Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #41 Skrevet 3. januar 2009 Skjønner egentlig de fleste her, men synes trådstarteren er fælt probleminnstilt
trultetrulte Skrevet 3. januar 2009 #42 Skrevet 3. januar 2009 Uff, det er det som bekymrer meg her. Har to VELDIG viltre kattunger som løper over gulvet midt på natten en del. Kall meg snål, men jeg synes det hadde bare vært koselig å høre kattelabber som løper over gulvet..men så er jeg over middels glad i katter også, da Jeg kvier meg litt for å banke på naboer som spiller høy musikk og som høres veldig fulle ut..men heldigvis har jeg andre naboer som er veldig kjappe til å si fra. Lurer på om det er et typisk norsk fenomen, å ikke tørre å si fra til bråkete naboer?
aline Skrevet 3. januar 2009 #43 Skrevet 3. januar 2009 Jeg syntes det var artig å høre mus som løp på loftet på vingård i sommer, og festlig når jeg hørte katten som løp etter. Men herremin, hadde jeg hatt det slik hver natt, bestandig, hjemme hos meg selv, hadde jeg ikke syntes det var noe koselig. Dersom huseier har fortalt dere at han hører dem om natten, så ville jeg faktisk prøvd å finne på noe for å hindre det litt. Selv om de kanskje ikke mente det som en klage, så vet dere nå at det høres såpass godt at de under dere hører dem. kanskje det går an å legge tepper eller noe, så det demper lyden litt?
tingeling Skrevet 3. januar 2009 #44 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er muligens sær, men jeg synes ikke at man skal måtte akseptere bråk bare for at man bor i leilighet. Derimot synes jeg at man bør ta hensyn når man bor i leilighet. Synes også at kl 23 er veldig sent ift å kreve at det er stille. Det bor som regel mange barnefamilier i leiligheter og barna har leggetid lenge før det. Vi bor heldigvis i en blokk med kun barnefamilier og eldre, så foreløpig slipper vi fester. Men boring og hamring har det vært en del av.
Gjest Også jurist Skrevet 3. januar 2009 #45 Skrevet 3. januar 2009 Jeg jobber som jurist med boligsaker. Den stille perioden er melloim 23.00 og 01.00 da er det ikke lov å foreta seg noe som er til sjensanse for andre. Etter 01.00 er det lov dersom man har tillatelse f.eks ved byggearbeid nattestid, men altså mellom 23.00 og 01.00 skal det være stille. Kan du linke til dette? Jeg hevder at du tar grovt feil. Det skal være stille mellom kl 23-07 på hverdager. I tillegg gjelder andre helligdagsregler, som faktisk er strengere.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #46 Skrevet 3. januar 2009 Haha jeg hadde jo ALDRI ringt politiet uten å ha snakket med naboen først! Hvor får du det ifra? Jeg har ikke engang skrevet et ord her om at jeg skulle ringe til politiet. Så nå tuller du fælt. Jeg synes sånne ting er skummelt så jeg ventet for å se om noen andre sa fra først, noe jeg regnet med de ville gjøre (mer voksne og autoritære folk som bor her enn meg), og det gjorde de. Og hvis de ikke hadde gjort det, DA hadde jeg gått til naboen og sagt ifra på en rolig måte. Ja huff, for en grufull nabo jeg er. Mennesker som deg er slitsomme, du endrer jo forklaring hele tiden! Du skrev jo tidligere at du IKKE ville si ifra fori du var pyse. Du blir ikke tatt seriøst når man ikke kan stole på det du skriver.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #47 Skrevet 3. januar 2009 Den stille perioden er melloim 23.00 og 01.00 da er det ikke lov å foreta seg noe som er til sjensanse for andre. Etter 01.00 er det lov dersom man har tillatelse f.eks ved byggearbeid nattestid, men altså mellom 23.00 og 01.00 skal det være stille. Pisspreik. Det skal være stille til kl sju om morgenen.
Haris Pilton Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #48 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Mennesker som deg er slitsomme, du endrer jo forklaring hele tiden! Du skrev jo tidligere at du IKKE ville si ifra fori du var pyse. Du blir ikke tatt seriøst når man ikke kan stole på det du skriver. Ro deg ned fem hakk og les innleggene mine før du åpenbart bare prøver å provosere. Endret 3. januar 2009 av Haris Pilton
Gjest Blokkboer Skrevet 3. januar 2009 #50 Skrevet 3. januar 2009 Herregud som dere "hakker" på trådstarter. Hun er bare beskjeden og litt usikker og ny i blokka og trenger et sted å spørre om råd og lufte frustrasjoner over naboenes fest. Hvis det var så ille at det overdøvet alt - så tidlig, så hadde jeg kanskje ringt på hos naboen og bedt de inn til meg så de kunne høre med egne ører hvor "ille" det var. Forhåpentligvis hadde de skjønt problemet og dempet seg da. Men nå er jeg litt mindre beskjeden enn trådstarter, så jeg skjønner om hun ikke torde å gjøre dette. Har en venninne som irriterte seg hver ettermiddag når hun skulle slappe av etter jobben, da kom naboen nedenunder hjem og spilte høy musikk. En dag gikk hun ned til han og ba han opp for å høre, og han ble forbauset over hvor lytt det var og dempet deretter ettermiddagsmusikken sin. Kommunikasjon kan hjelpe i mange tilfeller. (Men selv har jeg ringt politiet når håpløs nabo bråket midt på natta. Når fylla har nådd DET nivået så ringer jeg ikke på, nei.)
Gjest Purple Haze Skrevet 3. januar 2009 #51 Skrevet 3. januar 2009 Føler meg deg jeg, TS. Og jeg hadde nok bedt de dempe seg. Jeg bor i rekkehus, og plages med bråk fra naboen hele tiden. Ikke musikk, men en unge som herjer som om det skulle være livet om å gjøre. Han hopper konstant fra møbler, hopper nedover trappa, kjører lekebiler på parkettgulvet, kaster ball i veggen, hyler og skriker. I blant er det så ille, at bildene faller ned fra veggen min. Og jeg har sagt i fra mange ganger, men til ingen nytte. Barnet bestemmer, må vite. Og han legger seg jo aldri heller. Bråket kan holde på til 23.30 om kvelden. Gutten er 5 år... Krysser fingra og håper de flytter til sommeren.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 3. januar 2009 #52 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er muligens sær, men jeg synes ikke at man skal måtte akseptere bråk bare for at man bor i leilighet. Derimot synes jeg at man bør ta hensyn når man bor i leilighet. Synes også at kl 23 er veldig sent ift å kreve at det er stille. Det bor som regel mange barnefamilier i leiligheter og barna har leggetid lenge før det. Vi bor heldigvis i en blokk med kun barnefamilier og eldre, så foreløpig slipper vi fester. Men boring og hamring har det vært en del av. Nå er det jo ikke snakk om naboer som bråker hver helg, etter det jeg leste var det en gang i går kveld. Men selv hadde jeg en nabo som var veldig høylytt, bråkte og hadde høylytt fest hver helg. Og når sommeren kom ble det oftere i ukedagene og... Da fikk jeg nok og ringte politiet! Når slikt skjer gang på gang, er det hensynsløst! Men jeg er uenig med deg ang at man ikke skal akseptere litt bråk. Det skal gå ann å møtes hallveis og ta hensyn begge veier. Folk uten barn kan også bo i blokk/leilighet, og du mener at man da alltid skal ta hensyn til barna uten hensyn tilbake??
Haris Pilton Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #53 Skrevet 3. januar 2009 (endret) I den forrige leiligheten jeg bodde i, hos barnefamilien, valgte de meg som leieboer fordi jeg er ekstra rolig. De kunne ikke utdype nok hvor viktig det var at leieboerne deres var rolige. Helt greit for meg, feste kan jeg gjøre hos andre venner, så jeg hadde aldri en eneste fest. Mens de derimot var akkurat sånn som Purple Haze forklarer, bare ganget med 3 siden de var 3 unger, og det begynte klokka 7 hver morning og jeg hadde soverommet under stua. Jeg har vokst opp med bråkete familie og tramping i taket men de tok faktisk helt av. Samboeren min kan sove under alle forhold og er absolutt ikke var for lyder men i slutten sa han at han aldri hadde hørt maken, både på dagtid og når vi skulle sove. (Det er faktisk ikke gøy å våkne klokka 7 lørdag og søndagsmorning av torden i taket) Men siden jeg kommer fra en ekstremt bråkete familie selv med ADHD-småsøsken vet jeg at det ikke er bare-bare å si ifra til unger at de skal roe seg, enten de har ADHD eller bare er veldig hypre. Så det ble faktisk lettere å bare flytte så kan heller noen mer tolerante mennesker få bo i den kjelleren. Det var forsåvidt sopp på badet i tillegg så det gjorde det til en lett avgjørelse but but, it's not only only (edit:...forresten så sa vi ifra når vi flyttet at det var pga bråket, hvis noen lurte) Endret 3. januar 2009 av Haris Pilton
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå