Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2003 #1 Skrevet 23. juni 2003 http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/06/.../17/371269.html Ikke lett for overvektige om sommeren nei. :cry: Kanskje vi alle burde se på oss selv før vi dømmer noen andre?
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2003 #2 Skrevet 23. juni 2003 Ja om en er tykk, ja da komenterer vi i øst og vest. Kjenner flere overvektige som trener og har en kondisjon som mange kunne misunne dem. Noen av de røyker ikke og smaker ikke alkohol. Kjenner flere tynne som ser skrapa ut, som for komentarer om : heldig som holder deg slank osv... Gud, hvor fin du er i denne drakten.... Når 30-åringer kommer i en kropp som en 14-åring. Personlig syns ikke jeg det er pent. Fyrstikkkropp. Røker med begge hender, spiser det mest usunne som finnes. De ser jo så friske ut. Ingen komenterer slikt. Ikke de feite engang. Hva skyldes det at slike fyrstikkmennesker er "friske"?, men de som er overvektig blir sykeliggjort?
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #4 Skrevet 24. juni 2003 Scarlet!!! Med hva da?? Er du ute etter flere stjerner bare?
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #5 Skrevet 24. juni 2003 Synes det blir alt for mange negative kommentarer til folk som er slanke eller tynne. Det er veldig mange tynne som sliter med å legge på seg, i likhet med overvektige som ikke klarer å gå ned i vekt. Hører ofte kommentarer som; så tynn du er! Nå må du spise så du legger på deg! Du er jo som et beinrangel! Det er ofte folk som er litt kraftige som sier dette. Men du kan jo ikke bare si tilbake; Du er feit, kanskje du skal vurdere kostholdet ditt litt? Det kan være like ille for en person som er tynn og få kommentarer for dette, som for en person som er overvektig og få kommentar for det! Hilsen
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #6 Skrevet 24. juni 2003 Så gjør noe med det da!! Det er omtrent den dummeste og mest tankeløse og ihvert fall kunnskapsløse kommentaren jeg har sett på lenge.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #7 Skrevet 24. juni 2003 Helt enig. Scarlet, er det i hue du er tykk? :blunke: :blunke: :blunke:
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2003 #8 Skrevet 24. juni 2003 i Hva skyldes det at slike fyrstikkmennesker er "friske"?, men de som er overvektig blir sykeliggjort? Du har ikke fått med deg all skrivinga som foregår for tiden hvor den ene etter den andre karakteriseres som anorektisk da? Victoria Beckham, Calista Flockhardt, Christina Aguilera... m.fl. Jeg sleit selv med å være altfor tynn i ungdommen, og til jeg var over tretti, og fikk stadig kommentarer på alt annet enn hvor frisk jeg så ut. Det gikk mer i; herregud, man hører det skrangler lenge før man ser deg, også videre. Nå har datteren min det på samme måten. 170 høy og 45 kilo. Og det er ikke fordi hun sulter seg eller synes det er kult å se ut som en fyrstikk. Når det gjelder kjendiser som er tynne, så kan det jo hende at disse også sliter med høy forbrenning. Vicky Beckham har dessuten små barn, ikke helt uvanlig og være skrapa tynn da... JEG blir kjempeprovosert når jeg leser at gud og hvermann og søstra hans også har fått spiseforstyrrelser bare fordi de (kanskje) er naturlig tynne.
