Kosepia Skrevet 25. juni 2003 #21 Skrevet 25. juni 2003 ikke at jeg kan for mye om slanking og sånt(duh), men de aller fleste kan slanke seg med viljestyrke. (ja vet at noen har en sykdom e.l som kanskje gjør det umulig..men generelt) Hva er det du sier her da? Og ja, jeg har lest hele innlegget ditt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #22 Skrevet 25. juni 2003 Jajaja. Tror de fleste tykke er i stand til å gå ned i vekt. Det går jo an å tenke på hva man putter i munnen. Er man tykk på grunn av en sykdom bør man kanskje gå til legen. Jeg har vært både tykk og tynn, og må si det er enklere å gå ned i vekt enn opp. Forstår jo at dette er forskjellig fra person til person... Men som litt undervektig får du alltid kommentarer på hvordan du ser ut, å være overvektig er liksom "normalt". Du får i hverfall ingen kommentarer. Ikke vær så sinte da folkens
Gjest Mayamor Skrevet 25. juni 2003 #23 Skrevet 25. juni 2003 Rart dette med at en diskusjon begynner med noe og ender opp med noe annet... Her handler da vitterlig innlegget om at det ikke er kjekt for en overvektig om sommeren og at hun bare gleder seg til vinteren fordi hun da kan pakke seg inn... Det handler ikke om slankekurer. Det handler ikke om hvem som har det best/verst av tynne/tykke. Jeg har selv noen kilo for mye. Jeg har imidlertid ikke samme problem som jenten i artikkelen fordi dersom jeg skal vente til jeg blir slank før jeg: * går i bikini * tar på meg et skjørt * går og bader på en strand * tivoli * danser * etc... Så kan det være at jeg aldri får gjort noe av dette. Helt sant. Så mens jeg er overvektig; Gjør jeg det som passer meg... Gjest: skaff deg nick! Ikke bli sint da... Mayamor
Gjest Scarlet Skrevet 25. juni 2003 #24 Skrevet 25. juni 2003 Gjest: Ja, selvfølgelig legger jeg inn innlegg KUN for å få flere stjerner. Og jeg ser det er andre her som spør om det er "i hodet jeg er tykk". NEI, det er jeg slettes ikke. Jeg synes det var to utrolig usakelige kommentarer å komme med. Det jeg mente med min kommentar var ikke rettet til hun i artikkelen og andre som er i samme situasjon. Den var rettet til politikerne, helsedepartementet etc. som ikke har gjort noe med dette før nå. Det sies i artikkelen at de er klar over at dette er et stort problem, derfor skreiv jeg "Så gjør noe med det da!!". Jeg er heller ikke enig i at det var den dummeste, tankeløse og mest kunnskapsløse kommentaren som er blitt sagt på lenge, som Tusenfryd så fint skrev det. Den kommentaren kaster jeg tilbake til vedkommende den kom fra.
Klips Skrevet 25. juni 2003 #25 Skrevet 25. juni 2003 Diskusjonen startet med en påstand om at ingen påpekte det når folk er for tynne, men alltid når folk er for tykke. Dermed var det vel på sin plass å kommentere at det slett ikke stemmer. For eksempel i ukeblader er det fullstendig lov å skrive at den og den er altfor tynn og er syk og må legge på seg, mens de ikke skriver at den og den er for tykk. Poenget er vel at man ikke trenger å slenge dritt om noen av tilstandene?
Madison Skrevet 25. juni 2003 #26 Skrevet 25. juni 2003 Hva er det du sier her da? Og ja, jeg har lest hele innlegget ditt. Det står de aller fleste gjør det ikke?! det har aldri vært det samme som alle... Klips hadde et fint innlegg. Ja er i grunnen det som er poenget og diskusjonen her. ikke hva som liksom er verst.
Gjest Mayamor Skrevet 25. juni 2003 #27 Skrevet 25. juni 2003 Jeg synes fremdeles ikke diskusjonen om tykke/tynne og hvem som har det verst har noe med denne saken å gjøre. Fordi: * stakkar albinoer * stakkar dem med brannskadet hud * stakkar dem med protese * osv. Her var det diskusjon om en overvektig som gledet seg til vinteren slik at hun kunne pakke seg inn igjen... Forøvrig enig med Klips: Bare tilføye: + noen som skiller seg ut fra "normalen". Mayamor
Gjest Madison i.i Skrevet 25. juni 2003 #28 Skrevet 25. juni 2003 Tror de fleste er enig i det siste, kanskje vi skal la det være med det? :D diskusjonen endra litt retning. Får heller lage en ny tråd om det (det tror jeg ikke jeg gidder )
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 25. juni 2003 #29 Skrevet 25. juni 2003 Selv om dere kanskje er ferdig med diskusjonen må jeg bare få komme med noen kommentarer nå sent på natten... Celine: Jeg vet nok mye mer om de tilstandene enn du tror. Som sagt har jeg bla. flere venninner som sliter med begge problemene. Når det gjelder de undervektige er det stort sett veldig høy forbrenning som er problemet, men de tykke ofte har en eller annen form for psykiske problemer. Og det er ikke alle som vet at de har det (eller vil innrømme det) og da er det ikke lett å få hjelp av lege... Madison:Det virket nesten som at diskusjonen bevegde seg fra overvektiges problem til "det er synd på meg også som er tynn - tråd". Og for all del, jeg sier ikke at det er synd på dem heller, men jeg mener at disse tingene ikke har noe i samme tråd å gjøre. Og jeg vet faktisk at det ikke alltid er lettere å komme opp i normal vekt enn å komme ned. Jeg hører faktisk også kommentarer som blir slengt inndirekte, rett til eller bak de tykkes rygg ofte! Og det er av mennesker i alle aldre! Det er faktisk ikke bare tynne som får gjennomgå. Klips: Jeg lurer virkelig på hvilke ukebladet du leser der de kun gjør narr av de som er tynne... Jeg har ikke sett en eneste reportasje i det siste om det. Men bladene er stappa av de som har lagt på seg siden sist... Ellers var det utrolig mange gode innlegg. Både på "min" side og de "andres" side.... Pam
Gjest Candyfloss Skrevet 25. juni 2003 #30 Skrevet 25. juni 2003 Blant spiseforstyrrelsene i Norge, er det bare 10 % som er anorektiske.. 90% lider av noe annet, og ser enten normalvektige ut eller overvektige. Selvfølgelig er det mange som lider av spiseforstyrrelser OG er overvektige, det ser vi jo på tallene. Jeg hadde en venninne en gang som var ganske kraftig, men spiste og trente sunt. Hun var bare født "sånn". Helt til en kveld i fylla da hun gråt og sa at hun pleide i å stappe i seg mat sent på kvelden når ingen så henne. Så hun spiste sunt, trente fornuftig foran alle - det var når hun ble alene det ble for mye, og hun reagerte ved å stappe i seg. Hun hadde en spiseforstyrrelse. Hvis hun hadde sagt hun hadde en spiseforstyrrelse, hadde vel fått slengt tilbake:"Spiseforstyrrelser?Du? Du er jo ikke tynn!".. Synes man burde tenke over hva man sier. Jeg tror tynne har det MYE lettere. Eller, jeg VET det.
Klips Skrevet 26. juni 2003 #31 Skrevet 26. juni 2003 Klips: Jeg lurer virkelig på hvilke ukebladet du leser der de kun gjør narr av de som er tynne... Jeg har ikke sett en eneste reportasje i det siste om det. Men bladene er stappa av de som har lagt på seg siden sist... Se&Hør
Anglofil Skrevet 26. juni 2003 #32 Skrevet 26. juni 2003 Nå blir jeg faktisk veldig provosert!!! :evil: Jeg vet hvordan dere som er tynne har det og jeg vet hvordan de som er tykke har det! Og det kan faktisk ikke sammenlignes i det hele tatt!!! Det er to helt forskjellige ting. Selv om det er sårende for begge deler å få kommentarer om det. Men de som er tynne finner iallefall klær de klarer å dra på kroppen selv om de henger litt. De som er tykke derimot har et kjempeproblem med å finne et klesplagg som de i det hele tatt klarer å lukke igjen!! Nei så tenk dere litt om før dere åpner kjeften!! Og før dere åpner kjeften igjen skal dere vite at jeg har mange venner som er ekstremt tynne,og jeg har venner som er overvektige. Og slik jeg ser det kan jeg ikke si at det er værst for de som er tynne. For slik kvinneidealet er i dag har de mange flere fordeler enn de som er tykke! Jeg tror det ikke finnes noen som ser på en overvektig dame og ønsker at de hadde slik kropp. Men det er faktisk utrolig mange som ser på de syltynne "beinranglene" (unnskyld ordbruken hvis jeg støter noen nå) som faktisk ønsker å se sånn ut. Og for å være ærlig ville jeg heller vært undervektig enn overvektig (nå snakker jeg svært overvektig). De tynne kan iallefall være med på alt mulig for de trenger ikke bekymre seg over at de ikke får plass i det setet, eller de kommer ikke inn i mellom de der.. Jeg tror dere skjønner poenget mitt... Og ikke tro at jeg sier at de som er ekstremt tynne ikke kan ha det fælt de også, for det vet jeg absolutt at de kan. Men som sagt det kan nok ikke sammenlignes... Pam Helt enig! Klemz fra:
Gjest Tjukk Skrevet 26. juni 2003 #33 Skrevet 26. juni 2003 Jeg er naturlig tynn! Jeg har høy forbrenning! Jeg sulter meg overhodet ikke i det hele tatt, og jeg klarer ikke legge på meg!! Vet du, om en overvektig sier dette, med motsatt fortegn ("jeg har lav forbrenning, jeg spiser ikke så mye, klarer ikke ta av meg") så karakteriseres det vanligvis som dårlige unnskyldninger som dekke for at man er storetende latsabb. Men når det er sagt: selvsagt er det også ille og være tynn og slite med å få opp vekta. Men likevel, så er det noe de feite, sånne som meg, som får de fleste blikkene. Kommentarer får da vi også, jeg ble kalt feit megge senest for noen dager siden, jeg er blitt pekt på og ledd av f.eks (tynne) ungdommer som satt i vinduet på Dolly Dimple (peke først på dolly-bildet, så på meg.. jada jeg tok hintet.). Jeg har litt vanskelig for å finne klær, og da snakker jeg om klær jeg KAN bruke, ikke klær som ser litt ulekre ut. Klær som lages i min størrelse om som jeg kan få tak i er vanligvis sånne som din oldemor gjerne ville brukt, er man tynn kan man (de aller fleste) velge blant atskillig mer. Jeg må smyge meg mellom trange seter på busser og forøvrig mange andre steder også. Når jeg dulter borti noe tror jeg nok mange "legger merke til det" mer enn om en slank dame gjør det. (Har fått kommentarer i slike situasjoner også) Nei, nå har jeg ikke tid til å syte mer. men det er godt å få sagt litt av og til.
Anglofil Skrevet 26. juni 2003 #34 Skrevet 26. juni 2003 Hei hei! Jeg vil bare fortelle litt om min hverdag som tenåring.Er selv snart 17 år og er lever i den tida da man er mest sårbar.Selv regner jeg meg selv som en sterk person og jeg er glad i kroppen min.Jeg er 168 cm høy og veier 75 kg.Noen ville kanskje si at jeg veier for mye,men i forhold til min masse så vil jeg ikke si det.Jeg trener HVER dag,dvs +/- 14 timer i uka.Bruker str.42 i klær,mange ganger mindre,andre ganger større.Men det jeg synes er så fælt,selvom jeg liker kroppen min,er når jeg prøver klær.Jeg elsker å handle,men å prøve klær er ett mareritt uten like!Som oftest har jeg ikke noen problemer med å finne overdeler,dvs jakker gensere,topper,ol.Jeg er godt trent og bruker ca str.M.Men når det kommer til bukser og kjoler vegrer jeg meg nesten!Når jeg skal finne meg en kjole så ender det med at overdelen passer fint,men hoftene mine er kvinnelige og derfor så sitter kjolen som ett pølseskinn.Derfor hender det att jeg ender opp med en kjole i str.46 som er forstor oventil og passe nedentil.Når jeg som er veltrent og har en ganske passe kropp må gå opp alle disse str for å finne en kjole,synes jeg det blir for galt!Jeg bruker faktisk samme str nå,som jeg gjorde i 7-8.klasse,bare at jeg har blitt 12 cm lengre og fått større hofter og bryster!Jeg gir meg over.Jeg synes det rett og slett er forkastelig.Slik er det også med bukser,spesielt demin bukser,som jeg elsker å gå med.Jeg hater fortrange klær hvor kropsdeler flyter utenfor buksa.Så det er en evig lang leting.Men til tross,så har vi alle våre skavanker,og jeg mener at man kunne laget klær som ikke bare var beregnet for mennesker som har en kropp som ser ut som en pinne.Ærlig talt,jeg som er en frisk og sunn tennåring som trener hver dag,spiser sunt,røyker eller drikker ikke,burde da ikke ha dette problemet!Med det har jeg da..Men mange har det samme problemet,og motsatt,men jeg ville bare fortelle hva jeg føler. Klemz fra:
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 26. juni 2003 #35 Skrevet 26. juni 2003 Jeg har visst startet en skikkelig lang diskusjon nå! Gøy! I dag tok jeg opp temaet for to av de venninnene mine som sliter med å legge på seg. Begge var faktisk enige i at det er nok værre for de som er tykke, og dette er jenter som har vært undervektige hele livet...! Klips: I siste se og hør står det en hel side om danny devito som er rund som en badeball, gazza med og uten bilringer og at prins albert har lagt på seg. Det står ingen steder om noen som er for tynne.. (bare for å ha sagt det... ) Synes faktisk det er utrolig gøy å lese innleggene deres så: Let the show go on! Pam
Gjest Alive Skrevet 27. juni 2003 #36 Skrevet 27. juni 2003 Greit....jeg hiver meg på!!! Jeg har lest gjennom innleggene her nå, de sleng bemerkningene som har kommet er: " beinrangel" "ser ut som pinne" osv... Jeg har aldri noen gang kommentert overvektige uten forsiktighet, fordi jeg vet at det er sårt!!! Hvorfor kan ikke det vises samme hensyn andre veien? Jeg har i mange tilfeller i ungdomstiden min blitt ekstremt såret av komentarer om hvor stygt tynn jeg var, og at jeg så ut som et sjelett? Jeg var fullstendig klar over det selv, men hadde et problem. Det var så og si ingen som gikk av veien for å fortelle meg at jeg var stygg. Ja jeg forstår at idealene i dag får det til å virke som om det er lettere for de som er tynne, men kompleksene er der fordet. Hvem som har det værst er meg knekkende likegyldig....jeg hadde det vondt når folk stadig kalte meg stygg!!! Slutt å tro at det er greit å slenge dritt til de som er for tynne bare fordi samfunnet lager idealer som er det! Det er ikke lov til å såre andre for å hevde seg selv! Ps: Akkurat som ikke Lara Flynn Boyle og Calista Flockhart har fått nok pepper i Se & Hør? Tror faktisk ikke sistnevnte er syk, hun har alltid vært sånn...trenger hun å få slengt etterseg at hun er stygt tynn til en hver tid? Tror dere at de som har spiseforstyrrelser får det bedre med seg selv, vt å høre at de er stygge?
Suzy Skrevet 27. juni 2003 #37 Skrevet 27. juni 2003 Å være ekstremt over- eller undervektig er vel vanskelig uansett! Men jeg holder med de som sier det er verst å være tykk - ganske enkelt fordi det å være veldig overvektig gjør det svært vanskelig å bevege seg, få plass i vanlige stoler osv... Ekstrem overvekt er en kjempebelastning for kroppen, hjertet må jobbe hardere, lungene sliter mer for ikke å snakke om leddene... stakkars knær! Det er vanskelig å være undervektig også - og et kjempeslit å forsøke å gå opp, men det er mulig å bevege seg fritt, komme inn og ut av biler, dører, få fly uten å betale dobbel pris osv... Suz - på normalen
Gjest Lady-M Skrevet 27. juni 2003 #38 Skrevet 27. juni 2003 Selv om jeg selv alltid har fått høre hvor tynn jeg er osv, er jeg faktisk ganske uenig med de andre tynne her. Å være feit/overvektig er et negativt ladet ord, å være tynn er et positivt ladet ord. Skjønnhetsidealet er å være tynn og tynn brukes ikke som et "skjellsord", som det å være tykk. På lik linje med høyde/vekt posten, blir dette for dumt. Det finnes ting som er værre! Jeg synes det blir latterlig å gå rundt å syte over at man er for tykk eller tynn, det er faktisk ting man får gjort noe med. Min bror har ikke vært på stranden eller hatt på seg shorts etter at han mistet beinet og hånda si for 3,5 år siden. Han ville gitt mye for å hatt alle kroppdeler i behold, enten feit eller tynn.
Gjest Turi Skrevet 27. juni 2003 #39 Skrevet 27. juni 2003 Jeg er enig med første innlegg her jeg. Kanskje vi skal tenke oss litt mer om før vi "tenker vårt" når vi ser en stor dame / mann i sommertøy. Uansett hvilke andre skavanker man har, tror jeg det er få som er så uglesett som overvektige mennesker. En ting er helseproblemene, og problemer med transportmidler/stoler/innganger osv. Det som virkelig skiller dem når vi snakker om sommer/sol/lite klær (som diskusjonen startet med) er at det blant mange er allment akseptert at fete mennesker er "dårlige" mennesker. De har liten viljestyrke, spiser for mye, trener for lite, gidder ikke ta vare på seg selv, TENK at de går på gata og spiser is når de burde spise gulerot!! Det er HER selve nedverdigelsen ligger. Roten til den dårlige selvfølelsen som for mange forsterker problemet. Og det er her vi kan ta første innlegger på ordet, og tenke oss om. Det er ikke for alle det er selvvalgt å være overvektig. Jeg kjenner flere overvektige/ekstremovervektige - og samtlige tenker på dette hele tiden. Og prøver å gjøre noe med det. De får ikke nok hjelp i Norge - nabolandene våre er faktisk mye flinkere. Vedr. om det er like ille å være tynn: Jeg er kjempehøy. Det avstedkommer også problemer med å finne klær, det kommer mange merkelige og til tider sårende kommentarer, og folk snur seg for å se om det er sant av og til. Men de sier ikke inni seg at "hun der burde jammen skjerpe seg - tenk å la seg selv forfalle!". De tenker ikke at jeg har liten viljestyrke eller at jeg godt kunne droppe isen en gang i blant. Noen tenker kanskje at jeg burde droppet høye hæler, men det blir ikke helt det samme. Jeg mener helt klart at den forakten for viljeløshet som strømmer mot mange overvektige, sammen med begrensningene i bevegelsesfrihet og helseproblemer gjør at overvektige rett og slett stiller i en annen klasse, og bør få hjelp i mye større grad enn i dag.
fruenge Skrevet 27. juni 2003 #40 Skrevet 27. juni 2003 Som overvektig kvinne med spiseforstyrrelse vil jeg si at jeg er glad jeg ikke hører alle tankene opp i hodet til folk når vi går forbi. Fordi man kan få dårlig selvtillit av mindre. men som jeg har sagt før, det er bedre å være tykk ikroppen enn tjukk i hue for det kan man ikke få gjort noe med. Og det har vært mye fokus på tynne mennesker i media i det siste ja, men det har det vel alltid vært. Er man tynn, sykelig tynn så er man så synlig og stakkarslig. Jeg ler meg skakk nå folk som ikke har vært ekstremt overvektig forteller om hvordan det føles. SLutt og drit deg ut for DU HAR NEMLIG IKKE PEILIING. ingen av oss vil vise våre sanne ansikter og fortelle deg hva vi spiser ol, vi skjuler det som best vi kan. Så selv om dere har gode venne som er overvektige så teller ikke det som erfaringer på å være overvektige. Dette er ingen diskusjon om hva som er verst, det kan jeg ikke vite fordi jeg har aldri vært sykelig tynn. Og faktisk så skiter jeg en lang mars i det. Jeg skulle ønske at vi slapp slike innlegg som jenten som sto frem, for jeg gråter av alle som pga et eller annet ikke kan gjøre det de egentlig ønsker. Nemlig å kle av seg om sommeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå