Gå til innhold

Dustenaboer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i en relativt ny og lydtett blokk, men nå spiller naboen HØY musikk så jeg hører ALT, de har nok vorspiel. Prøvde å se på TV men ble helt distrahert av "bakgrunnsmusikken" Klokka er bare 8 på fredagskvelden, men likevel, hva er det folk tenker med? Skal jeg sitte i 4 timer til og høre på dunkdunkdunkdunkdunk og ikke kunne legge meg før de har reist på byen?

Det er vel sånn man må regne med når man bor i blokk, jeg forstår bare ikke at de ikke synes det er flaut.

Jeg kommer ikke til å være teit nabo som kjefter på dem. Så derfor kjefter jeg litt her i stedet :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt. Det er tidlig fredags kveld. Makan til å tåle lite, da, gitt.

Gjest virvelvind
Skrevet

dunkdunkdunkdunk er VELDIG frustrerende og høre på i lengden, så jeg sjønner deg veldig godt. Bra det bare er helg en gang i uka ;)

Skrevet

Jeg hører musikken som om jeg spilte den i min egen stue. Det rister i beina. Det er ikke kult.

Skrevet

Mange som bråker i blokka mi og. Ikke nå men sånn ellers. Det står i borettslagets husregler eller hva det heter for noe, at det skal være stille etter kl 20. Det synes jeg er litt tidlig men.. I hvertfall på en fredag og lørdag.

Skrevet

De har skrudd opp lyden. Nå rister sofaen.

:sinna:

Skrevet

For du vet jo hvor høyt de spiller, sant? Makan til å være bedreviter og trekke slutninger på nada grunnlag, da, gitt ;)

Når musikken er så høy at det klirrer i glassene og man ikke har sjangs til å høre sin egen tv, da er det faktisk ekstremt frekk oppførsel av naboene. Man skal faktisk ta litt hensyn, også i helgene. Det går helt fint an å ha fest uten å spille så høy musikk at det driver naboene fra vettet.

Hva er reglene i borettslaget da? Hos oss skal det være stille kl 22, og allmenn ro kl 23 gjelder for hele kommunen.

Skrevet
De har skrudd opp lyden. Nå rister sofaen.

:sinna:

Jeg ville sagt ifra. Så høyt er det faktisk uakseptabelt å spille.

Gjest Langsyne
Skrevet

Jeg skjønner at det er en plage, når man sitter midt oppi det. Men det er fredag og du bor i blokk.

Her pleier man å faktisk si ifra til de nærmeste naboene at man skal ha en fest den og den kvelden, og at det kan bli støy. Derfor har jeg ALDRI vært så plaget over dem, eller de over meg:) For de eller jeg vet det på forhånd. Så det går ann å forsøke...

Skrevet

Jeg vet ikke hva reglene er :( jeg bare leier denne leiligheten og jeg har ikke fått noe skriv. Ikke står det på nettsidene til borettslaget heller. Men det står mobilnummer til de i styret, hvis de ikke gir seg før kl. 11, kan jeg ringe noen i styret og høre da, eller er det unødvendig mas?

Hvis jeg i det hele tatt blir værende her hele kvelden da... det bråker faktisk så mye nå at jeg ikke orker tanken på å være her resten av kvelden. Nå spiller de No Diggity og synger med, tjohei.

Skrevet
Jeg skjønner at det er en plage, når man sitter midt oppi det. Men det er fredag og du bor i blokk.

Her pleier man å faktisk si ifra til de nærmeste naboene at man skal ha en fest den og den kvelden, og at det kan bli støy. Derfor har jeg ALDRI vært så plaget over dem, eller de over meg:) For de eller jeg vet det på forhånd. Så det går ann å forsøke...

Her i laget SKAL man sette opp nabovarsel i god tid om man skal arrangere festligheter av det støyende slaget.

Jeg irriterer meg ganske kraftig over dem som mener at man skal tåle ubegrensede mengder støy når man bor i blokk. Det er faktisk feil. Man skal ta hensyn. De som vil bråke må ta hensyn til at andre vil ha det stille, og de som vil ha det stille må ta hensyn til at andre vil bråke. Så må man finne en middelvei. Det er ikke slik at de som ikke vil høre på musikk på glassklirrevolum faktisk bare må bite det i seg. De som arrangerer festen SKAL også ta hensyn til at det bor andre mennesker i blokken også. På fredagskvelder skal man tåle litt støyende musikk, men innenfor visse grenser. Om sofaen dirrer og glassene klirrer, så er det faktisk for høyt.

Skrevet
Jeg vet ikke hva reglene er :( jeg bare leier denne leiligheten og jeg har ikke fått noe skriv. Ikke står det på nettsidene til borettslaget heller. Men det står mobilnummer til de i styret, hvis de ikke gir seg før kl. 11, kan jeg ringe noen i styret og høre da, eller er det unødvendig mas?

Hvis jeg i det hele tatt blir værende her hele kvelden da... det bråker faktisk så mye nå at jeg ikke orker tanken på å være her resten av kvelden. Nå spiller de No Diggity og synger med, tjohei.

De fleste kommuner har en regel om allmenn ro i tidsrommet 23 - 07. Om de holder på med så høylydt musikk til etter 23 kan du ringe politiet. Men jeg ville faktisk gått ned og sagt ifra til dem. Det kan hende de midt i festlighetene har glemt at de bor i blokk... Du skal ikke se bortifra at de demper seg litt om de går ned og sier ifra på en hyggelig måte at de spiller så høyt at sofaen din vibrerer. Og om de driter langt i det, så ville jeg sendt inn en klage på dem.

Skrevet

Det er ganske bra gjort at jeg hører teksten på rap-sanger i en nesten lydtett betongblokk.

Jeg tror faktisk en av de andre naboene kommer til å si fra ganske snart, det er mest eldre par som bor her, noen må da være tøffere enn meg :sjenert:

Gjest Langsyne
Skrevet
Jeg irriterer meg ganske kraftig over dem som mener at man skal tåle ubegrensede mengder støy når man bor i blokk. Det er faktisk feil. Man skal ta hensyn. De som vil bråke må ta hensyn til at andre vil ha det stille, og de som vil ha det stille må ta hensyn til at andre vil bråke. Så må man finne en middelvei.

Ja, det må gå ann å ta hensyn begge veier.

Er man en som vil ha det stille og vil bli tatt hensyn til, ta hensyn andre vei og omvendt. Synes dette med å si i fra først er kjempe digg, noe som ikke står i reglene våre her, men som vi har avtalt selv oss i mellom :)

Gjest Langsyne
Skrevet
Det er ganske bra gjort at jeg hører teksten på rap-sanger i en nesten lydtett betongblokk.

Jeg tror faktisk en av de andre naboene kommer til å si fra ganske snart, det er mest eldre par som bor her, noen må da være tøffere enn meg :sjenert:

Du trenger ikke å være slem som sier i fra. Tror jeg heller ville at du skulle kommet å sagt i fra, jeg.

Skrevet

Når det er såpass ille syns jeg faktisk du skal gå og be de dempe seg.

Skrevet

Du er ikke teit eller kjeftete om du sier ifra på en hyggelig måte. Det kan hende de ikke er klar over hvor høyt det faktisk er, eller det kan hende de har besøk av folk som aldri har bodd i blokk og ikke er vant til måtte ta hensyn til naboer, og som har tatt kontroll over stereoen. Hadde jeg spilt så høy musikk at det ødela kvelden til naboene hadde jeg faktisk blitt mektig flau og skammet meg skikkelig, og vært glad for at de sa ifra slik at jeg visste til neste fest at det var så lydt i blokken at jeg måtte skru volumet ned.

Om du ikke sier ifra, så kommer de antageligvis ikke til å slutte. Og de kommer antageligvis til å arrangere flere fester, med like høyt volum, siden det jo gikk fint forrige gang.

Skrevet

Jeg er enig med de fleste andre - be dem om å dempe seg, og gjør det på en hyggelig måte. De aller fleste er greie, og vil ta hensyn til naboene sine.

Om de ikke demper seg, kan du enten ta et kjapt google på politivedtekter + navnet på kommunen du bor i, så finner du ut om vedtektene sier noe om støy der du bor, eller så kan du henvende deg til styret på mandag og spørre hva slags regler de har for støy i blokka.

Skrevet

Nå smeller sinte naboer i vegger og tak her så jeg er tydeligvis ikke den eneste som er irritert, hahah. Så det er nok bare et spørsmål om tid før noen kommer på døra deres. Skjer ikke det så sier jeg nok i fra.

Skrevet

skjønner godt at du er irritert over det. Selv om man bor i blokk, så bør det jo være mulig å ha en nogenlunde grei kveld hjemme selv om det er helg.

Her jeg bor, sier folk ifra i forkant om de skal ha fest, stort sett ihvertfall. Og da er det på en måte greit, da vet man og har muligheten til å reise bort om man ikke orker bråket.

Om de holder på så høyt i fire timer, ville jeg faktisk henvendt meg til dem og spurt om de kunne dempe volumet litt, ikke på en vanskelig å klagete måte, men med ett smil og håpet på å møte lforstålese nok til at de dempet litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...