Gå til innhold

Hvorfor har man forlover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup til en venninne i Danmark til våren, og hun skal ikke ha forlover, og jeg lurer, er det noen grunn til å ha forlover, annet enn for å skrive under på papirer?

Da jeg giftet meg syns jeg det var en selvfølge at jeg skulle ha forlover, men for henne var det ikke et tema, forlover var noe som mannen skulle ha. Er det bare en kulturforskjell, eller er det venninnen min som bare velger sine egne veier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg skal i bryllup til en venninne i Danmark til våren, og hun skal ikke ha forlover, og jeg lurer, er det noen grunn til å ha forlover, annet enn for å skrive under på papirer?

Da jeg giftet meg syns jeg det var en selvfølge at jeg skulle ha forlover, men for henne var det ikke et tema, forlover var noe som mannen skulle ha. Er det bare en kulturforskjell, eller er det venninnen min som bare velger sine egne veier?

Det er vår ekteskapslov som bestemmer reglene for hvordan ekteskap skal inngås på en gyldig måte her i landet. Loven sier at det skal være to forlovere og at ekteskap skal inngås med minst to vitner til stede. Bare i helt spesielle tilfeller kan det søkes Fylkesmannen om unntak fra disse reglene, men slike søknader innvilges bare unntaksvis.

Her er kapittel 3 i ekteskapsloven som forteller detaljert om hvilke bestemmelser som gjelder for oss i Norge.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

jeg ser lov delen av dette spørsmålet, men er det noe annen grunn? min forlover var foreksempel ikke tilstede den dagen jeg ofisielt giftet meg (på rådhuset), men hun var med som en støtte den dagen vi hadde "vår" vielse, og for meg var det en selvfølge at begge hadde forlover, og det har vært en ting jeg har trodd at var naturlig, men da hun spurte hvorfor hun skulle ha det (og hun hadde omtrent ikke hørt om at damen hadde forlover), fant jeg ingen gode argumenter enn at det var en som du var sammen med før bryllupet, som roet nerver og som pyntet seg sammen med deg. Faren hennes skal gi henne bort, så hun trenger ingen til å ta følge med henne opp til alteret. Er det egentlig noen annen grunn til å ha forlover (sånn bortsett fra på papiret)?

Skrevet

Jeg syntes de argumentene du har valgt er gode nok? Hvorfor skal mannen ha forlover da? Hadde hun noen argumenter for det?

Forlover er vel den som hjelper deg, kjøper kjole med deg, hjelper deg å sette opp stedet og pynte lokalet, er med deg til frisøren, passer på ringen, har med seg litt småting som du kan trenge i løpet av dagen o.s.v.

Jeg syntes nesten det er fult gode nok grunner, kan ikke se hva mannfolk trenger med forlover egentlig. Ikke skal de ha på seg spesielle klær, ikke trenger de noe ekstra i løpet av dagen o.l.

Skrevet

Forlovere her i Norge forplikter seg i bunn og grunn bare til å signere papiret. Dog er det mange, spesielt Bruden, som forventer det ene og det andre av forloveren sin. Ingen steder kommer det bedre frem enn her på KG.

Gjest Ansjoni
Skrevet
Forlovere her i Norge forplikter seg i bunn og grunn bare til å signere papiret. Dog er det mange, spesielt Bruden, som forventer det ene og det andre av forloveren sin. Ingen steder kommer det bedre frem enn her på KG.

Den tanken har slått meg også ;)

Skrevet

Eller forlovelsesbøker hvor mine ting er tatt fra hihih..

Skrevet

Allikevel er det ingen juridisk forpliktelse som sier at forlover skal engasjere seg i det ene og det andre, være med på ditt og datt, og som enkelte tidligere har vist her inne, prioritere Bruden og Bryllupet først. Gjerne et år før det hele skal finne sted. Det er nemlig en grunn til at enkelte forlovere har lyst å kaldkvele bridezillaen som skal være hennes venninne. Ikke hennes overordnede. :ler:

Har man mange forventninger til hva forlover skal gjøre og ikke, er det absolutt en fordel å lufte dette før forlovere sier ja. :)

Aniria: Du mener jo at gommen ikke har behov for forlover. Mener du helt alvorlig at gommens forlover ikke kan ha noen funksjon? Jeg tror nemlig det er mange brudgommer som setter pris på en forlover som har oversikt og kontroll før seremonien, en som kan glede seg sammen med han, som kanskje passer på at gommen husker alt (ringene er vel viktige for noen?), knyter slipset ;) , og som rett og slett er der for han. Er ikke det viktige oppgaver da? Eller er det aller viktigste på en sådan dag, Bruden og Hennes Behov?

Skrevet
Aniria: Du mener jo at gommen ikke har behov for forlover. Mener du helt alvorlig at gommens forlover ikke kan ha noen funksjon?

Jeg sa at sammenlignet med brudens forlover så har han ingen viktigere jobb som jeg har forstått. Han har vel ingen flere oppgaver enn å signere papirene han heller?

Men alikevel deltar han på andre ting og hjelper brudgommen på lik linje som forloveren hjelper bruden. Teknisk sett så trenger vel ingen av de forlover, men om først mannen skal ha en så ser jeg ikke grunnen til at bruden ikke også skal ha en. Jeg bare argumenterte på grunnen til hvorfor bruden også skal få lov til å ha en forlover, jeg satte de ikke opp som oppgaver forloveren skulle utføre. Syntes det blir "urettferdig" om kun brudgommen skal ha forlover.

Er det mere trolig at en brudgom glemmer ringen eller tuller med klærne enn at en brud gjør det? Om jeg gifter meg noensinne så vil jeg faktisk være "frekk" nok til å be henne om hjelp på selve dagen, for jeg er såpass glemsk at jeg hadde glemt både å sminke meg og å huske ringen. For ikke å glemme at jeg mest trolig hadde glemt halvparten av tingene jeg skulle hatt på meg.

Skrevet

Er det noen grunn til å ha forlover, annet enn for å skrive under på papirer? /quote]

For at folk skal tro på paret når de hevder at de har giftet seg?

Skrevet

:ler: Ok. Det ble bare fremstilt på en slik måte at det kunne tolkes som om brudens forlover var viktigere.

Vi har alle ulike forventninger og meninger om forlovere. Så lenge forlover er klar over disse, og synes det er ok, ser jeg ingen grunn til at noen skal nektes noe som helst. ;) Min forlover signerte papiret. Det var det. Min svigerinnes var med på det aller meste fra begynnelsen av planlegging til dagen var over.

Vi var alle fornøyde. :)

Skrevet

Dette har jeg også fått inntrykket av. Det å være forlover for bruden er nok en større oppgave enn å være forlover for brudgommen. Det forventes ikke like mye av enn heller.

Skrevet
Dette har jeg også fått inntrykket av. Det å være forlover for bruden er nok en større oppgave enn å være forlover for brudgommen. Det forventes ikke like mye av enn heller.

Jeg tror det fordi som oftest er mer arbeid med en brud. Hvis man skal være en av de "tradisjonelle" brudene innbærer det gjerne en stooor kjole, man skal gjøre ALT selv og man forventer at forloveren hjelper til.

Så vidt jeg vet har jeg hittil ikke opplevd at brudgommen trenger hjelp for å komme på do. Har lest ufattelig mange morsomme historier når det gjelder å komme på do med store kjoler.

Skrevet

jeg vil helst ikke ha forlover,for jeg føler at ingen av mine venninner er "gode nok" venninner.Jeg selv har sagt nei til å være forlover til 3 stk,da jeg ikke følte at de var gode venninner.

Så enten blir det mann som blir forlover eller ingen,og det ideelt hadde vært ingen forlover

Skrevet (endret)
jeg vil helst ikke ha forlover,for jeg føler at ingen av mine venninner er "gode nok" venninner.Jeg selv har sagt nei til å være forlover til 3 stk,da jeg ikke følte at de var gode venninner.

