Gå til innhold

Ikke spise lever?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Har hørt at man ikke bør spise lever når når man er gravid. Bør man da unngå tran og leverpostei også?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Tran og leverpostei kan man fint spise.

Skrevet

Hei - jeg bor i England og har i dag kommet til uke 17 i svangerskapet. Her anbefaler jordmødre at gravide ikke bør spise lever fordi det kan inneholde listeriabakterien samt for mye (i flg. helsepersonell her) av "retinol" formen (dyrebasert) av A vitamin, noe de mener kan skade fosterets utvikling.

MEN her finnes mye røkt/kurert leverpostei mens i Norge tror jeg mye er kokt, så jeg hamstrer Stabburets hver gang jeg er hjemme men spiser den med måte. Alt i moderasjon, men er du usikker - la vær! Vi har da nok å gå og bekymre oss over denne tiden. Lykke til videre :-)

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Hei - jeg bor i England og har i dag kommet til uke 17 i svangerskapet. Her anbefaler jordmødre at gravide ikke bør spise lever fordi det kan inneholde listeriabakterien samt for mye (i flg. helsepersonell her) av "retinol" formen (dyrebasert) av A vitamin, noe de mener kan skade fosterets utvikling.

MEN her finnes mye røkt/kurert leverpostei mens i Norge tror jeg mye er kokt, så jeg hamstrer Stabburets hver gang jeg er hjemme men spiser den med måte. Alt i moderasjon, men er du usikker - la vær! Vi har da nok å gå og bekymre oss over denne tiden. Lykke til videre :-)

Her anbefaller de jo oss å spise leverpostei bl.annet pga jerninnholdet, så man har nok forskjellige retningslinjer å forholde seg til.

Skrevet
Her anbefaller de jo oss å spise leverpostei bl.annet pga jerninnholdet, så man har nok forskjellige retningslinjer å forholde seg til.

Nettopp, gravide bør få i seg jern, og da blir bl.a. leverpostei anbefalt her til lands...

Skrevet
Nettopp, gravide bør få i seg jern, og da blir bl.a. leverpostei anbefalt her til lands...

jeg klarer kun å spsie leverpostei,har alldri falt meg inn at det skulle være skadelig,er vel heller tvert i mot. er jo i hjerlkokt kylling/ dyrelever,så tviler på at det er mer skdelig enn jordbærsyltetøy liksom.

hurra for skive med stabburets kyllingpostei og mayo!!!!

Skrevet
hurra for skive med stabburets kyllingpostei og mayo!!!!

Hi-hi :ler: med majones, det har jeg ikke prøvd !!

Jeg sverger til Vita hjertegod med agurk oppå -kjedelig tradisjonelt :)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Da fortsetter jeg å spise leverpostei og ta tran! :)

Skrevet

Det er vel først og fremst fiskelever det advares mot, og det finner du ikke i leverpostei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...