Gjest torstein Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Hei, Finnes det en foreldelsesfrist for hvor lenge i ettertid en bedrift kan trekke penger for et kjøp gjort for f.eks 1 år og 6 mnd siden? Foreldelsesfristen på fakturaer er på 3 år, men dette gjelder et nettkjøp så aldri mottatt "faktura".
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Jeg kjenner ikke reglverket, men hvis du fikk varen og alt var bra bør du vel bare være glad for at det gikk så lang tid før bedriften trakk deg for beløpet? Du har jo tjent renter på dette
Gjest Gjest_Gulla_* Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor sa du ikke fra dengangen da? Varen har du fåt og da er det vanlig å betale for den! De har gått gjennom regnskapet sitt nå og funnet ut at de ikke har mottat betaling fra deg. Er jo enige om at de var ekstremt sene da,aner ikke noe om foreldelsesfrist men varen har du jo fått for lenge siden!
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Det gjelder en pc foresten. Joda, helt greit at jeg har fått varen, men jeg har ikke hatt behov for å utsette betalingen, dessuten følger jeg ikke med på kontoutskriften at alt jeg har betalt er trukket. Tenker at slikt går slik det skal. Kjedelig å få et beløp på 7.000 kr å betale når man ikke har tatt høyde for det og når det er så lenge siden. Derfor lurer jeg på hva loven sier:)
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 De har rett til pengene sine og kan fint trekke de nå ja.
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Noen som vet eksakt hva som er grensen her? En link eller noe? Mente foresten 4.000 kr for PC'en. Har jo tapt seg masse i verdi på 1,5 år. Erkjenner at jeg har et ansvar, men synes etter et visst punkt har bedriften det også
aline Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 skjønner at der er kjedelig, og ville nok sjekket litt selv også, hva som var ok eler ikke. ETter hva jeg skjønner, har du betalt via bankkort, på nett, sant? Slik at det ikke er snakk om at du ikke har betalt, det er snakk om at DE ikke har trukket til tross for at du har gjort som du skullle iforhold til betaling. Men, når det er snakk om beløp som faktisk er viktig for deg at blir trukket nr du har penger til det på kontoen, ville jeg nok i ettertid passet på at det faktisk ble trukket når du trodde det ble det. Det skal sikkert ikke skje slik det har blitt nå, men når det først er gjort, er det kanskje ikke mest å gjøre med. Ville kanskje ringt nettbutikken og klaget på det som har skjedd. Har du ikke mulighet til å betale ut 7000 nå, kanskje du kan få en ordning slik at du kan trekkes senere eller få delbetaling.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 De bryter bokføringsforskriften og mva loven ved å sende ut fakturaen så seint, men i forhold til deg har de rett til å gjøre dette. Det at du ikke har mottatt faktura er ikke relevant i forhold til foreldelsesfristen. Denne er på tre år fra deg dagen du kjøpte varen, uavhengig av om du formelt har fått et betalingskrav i form av en faktura. Det eneste som her skjer er at bedriften ikke kan kreve forsinkelsesrente av deg, i det du ikke har hatt noen betalingsforpliktelse før nå når du faktisk fikk fakturaen
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Må også bare neve at du her ikke har hatt noe ansvar for å si fra at du ikke har mottatt noe faktura. Dette ansvaret ligger ene å alene på bedriften. Dersom denne ikke hadde blitt sendt til deg innen tre år, kunne du glatt ha unnlatt å betalt. Dersom du hadde "gitt lyd" fra deg, hadde foreldelsefristen blitt utvidet med ytterligere tre år etter at du sa i fra.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Det må vel bli foreldelsesloven du skal lese i og forholde deg til. http://www.e-handboka.net/Skole/Lover/Fore...foreld01.htm#a2 Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Skal fristen være kortere, må du ha varslet i fra om mislighold eller annet, se §3.3. Så hvis du hadde bedt om å bli trukket uten at det skjedde hadde du muligens hatt en sak, men ikke nå.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 oi da.. så nå at du aldri faktisk har mottatt noen faktura. Siden dette er et kredittkjøp, (noe dette faktisk er selv om det tydeligvis ikke har blitt avtalt) har selgeren aldri lov til å kreve en slik betaling uten at du mottar noen faktura. Dette gjelder selv om du ikke har hatt noen direkte eller indirekte rentekostnader. Nå virker det som at denne nettbutikken er meget useriøs, så dette er nok i utgangspunktet selvfølgelig ikke ment å være et kredittkjøp. men etter min mening (tro) har de overhodet ikke rett til å trekke penger fra kontoen din på denne måten.. Regner med de vil få problemer med sin revisor etterhvert
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Ved bruk av kort vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Hvis reservasjon ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Du vil motta informasjon om slik eventuell kansellering. Kortet blir belastet – (2 dager) etter at forsendelse er foretatt. Dette står under elkjøps "salgsbetingelser". Men kanskje ikke noe å fare med videre allikevel? (Var aldri snakk om at det ikke var dekning på konto, beløpet ble bare aldri trukket.)
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 tja... her er det gjort en avtale med elkjøp om at beløpet skulle trekkes direkte fra kontoen. Så sånn sett er dette i orden. Vil anta at dette likestilles med et kortkjøp i butikk, og det er dermed i utgangspunktet ment å være et kontantkjøp. Så retten til å trekke kontoen din uten fakturering hadde de derfor i utgangspunktet. Jeg vet ikke hvor langt det er mulig å trekke dette, og om du evetnuelt har noe å vinne på det. Men foreldet er nok ikke kravet.. Uansett tror jeg kanskje jeg ville ha kontaktet elkjøp..
aline Skrevet 2. januar 2009 #14 Skrevet 2. januar 2009 jeg ville også tatt kontakt med elkjøp om jeg var deg, om ikke annet, så ihvertfall for å klage på at det faktisk ikke er en ok måte å gjøre det på.
Piper Skrevet 2. januar 2009 #15 Skrevet 2. januar 2009 Det gjelder en pc foresten. Joda, helt greit at jeg har fått varen, men jeg har ikke hatt behov for å utsette betalingen, dessuten følger jeg ikke med på kontoutskriften at alt jeg har betalt er trukket. Tenker at slikt går slik det skal. Kjedelig å få et beløp på 7.000 kr å betale når man ikke har tatt høyde for det og når det er så lenge siden. Derfor lurer jeg på hva loven sier:) Du klarer jo tydeligvis å få med deg hva som har blitt trekt fra kontoen din, for ellers ville du ikke reagert på det du nå ahr blitt trekt for. Og de fleste ville nok reagert på at en så dyr vare ikke var blitt trekt fra konto, og det regner jeg med gjelder hos deg også siden du nå har reagert på at den ble trekt. Du håpte vel at de hadde glemt det, noe de tydeligvis ikke har gjort. Men det er også ditt ansvar å sørge for å betale for de varene du får, og det er ditt ansvar å holde rede på hva som går ut eller ikke går ut av din konto. Og det kan ikke være så kjedelig, siden du burde ha lagt unna penger til denne regningen. Men jeg forstår godt at du reagerer på at de har brukt så lang tid på det, og det bør du ta opp med den butikken. Men du har også et ansvar i dette, for de pengene skulle butikken egentlig hatt da du kjøpte den.
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Du klarer jo tydeligvis å få med deg hva som har blitt trekt fra kontoen din, for ellers ville du ikke reagert på det du nå ahr blitt trekt for. Og de fleste ville nok reagert på at en så dyr vare ikke var blitt trekt fra konto, og det regner jeg med gjelder hos deg også siden du nå har reagert på at den ble trekt. Du håpte vel at de hadde glemt det, noe de tydeligvis ikke har gjort. Men det er også ditt ansvar å sørge for å betale for de varene du får, og det er ditt ansvar å holde rede på hva som går ut eller ikke går ut av din konto. Og det kan ikke være så kjedelig, siden du burde ha lagt unna penger til denne regningen. Men jeg forstår godt at du reagerer på at de har brukt så lang tid på det, og det bør du ta opp med den butikken. Men du har også et ansvar i dette, for de pengene skulle butikken egentlig hatt da du kjøpte den. På den tiden hadde jeg 700.000 på konto. Det har jeg ikke lenger:) Kontoen gikk i minus, derfor oppdaget jeg det denne gangen. Hadde det vært mye penger der hadde jeg ikke lagt merke til det. Jeg er ikke så utspekulert som du skal ha det til. Bare forhører meg om mine rettigheter jeg. Så ta det med ro:)
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 Du klarer jo tydeligvis å få med deg hva som har blitt trekt fra kontoen din, for ellers ville du ikke reagert på det du nå ahr blitt trekt for. Og de fleste ville nok reagert på at en så dyr vare ikke var blitt trekt fra konto, og det regner jeg med gjelder hos deg også siden du nå har reagert på at den ble trekt. Du håpte vel at de hadde glemt det, noe de tydeligvis ikke har gjort. Men det er også ditt ansvar å sørge for å betale for de varene du får, og det er ditt ansvar å holde rede på hva som går ut eller ikke går ut av din konto. Og det kan ikke være så kjedelig, siden du burde ha lagt unna penger til denne regningen. Men jeg forstår godt at du reagerer på at de har brukt så lang tid på det, og det bør du ta opp med den butikken. Men du har også et ansvar i dette, for de pengene skulle butikken egentlig hatt da du kjøpte den. Det er ikke hans ansvar som forbruker å sørge for at selgeren krever inn pengene. Hvorfor tror du vi har en egen lov om foreldelse?...
Piper Skrevet 2. januar 2009 #18 Skrevet 2. januar 2009 Det er ikke hans ansvar som forbruker å sørge for at selgeren krever inn pengene. Hvorfor tror du vi har en egen lov om foreldelse?... Og den foreldelsen går da ikke ut, i det du går ut av butikken? Derfor er det hans ansvar å betale dette, når butikken nå har funnet feilen. Det er derfor de har en foreldesesfrist på så og så lenge. Men jeg ville tatt kontakt med butikken, for å finne ut hva som ahr skjedd og hvorfor de først nå har trekt det beløpet
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #19 Skrevet 2. januar 2009 Og den foreldelsen går da ikke ut, i det du går ut av butikken? Derfor er det hans ansvar å betale dette, når butikken nå har funnet feilen. Det er derfor de har en foreldesesfrist på så og så lenge. Men jeg ville tatt kontakt med butikken, for å finne ut hva som ahr skjedd og hvorfor de først nå har trekt det beløpet lov om foreldelse er utarbeidet av to grunner: for det første med den hensikt å virke som et intensiv for en profesjonell kreditor (ergo næringsdrivende selger) til å inndrive utestående krav hos kjøper (primært forbruker). Dette for å unngå at den næringsdrivende unngår å inndrive mva som er påbelagt varen, og for det andre at kravet (betalingen) ikke tapsføres, og dermed skattemessig fradragsføres). Selvfølgelig vil en selger selv ønske å få betaling for de varer som er solgt. Men det er et faktum at mange næringsdrivende er noe slurvete med å kreve inn betaling, og dette derfor kan ende med å utsettes i det "uendelige" for det andre er foreldelsesloven er dermed også laget for å beskytte forbruker i å kunne få et åregammelt krav fra en sløv kreditor mot seg.. for det er det som er kluet i all kjøpsrett og pengekravsrett mellom en profesjonell næringsdrivende og en forbruker (uten normalt sett noe grunnlag for viten om regelverket), at forbruker skal beskyttes. Det er selger som er den sterkeste part her, og dermed er utgangspunktet i all kjøpsrett at den næringsdrivende bærer ansvaret. nei, jeg er sløv og trøtt selv her jeg sitter, så det er meget mulig jeg ikke klarer å forklare essensen forståelig her.
Gjest Mella Skrevet 2. januar 2009 #20 Skrevet 2. januar 2009 På den tiden hadde jeg 700.000 på konto. Det har jeg ikke lenger:) Kontoen gikk i minus, derfor oppdaget jeg det denne gangen. Hadde det vært mye penger der hadde jeg ikke lagt merke til det. Jeg er ikke så utspekulert som du skal ha det til. Bare forhører meg om mine rettigheter jeg. Så ta det med ro:) Rettigheter??? Du skal da vel betale for varen du har kjøpt??? Ved kredittkortkjøp kan brukerstedet belaste inntil tre år etter, tipper det gjelder ved alle varianter da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå