vårt er for alltid... Men dette er jo ikkje akkurat noko eg fortel svigerfamilien.... Så eg forstår ho godt eg!
Gjest farge Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Omtaler hun deg som tante til barna sine? Hvis ikke, kan det være at hun ikke ønsker dere som tanter for hverandres barn. Eller kanskje hun synes at du har vist liten interesser for hennes barn.
The Kitten Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes du er litt hårsår ja. Hvis hun ikke vil kalles tante, eller ikke føler seg som tante til barna dine, så trenger ikke du bli såret for det.
ringblomst Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Synes det er mer trist at barna dine ikke får noe tett forhold til broren din og hans samboer, enn at hun ikke vil bli kalt tante. Nå vet ikke jeg hva dere gjør for at de skal bli bedre kjent, men barna vil nok forstå hvem samboeren til broren din er. Før jeg giftet meg ble ikke jeg kalt tante av min svigerinne. I begynnelsen syntes jeg det var litt rart etter som vi hadde vært sammen i X antall år og var forlovet og satt dato, men nå som jeg blir kalt tante i øst og vest av venninner, så synes jeg faktisk det var litt fint. Er litt eksklusivt å være tante - hehe .
Gjest Caya Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Jeg synes kanskje det er litt pussig. Min mor kaller seg mer enn gjerne tante til hennes samboers nevø og niese selv om de ikke er gift. Jeg tror allikevel at man ikke kommer noen vei med å dvele ved det eller lage en diskusjon av det med denne "tanten". Endret 3. januar 2009 av Caya
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #18 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det er rart at man må være gift for å være tante eller onkel i våre dager. For meg er det ikke store forskjellen mellom samboer og gift. Men dersom noen ikke ønsker å bli kalt tante eller onkel så får man respektere det.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Så noen er bare ikke interessert i andres barn. Det stemmer. Og de må vi få lov til.
Bellatrix Skrevet 3. januar 2009 #20 Skrevet 3. januar 2009 All den tid de ikke er gift så er hun jo ikke filletante. Hun er onkelens samboer, ikke noe mer. Og en ting, tante er en beskrivelse på hennes familiære tilknyttning til ungene, ingen rolle! Barna må da ikke ha en tante, med mindre du som mor faktisk skaper det behovet hos dem da. Og det venninner, onkler kjærester bidrar med kan de da gjøre uten noen tantetittel. Enig. Hun er ikke tante og da skal hun slippe å kalles tante. ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) tante tante f1 el. m1 (ty., fra fr barnespråk ta ante 'din tante', av lat. amita 'fars søster', besl med amme) fars el. mors søster (el. svigerinne), faster el. moster; grandtante filleonkel ~onkel 1 mann til tante 2 særl i bymål: fars el. mors fetter 3 onkel til far el. mor 4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna søkte på filletante og da sto det bare se filleonkel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå