Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 2. januar 2009 #1 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor er det slik at vi/folk/man aldri blir fornøyd med det man har? At man alltid må tenke på noe annet og hige etter noe annet? Eks; har man fri vil man gjøre noe, har man noe å gjøre lengter man etter å sitte å ikke gjøre noe. Er man singel vil man ha kjæreste, er man i forhold lengter man til singellivet . Spiser man pizza vil man ha taco, får man endelig den pizzaen vil man ha noe annet... Er det jul gleder man seg til påske, er det påske gleder man seg til jul. Hvorfor kan man aldri nyte nuet?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BimboBirgitte Skrevet 2. januar 2009 #2 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor er det slik at vi/folk/man aldri blir fornøyd med det man har? At man alltid må tenke på noe annet og hige etter noe annet? Eks; har man fri vil man gjøre noe, har man noe å gjøre lengter man etter å sitte å ikke gjøre noe. Er man singel vil man ha kjæreste, er man i forhold lengter man til singellivet . Spiser man pizza vil man ha taco, får man endelig den pizzaen vil man ha noe annet... Er det jul gleder man seg til påske, er det påske gleder man seg til jul. Hvorfor kan man aldri nyte nuet?!? Jeg gleder meg sjeldent til påske, uansett om det er jul eller ei. Uansett, jeg tror det er viktig at man har litt av denne følelsen for å "hige etter noe annet" som du sier. Jeg tror det er en viktig drivkraft i oss som driver oss fremover mot våre mål og mot å lage sin egen mening med livet. De som sitter på raua og spiser pizza hele livet og er fornøyd med det, er jo de som har minst grunn til å være fornøyd med det. Jeg sier ikke at man absolutt skal ville noe annet enn det man gjør/spiser/er akkurat for øyeblikket, man bør jo også kunne nyte "nuet" en gang i blant, men jeg vil heller utfordre meg selv og oppdage nye og spennende ting, framfor å bare si meg tilfreds med status quo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eskild Skrevet 2. januar 2009 #3 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det er menneskets store styrke og svakhet! Det er lengselen etter å alltid gjøre det/få det enda bedre som driver samfunnet og hele menneskeheten fremover. Samtidig er det kilden til mye lidelse. For uansett hvor bra du har det, så kan du alltid ha det bedre. Og mange vil jo at livet skal være perfekt, og søker derfor etter stadig mer. Det er fullt mulig å være fornøyd over det man har - men det må jo være lov å drømme litt mer. Men, en teknikk man kan bruke for å "unngå å ønsker mer" er å se ting i perspektiv. Tenk på hvor heldig du allerede er! Bare det at du kan sitte på internett og lese akkurat dette viser at du hører til den lille, rikeste delen av verden. Mens 25.000 mennesker dør hver eneste dag av sult - lever vi i ekstrem overflod. Mens andre ikke gjør annet enn å kjempe for å overleve hver eneste dag, driver vi og bekymrer oss over masse overfladisk dritt som egentlig ikke er viktig. Du er allerede drittheldig! Sjansen for å bli født i Norge er like stor som å vinne i Lotto. Vær glad for at du vant førstepremien! Endret 2. januar 2009 av Eskild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 2. januar 2009 #4 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg er fornøyd med det jeg har men selvfølgelig er det alltid noe som jeg skulle ønske var bedre. Sånn tror jeg det er for de fleste. Om man har alt man trenger eller ikke. Jeg tror det er mest unge mennesker som tenker sånn. Fordi eldre mennesker har som oftest gjort det de vil og har alt de trenger. Men jeg tror det er vanskelig å stoppe og tenke sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perhaps Skrevet 2. januar 2009 #5 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor er det slik at vi/folk/man aldri blir fornøyd med det man har? At man alltid må tenke på noe annet og hige etter noe annet? Eks; har man fri vil man gjøre noe, har man noe å gjøre lengter man etter å sitte å ikke gjøre noe. Er man singel vil man ha kjæreste, er man i forhold lengter man til singellivet . Spiser man pizza vil man ha taco, får man endelig den pizzaen vil man ha noe annet... Er det jul gleder man seg til påske, er det påske gleder man seg til jul. Hvorfor kan man aldri nyte nuet?!? Godt spørsmål. Jeg er en av de - som ikke kan nyte nuet men som alltid vil videre, som aller helst vil være et annet sted enn der man er og gjøre noe annet enn det man gjør. Er jeg på ferie vil jeg hjem. Og er jeg hjemme vil jeg ut. Er jeg ute vil jeg hjem. Er jeg på jobb vil jeg hjem. Er jeg hjemme vil jeg jobbe. Som student ville jeg jobbe. Når jeg er ferdig med studiene og jobber ute i arbeidslivet vil jeg gjerne bli student igjen. Bosetter jeg meg på sted x vil jeg gjerne snart til neste sted y. Hva skjer'a? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 3. januar 2009 #6 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg mener at å ikke klare å være fornøyd er mer en svakhet enn en styrke. De fleste menneskene jeg ser som lykkes i livet, henter overskudd fra de tingene de er fornøyde med. Har man det bra med familien, eller holder fast på treningen takler man tøffe tak på jobben og vice versa, De jeg har truffet som alltid vil mer og mer hopper gjerne så mye rundt at de ikke får bygget opp noe skikkelig, enten det gjelder familie, vennekrets, økonomi, fritid/sport eller jobbmessig. Da kan man komme inn i en ond sirkel rett og slett fordi man ikke har så mye å være fornøyd over i forhold til dem som bygger seg sakte men sikkert opp. Andre jeg kjenner som aldri var fornøyde har brent seg ut og fått depresjoner. Men etter en slik depresjon har de fått et nytt og mer moderat syn på hva de forventer av livet. Og dermed blitt mer fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perhaps Skrevet 3. januar 2009 #7 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg mener at å ikke klare å være fornøyd er mer en svakhet enn en styrke. De fleste menneskene jeg ser som lykkes i livet, henter overskudd fra de tingene de er fornøyde med. Har man det bra med familien, eller holder fast på treningen takler man tøffe tak på jobben og vice versa, De jeg har truffet som alltid vil mer og mer hopper gjerne så mye rundt at de ikke får bygget opp noe skikkelig, enten det gjelder familie, vennekrets, økonomi, fritid/sport eller jobbmessig. Da kan man komme inn i en ond sirkel rett og slett fordi man ikke har så mye å være fornøyd over i forhold til dem som bygger seg sakte men sikkert opp. Det tror jeg du har rett i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cederic Rueben Skrevet 3. januar 2009 #8 Del Skrevet 3. januar 2009 Fordi det bare er slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #9 Del Skrevet 3. januar 2009 De mennesker jeg har møtt som aldri er fornøyd, er folk som åpenbart ikke er fornøyd med seg selv. Det trenger ikke være slik for alle, men det er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. januar 2009 #10 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg sliter med å være til stede her og nå. Det er er sjelden jeg klarer å nyte nåtiden. Unntakene må vel være hvis jeg har inntatt alkohol, eller er veldig forelsket eller noe. Ellers er jeg mest opptatt av hva som skjer etterpå og etterpå og etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 3. januar 2009 #11 Del Skrevet 3. januar 2009 Leste i ei bok om ei kvinne som var ute å gikk tur. Det eneste hun gikk å tenkte på var hva hun skulle gjøre når hun kom hjem. I stedet for å leve i nuet og nyte turen, levde hun i framtiden. Det er bare akkurat nå vi kan leve og realisere oss selv. I går er fortid og i morgen er fremtid, men akkurat nå kan du gjøre alt det du vil! Selvfølgelig kan du planlegge en reise i framtiden, det blir jo positivt i nåtiden også. Andre ting som hindrer oss fra å leve i nuet er om man angrer på noe man har gjort. Man kan ikke rette opp skaden, man kan bare bestemme seg for at man ikke skal gjøre samme feilen om igjen. Å angre på noe man har gjort eller grue seg til noe man skal gjøre er de mest immobilliserende tankene man kan ha. Og de ødelegger for oss sånn at vi ikke lever i nuet. Interessant innlegg ts! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #12 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg sliter med å være til stede her og nå. Det er er sjelden jeg klarer å nyte nåtiden. Unntakene må vel være hvis jeg har inntatt alkohol, eller er veldig forelsket eller noe. Ellers er jeg mest opptatt av hva som skjer etterpå og etterpå og etterpå. Jeg har samme problemet, men jeg har blitt veldig obs på det, og blitt mye flinkere. Det er neimen ikke enkelt det der med å leve i nuet, men utrolig deilig de gangene man får det til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #13 Del Skrevet 3. januar 2009 Så fantastisk emne. Helt sant det du sier! Hvorfor blir man aldri fornøyd! det spør jeg meg selv ofte! Hvorfor blir man fort lei av ting! Hvorfor skal man bli misfornøyd om du ikke får til noe du ønsker deg, men så fort det skjer no katastrofe som bilulykke, alvorlig sykdom eller om du kommer i et krise, så ønsker man ikke noe annet enn at ting går tilbake til normaliteten!! Det er absolutt ikke flaut å innrømme det, det kjenner jeg på meg selv. jeg går ut ifra at de fleste er det, spess kvinnfolk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #14 Del Skrevet 3. januar 2009 Fordi det bare er slik Dette er ikke et svar...det er bare et rop i mørket om at man ønsker andre skal se en. Fullstendig uten mening og innhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 10. januar 2009 #15 Del Skrevet 10. januar 2009 Et meget interessant tema og en tråd jeg gjerne slenger meg på. Søkte faktisk på frasen "aldri fornøyd" i google og endte opp på denne siden her. Sakens kjerne er vel den at jeg er nede i "aldri fornøyd"-skuffen for tiden, sikkert litt fordi jeg har ligget syk og hatt litt for mye tid til å tenke. Det er flere av dere som skriver om problemer med å nyte nåtiden fordi dere hele tiden vil fremover til noe annet....problemet mitt er litt annerledes. Jeg kan ha problemer med å nyte nåtiden fordi "alt var bedre før". Og det er vel neppe en drivende kraft for menneskeheten. Jeg kan savne barndommen - som jeg jo selvsagt vet ikke kommer tilbake. Jeg kan savne jula - allerede nå i januar. Og det verste ............. i alle forhold jeg har vært i har jeg vært fæl til å savne ting jeg har hatt sammen med foregående partnere. Ikke særlig smart og ganske destruktivt. Nå har jeg blitt gammel nok til å holde slike tanker / følelser for meg selv. Jeg vet jo intellektuelt sett at det var en av årsakene til at eks'en gikk (at han aldri strakk til) ... og nå som jeg da savner ting vi gjorde sammen, selv om jeg er i et nytt fantastisk forhold, er jo det et tydelig tegn på at han ikke var så ille allikevel. Å hele tiden sørge over øyeblikk som er borte - å savne jula i januar - det er ganske selvdestruktivt og jeg vet jo at mens jeg bruker tankekraft og energi på det - så går faktisk livet videre. Men jeg kjenner meg litt igjen i hun som skriver at det kun er når hun er nyforelsket eller full eller liknende at hun virkelig føler seg tilstede i øyeblikket. Tror Eskild har et ganske greit triks med det å huske hvor heldig man faktisk er i utgangspunktet - hvor herlig livet er - og hvor godt man har det. ....men det er ikke så lett å huske det bestandig. Flere som kjenner seg igjen i slike nostalgiske bedrøvelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dianah Skrevet 10. januar 2009 #16 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvorfor er det slik at vi/folk/man aldri blir fornøyd med det man har? At man alltid må tenke på noe annet og hige etter noe annet? Eks; har man fri vil man gjøre noe, har man noe å gjøre lengter man etter å sitte å ikke gjøre noe. Er man singel vil man ha kjæreste, er man i forhold lengter man til singellivet . Spiser man pizza vil man ha taco, får man endelig den pizzaen vil man ha noe annet... Er det jul gleder man seg til påske, er det påske gleder man seg til jul. Hvorfor kan man aldri nyte nuet?!? Personlig er jeg glad for at jeg ikke er fornøyd med alt, det gjør at jeg presterer bedre i de fleste sammenhenger. Men jeg er enig i at en bør la være å sutre over ting en ikke kan gjøre noe med. Det handler rett og slett om å bruke energien på rett måte, vil jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinna Skrevet 10. januar 2009 #17 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg for min del er glad at jeg stadig har noe å se frem til. Tenk så kjedelig å sette seg ned å tenke "Nei, nå er alt som det skal være .. nå kan jeg slappe av resten av livet." .. Mennesker er stadig i forandringer - da trenger man forandringer rundt seg også .. Ta hagen min som eksempel ... jeg har en stor hage - men er veldig glad for at jeg må ta selve utformingen av hagen i etapper .. jeg har ikke råd til å gjøre alt jeg vil på en gang .. Og tenk så kjedelig om man hadde råd til å få alt på G helt fra starten .. hva har man da å glede seg til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 10. januar 2009 #18 Del Skrevet 10. januar 2009 Personlig er jeg glad for at jeg ikke er fornøyd med alt, det gjør at jeg presterer bedre i de fleste sammenhenger. Men jeg er enig i at en bør la være å sutre over ting en ikke kan gjøre noe med. Det handler rett og slett om å bruke energien på rett måte, vil jeg si. Men det er jo nettopp det, de fleste tingene kan vi faktisk gjøre noe med, og jeg syns det er nettopp de tingene folk sutrer mest over. Trives ikke på jobben, forholdet er ikke bra nok, rompa er for stor, blablabla. Helt enig at det er viktig å bruke energien på riktig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 10. januar 2009 #19 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har samme problemet, men jeg har blitt veldig obs på det, og blitt mye flinkere. Det er neimen ikke enkelt det der med å leve i nuet, men utrolig deilig de gangene man får det til Me too. Folk sier at vi har mye å lære av barn, fordi de er så flinke til å leve i nuet, men jeg var nå slik som barn også, jeg. Planla hva som skulle skje og hva jeg skulle gjøre for å få utnyttet tida effektivt. Jepp, det er utrolig deilig de gangene man lever i nuet! Får bli flinkere til det altså. Påske er forresten en fin tid å glede seg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå