Gå til innhold

Når en sak har gått til inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Moren min har havnet i et økonomisk uføre, og jeg skal forsøke å hjelpe henne. Hun har blant annet et kredittkort, som hun tidligere har hatt en nedbetalingsavtale på. Plutselig fikk hun et krav på hele beløpet. Hun sier at det der sto at det var et inkassovarsel. Siden det er snakk om en del tusen kroner, klarte hun ikke å betale. Hun fikk videre et nytt brev, merket betalingsoppfordring.

Jeg har ringt kredittkortselskapet, og på generelt grunnlag, sier de at det høres ut som om saken har gått til inkasso, ut fra det jeg har fortalt her. Moren min er psykisk syk, og dårlig til å gjøre rede for seg, og siden jeg ikke har sett papirene hun har mottatt, må jeg stole på hennes ganske rotete beskrivelse av hva som har skjedd.

Kredittkortselskapet sier at jeg må avtale videre med inkassoselskapet med tanke på hva som kan gjøres videre. Jeg har forsøkt å ringe inkassoselskapet, men jeg lurer på om de har juleferie, siden jeg ikke får tak i dem på telefon. Det jeg lurer på, er om noen her vet hva man kan forvente seg. Om det er lett å få til en nedbetalingsavtale moren min faktisk klarer å forholde seg til. Og om de eventuelt er mildere stilt når de forstår at de har å gjøre med en forholdsvis alvorlig psykisk syk person å gjøre.

Jeg er i grunnen rimelig lei av å skulle ordne opp i min mors økonomi gang på gang. Særlig med tanke på at jeg har veldig liten peiling på sånt. Tidligere har hun hatt mulighet for å nedbetale forbrukslån ved hjelp av en snill mor (min mormor), men den muligheten har hun antakeligvis ikke mer. Så nå lurer jeg på om hun må selge leiligheten for å klare seg. Ja, dette ble en blanding av et hjertesukk og et konkret spørsmål om noen har erfaring eller peiling på hvilke muligheter man har når en sak har gått til inkasso.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Min erfaring er at inkassoselskaper er mest interessert i faa inn pengene, og de er stort sett veldig villige til aa gaa med paa en avtale. Saa det ordner seg nok!

Skrevet

Huff dette høres ut som triste greier.

Inkasso-selskapene er som regel veldig greie å forholde seg til, kommer du til en vanskelig saksbehandler så be om å bli satt over til en ordentlig saksbehandler som ikke har behov for å snakke nedsettende. Det er få av disse, men om du skulle være så uheldig så fins det andre man heller bør snakke med.

Du bør si at din mor vil gjerne ordne opp med disse problemene og spørre om de har mulighet til å redusere gjelden litt, for det har de fleste. Så kan du be om en avbetalingsordning slik at dere blir enig om hvor mye din mor skal betale pr måned. Jeg tror ikke de blir mildere stilt om din mor har psykiske problemer. Min erfaring er at de faktisk er greie å ha med å gjøre.

Skrevet

Dersom det er sånn at moren din bør ha hjelp med økonomien kan du jo lese litt her:

http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist/verge.html

Kanskje du kunne oppnevnes som hjelpeverge for henne og hjelpe henne så det ikke kommer flere slike situasjoner. Jeg kan ikke regler for dette, men det bør legen hennes kunne eller vite hvor dere skal henvende dere.

Skrevet
Moren min har havnet i et økonomisk uføre, og jeg skal forsøke å hjelpe henne. Hun har blant annet et kredittkort, som hun tidligere har hatt en nedbetalingsavtale på. Plutselig fikk hun et krav på hele beløpet. Hun sier at det der sto at det var et inkassovarsel. Siden det er snakk om en del tusen kroner, klarte hun ikke å betale. Hun fikk videre et nytt brev, merket betalingsoppfordring.

Jeg har ringt kredittkortselskapet, og på generelt grunnlag, sier de at det høres ut som om saken har gått til inkasso, ut fra det jeg har fortalt her. Moren min er psykisk syk, og dårlig til å gjøre rede for seg, og siden jeg ikke har sett papirene hun har mottatt, må jeg stole på hennes ganske rotete beskrivelse av hva som har skjedd.

Kredittkortselskapet sier at jeg må avtale videre med inkassoselskapet med tanke på hva som kan gjøres videre. Jeg har forsøkt å ringe inkassoselskapet, men jeg lurer på om de har juleferie, siden jeg ikke får tak i dem på telefon. Det jeg lurer på, er om noen her vet hva man kan forvente seg. Om det er lett å få til en nedbetalingsavtale moren min faktisk klarer å forholde seg til. Og om de eventuelt er mildere stilt når de forstår at de har å gjøre med en forholdsvis alvorlig psykisk syk person å gjøre.

Jeg er i grunnen rimelig lei av å skulle ordne opp i min mors økonomi gang på gang. Særlig med tanke på at jeg har veldig liten peiling på sånt. Tidligere har hun hatt mulighet for å nedbetale forbrukslån ved hjelp av en snill mor (min mormor), men den muligheten har hun antakeligvis ikke mer. Så nå lurer jeg på om hun må selge leiligheten for å klare seg. Ja, dette ble en blanding av et hjertesukk og et konkret spørsmål om noen har erfaring eller peiling på hvilke muligheter man har når en sak har gått til inkasso.

Jeg har vært borti via jobb. (Sosialbransjen)

Vis din mor er så syk at kreditkortselskapet burde vist at hun ikke har et normalt funksjons nivå så kan de bli tvunget til å slette gjelden.

Skrevet

Trådstarter:

Først og fremst anbefaler jeg deg til å dra til moren din for å få full og faktabasert informasjon som du kan forholde deg til.

Sett deg ned, få frem alle fordringer og krav hun har, og skriv dem opp. Du må også få en oversikt over hva hun kan klare å betale.

Se også om hun har noe av verdi som hun kan selge. Det er bedre å sitte i ei stue uten seksjon/ny salong, enn å bli psykisk nedbrutt av inkassokrav.

Etter at du har gjort det, så har du noen alternativer.

1. Prøv å refinansiere inkassokravet inn i boliglånet. (Det går dersom boligen er verdt mer enn lånet hennes, og banken er villig).
  2. Gjør forhandlinger med inkassobyrået på bakgrunn av hva hun kan klare å betale (ikke opp til inkassobyrået, men til kreditoren).
  3. Privat lån som kan dekke inkassokravet umiddelbart og gi moren din mer fleksibilitet.

Gå systematisk til verks her og vær faktaorientert. Du vil ha full oversikt og kunne besvare alle spørsmål de måtte ha når du tar kontakt, og for all del, vær ærlig uansett hvor "penetrerende" spørsmålene føles.

Mora di vil ikke bli i bedre psykisk tilstand av dette, så du bør handle raskt.

Skrevet

Din mor kan helt sikkert betale i avdrag til inkassobyrået, men må da dessverre betale de inkassoomkostningene som har påløpt og evt. påløper. Men merk at når dette først har gått til inkasso, er veien til namsmann og utleggsbegjæring kort - dvs at inkassobyrået kan få pant i eiendeler/trekk i lønn/trygd hvis hun ikke overholder avtalen med dem.

Inkassobyrået vil nok be om en fullmakt fra din mor før de avtaler noe med deg, så det beste er om du og din mor ringer dem i fellesskap, evt. henvender dere skriftlig. Om de ikke tok telefonen i dag, så prøv igjen på mandag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...