Så enten blir det mann som blir forlover eller ingen,og det ideelt hadde vært ingen forlover

Dette forstår jeg ikke. Det er ikke mulig å gifte seg etter norsk ekteskapslov uten forlover. Du ha en forlover som underskriver forlovererklæringen. Uten forlover som gjør denne jobben, får du aldri prøvingsattesten. Uten prøvingsattesten har ingen vigsler (prest eller dommer eller annet) myndighet til å gjennomføre et gyldig vigselsrituale. Det regnes som en særdeles alvorlig tjenesteforsømmelse hvis vigsler ikke undersøker om det foreligger gyldig prøvingsattest utstedt før vigselen finner sted.

Og når du står foran presten, da det være minst to vitner til stede. Det er selvsagt mulig å velge hvem som helst til vitne (myndig osv). Den eneste måten å unngå noe av dette her på er å søke Fylkesmannen om dispensasjon fra loven, men det kan jeg garantere alle er temmelig umulig. Bare i helt spesielle tilfeller gis det her avvik fra ekteskapsloven.

Loven er krystallklar her.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Jeg er en av de som ikke skal ha forlover. Vi skal gifte oss på Tinghuset, og der trengs det kun to vitner. Vi har dog sendt inn forlovererklæringer for å få en prøvingsattest for giftermålet, men der tok vi bare hver vår kollega.

Det har vært litt spesielt å ikke ha forlover, men etter som tiden har gått, så har det blitt helt greit.

Skrevet

Jeg er enig med TS at forloverne i bunn og grunn er overflødige. De skal bare signere på et papir hvor de bekrefter at den de er forlover for er fri til å gifte seg. Men dette signerer jo brudeparet på sitt skjema også, og risikerer å straffes for dokumentfalsk hvis de gir uriktig informasjon. Da er forlovererklæringene unødvendige.

2 vitner skal signere etter vigselen, men det jo hvem som helst gjøre.

At man må ha forlover for å arrangere alt det praktiske under et stort bryllup er jo et poeng, men ved et enkelt bryllup er jo dette unødvendig.

Jeg mener at tradisjonen med forlovere er litt utdatert. Det bør være en frivillig sak.

Skrevet
Jeg er en av de som ikke skal ha forlover. Vi skal gifte oss på Tinghuset, og der trengs det kun to vitner. Vi har dog sendt inn forlovererklæringer for å få en prøvingsattest for giftermålet, men der tok vi bare hver vår kollega.

Det har vært litt spesielt å ikke ha forlover, men etter som tiden har gått, så har det blitt helt greit.

Kollegaene deres som har undertegnet forlovererklæringene blir oppført i vigselsboken hos byfogden som forlovere. Så dere vil juridisk sett ha forlovere, men altså ikke forlovere som er fysisk tilstede.

Skrevet (endret)

Nå har jeg viet brudepar i ganske mange år, og ikke noe har endret seg når det gjelder kravet om å ha forlovere og vitner. Det jeg tror skjer i denne tråden og som forvirrer i alle fall meg, er at man blander sammen uttrykkene forlovere og vitner.

Forlover er den som underskriver forlovererklæringen. Ofte er forloverene også med som vitner under vielsen, men det trenger de ikke å være. Det er ikke noe spesielt at andre enn forloverne stiller som vitner.

Endret av Pastor Knut
Skrevet (endret)
Jeg er enig med TS at forloverne i bunn og grunn er overflødige. De skal bare signere på et papir hvor de bekrefter at den de er forlover for er fri til å gifte seg. Men dette signerer jo brudeparet på sitt skjema også, og risikerer å straffes for dokumentfalsk hvis de gir uriktig informasjon. Da er forlovererklæringene unødvendige.

Jeg tror det kan være greit å huske på at både erklæringen fra brudefolkene og fra forloverne er en ekstra sikring mot at ekteskapet inngås ugyldig, som f.eks. ved tvangsgifte, bortgift osv. Det er dessverre ikke alle ekteskap som inngås med edle motiver eller frivillig. Det er viktige papirer forloverne skriver under på og det kan være snakk om mer enn bare dokumentfalsk.

Vil bare nevne det, slik at tråden ikke gir inntrykk ensidig av å se forloverne som en historisk levning. :)

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...