Madison Skrevet 24. juni 2003 #9 Skrevet 24. juni 2003 Du har ikke fått med deg all skrivinga som foregår for tiden hvor den ene etter den andre karakteriseres som anorektisk da? Victoria Beckham, Calista Flockhardt, Christina Aguilera... m.fl. Jeg sleit selv med å være altfor tynn i ungdommen, og til jeg var over tretti, og fikk stadig kommentarer på alt annet enn hvor frisk jeg så ut. Det gikk mer i; herregud, man hører det skrangler lenge før man ser deg, også videre. Nå har datteren min det på samme måten. 170 høy og 45 kilo. Og det er ikke fordi hun sulter seg eller synes det er kult å se ut som en fyrstikk. Når det gjelder kjendiser som er tynne, så kan det jo hende at disse også sliter med høy forbrenning. Vicky Beckham har dessuten små barn, ikke helt uvanlig og være skrapa tynn da... JEG blir kjempeprovosert når jeg leser at gud og hvermann og søstra hans også har fått spiseforstyrrelser bare fordi de (kanskje) er naturlig tynne. Kjenner igjen den der :-? ikke mindre plagsomt å være for tynn enn for tykk.. man får virkelig høre det. Utrolig hvor frekke folk kan være da. Lærte å ta litt igjen, deilig!! Å svare litt igjen fikk folk til å holde kjeften etterhvert. Standard kommentar "herregud så tynn du er,spiser du ikke bla bla". Svarte etterhvert som f.eks "jeg hadde ikke sagt rett til at du burde spise mindre selvom jeg syntes du var feit,hadde jeg vel". eller lignende kommentarer. Skulle ønske jeg ture å si det litt før. Men men :D ups, haka på gulvet.. og lurte vel på om de kanskje ikke var så perfekt selv. (er jo gjerne ikke det..vet jeg og endel om ) Man ønsker jo ikke være for tynn heller. Har fortalt det til endel kjente, men gikk i 7.klasse tenker jeg, og ei jente som med en kommentar om at "du kan jo spise 20 sukkerbiter uten å legge på deg du". Ikke noen frekk kommentar det, men jeg tok henne på ordet. Gikk hjem og spiste 20 sukkerbiter. Kvalm som fy.. neida, veide ikke et gram mer. Skuffa :-? Man blir jo helt desperat til slutt,når man får høre ditt og datt til stadighet. Siste året har jeg lagt på meg, og ingen kommer med sånne kommentarer lenger. Nesten kjedelig neida :D
Gjest Milah Skrevet 24. juni 2003 #10 Skrevet 24. juni 2003 Er så enig med gjest, Madison og Mysepusen!! Å få høre komentarer nesten daglig om hvor tynn enn er, og å få spørsmål om en er anorektisk er ikke moro i det hele tatt.. :evil: Jeg er naturlig tynn! Jeg har høy forbrenning! Jeg sulter meg overhodet ikke i det hele tatt, og jeg klarer ikke legge på meg!! Hvorfor føler folk at de kan komentere kroppen min som de vil, har ikke jeg like stor rett til å være fornøyd med kroppen min som alle andre???!! Tror jeg skal gjøre som deg Madison.. Gi frekke komentarer tilbake!
Gjest celine Skrevet 24. juni 2003 #11 Skrevet 24. juni 2003 Heldigvis at vi alle er forskjellige!! Så lenge man ikke er så tykk eller tynn at det er skadelig for helsen, er det ingen grunn til å ikke være fornøyd.. Har alltid vært "for tynn". Har også hatt problemer med pipestilker til armer og ben og "mikroskopiske" pupper. Har med tiden funnet ut at: VERDEN!!! HER ER JEG! Jeg går på stranda i bikini og kler meg ikke i telt for å se bredere ut eller skjule kroppen min. De som har et problem med mitt utseende, er nødt til å ha dette problemet alene, uten meg. Man kommer langt med å godta seg selv, før man forventer at andre skal gjøre det. Det er gudskjelov andre ting her i verden som er langt viktigere!
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 24. juni 2003 #12 Skrevet 24. juni 2003 Nå blir jeg faktisk veldig provosert!!! :evil: Jeg vet hvordan dere som er tynne har det og jeg vet hvordan de som er tykke har det! Og det kan faktisk ikke sammenlignes i det hele tatt!!! Det er to helt forskjellige ting. Selv om det er sårende for begge deler å få kommentarer om det. Men de som er tynne finner iallefall klær de klarer å dra på kroppen selv om de henger litt. De som er tykke derimot har et kjempeproblem med å finne et klesplagg som de i det hele tatt klarer å lukke igjen!! Nei så tenk dere litt om før dere åpner kjeften!! Og før dere åpner kjeften igjen skal dere vite at jeg har mange venner som er ekstremt tynne,og jeg har venner som er overvektige. Og slik jeg ser det kan jeg ikke si at det er værst for de som er tynne. For slik kvinneidealet er i dag har de mange flere fordeler enn de som er tykke! Jeg tror det ikke finnes noen som ser på en overvektig dame og ønsker at de hadde slik kropp. Men det er faktisk utrolig mange som ser på de syltynne "beinranglene" (unnskyld ordbruken hvis jeg støter noen nå) som faktisk ønsker å se sånn ut. Og for å være ærlig ville jeg heller vært undervektig enn overvektig (nå snakker jeg svært overvektig). De tynne kan iallefall være med på alt mulig for de trenger ikke bekymre seg over at de ikke får plass i det setet, eller de kommer ikke inn i mellom de der.. Jeg tror dere skjønner poenget mitt... Og ikke tro at jeg sier at de som er ekstremt tynne ikke kan ha det fælt de også, for det vet jeg absolutt at de kan. Men som sagt det kan nok ikke sammenlignes... Pam
Gjest celine Skrevet 24. juni 2003 #14 Skrevet 24. juni 2003 Pamella: Det er tydelig at du ikke vet stort om hvordan de virkelig tynne har det! Du påstår at de som er tynne finner klær de klarer å dra på kroppen. Joda, men hva når man ser ut som man har druknet selv i str XS? (Når selv klær som i utgangspunktet er helt vanlige, viser uanstendig mye.. for eksempel jobbuniformen din..) Man kan ikke bestandig gå og kjøpe barneklær heller, for de er som oftest korte og vide og ingen løsning overhodet. Kjenner en godt voksen dame som bruker str 12-14 år og er rimelig lei av å ende opp med Mikke Mus eller Pokemon på magen bare fordi ingen andre gensere passer. (slengbukser og lave skjæringer er også et moment når man har passert 60 og liksom skal være voksen) For kraftige mennesker finnes spesialbutikker der de får kjøpt klær som passer. Slike butikker fins iallefall i de største byene her i landet. For tynne mennesker fins det pr dato INGEN slike alternativer. I tillegg har man den allment aksepterte sjikanen; "må løpe sikk sakk i dusjen for å bli våt" etc... Har aldri hørt om noe lignende tilfelle når det er snakk om fedme. Da er det liksom ikke lov lenger, for da snakker man om å såre andres følelser.. Ikke misforstå, jeg tror ikke det er lett å være kraftig, og jeg er delvis enig i at det ikke kan sammenlignes. Det at du helst ville ha vært undervektig enn overvektig, er ditt valg. Mitt valg er annerledes. Grunnen til dette er at jeg liker best sunn og mager mat samt å holde meg i form. Slanking fortoner seg titusen ganger lettere enn å stappe i seg sjokolade, potetgull og peanøtter (æsj!!!) for å gjøre enda et fortvilet og nytteløst forsøk på å gå opp i vekt. Hilsen fra ei som har sluttet med dette og begynt å nyte livet- heldigvis!
Gjest Trulselinemor Skrevet 24. juni 2003 #15 Skrevet 24. juni 2003 Her må jeg si meg enig meg Pamella.
Madison Skrevet 24. juni 2003 #16 Skrevet 24. juni 2003 Var uansett ikke en diskusjon om hvem som har det "værst" var det vel pamella. Og pokker så hissig da Å si at det er lettere å være for tynn enn for tykk, det vet du ingenting om tydeligvis. Har du vært noen av stedene.? tror ikke det,da hadde du uttrykt deg på en helt annen måte. Mye av diskusjonen her var og dette med å slenge kommentarer.. er man for tynn så kan man si hva man vil. (tro meg jeg vet-folk gjør det!) aldri hørt noen(annet enn unger) til nedsettende ting om en som er overvektig. f.eks at "du bør slanke deg deg så så du kan bevege deg igjen" eller noe lignende... har du? Og du, tror du virkelig det er lettere for en undervektig å komme opp i normalvekt, enn for en overvektig?! da tar du veldig,veldig feil! ikke at jeg kan for mye om slanking og sånt(duh), men de aller fleste kan slanke seg med viljestyrke. (ja vet at noen har en sykdom e.l som kanskje gjør det umulig..men generelt) da finnes det masse man kan gjøre.... gode forlag til hvordan få ned farten på forbrenninga til undervektige mennesker..? ikke det...? fortsatt ingen andre heller.. litt hissig tilbake i natten..eller nei..oppgitt.. ingen krangel om "den eller den har det værre enn den andre".....
Madison Skrevet 24. juni 2003 #17 Skrevet 24. juni 2003 men nei, aldri sagt det er LETT å slanke deg. men har sett mange som har klart det. det vanskelige er å holde på vekta etter man har nådd målet.. (ja det vet jeg selv om jeg aldri har slanka meg selv)
:-) anna Skrevet 25. juni 2003 #18 Skrevet 25. juni 2003 Fatter ikke helt hvorfor alle diskusjoner om store mennesker i løpet av to innlegg blir snudd om til "det er ikke så enkelt å være tynn heller". Jeg tror faktisk det er enklere å være tynn enn å være tykk, når skjønnhetsidealet er slik det er i dag. Jeg tror tykke mennesker opplever å ikke bli tatt på alvor "det er jo bare å slanke seg" og om de ikke greier mangler de i manges øyne selvdisiplin. Det er ikke aksept for at folk fra naturens side kan være store. Er man stor bør man bli tynn, og en må regne med at alle legger merke til hva man spiser... Og spiser man ikke slankemat, bør man "skamme seg" eller unnskylde seg "har ikke spist før i dag". Tynne mennesker blir da vel ikke ilagt dårlige egenskaper i kraft av å være tynne. Da må de i tilfelle være så tynne at folk lurer på om de har spiseforstyrrelser.
Kosepia Skrevet 25. juni 2003 #19 Skrevet 25. juni 2003 Idealet i dag er jo at man skal være beinrangel... Men Madison... Du sier at alle klarer å slanke seg med viljestyrke? Du vet kanskje ikke om alle de overvektige som har spiseforstyrrelser? Selvfølgelig kan svært tynne mennesker også ha spiseforstyrrelser, men det virker som om det bare blir fokusert på de tynne menneskene. Fakta er at en alt alt for stor del av de overvektige også har spiseforstyrrelser. Og da blir det slett ikke enkelt å gå ned i vekt... (Ok.. så tenker du kanskje på dette også som en underkategori av sykdom). Derfor synes jeg det blir HELT feil å si at overvektige klarer generelt sett å gå ned i vekt med viljestyrke. Det er jo nettopp viljestyrken som ofte ødelegger! Kan snu på flisa og si at de som er alt for tynne generellt sett klarer å legge på seg nok bare de har viljestyrke til det? Som det står i artikkelen så vet de aller fleste overvektige om kostholdsendringer og det å spise sunt og ligge unna sjokolade og cola. Og svært mange følger dette, uten at de går ned (ja, de trener også). Men når spiseforstyrrelsene tar over livet ditt (både tynne og tykke), så blir det plutselig ikke så enkelt likevel.
Gjest Madison i.i Skrevet 25. juni 2003 #20 Skrevet 25. juni 2003 Har dere lest det siste innlegget mitt?? Har ALDRI ALDRI ALDRI sagt at alle kan slanke seg med viljestyrke. Les det jeg skriver ihvertfall.. :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå