Gå til innhold

sjikane?

Anbefalte innlegg

Gjest sjikane og manipulering
Skrevet

Min far har slitt lenge med psykiske vansker i tillegg til noe alkohol. For mange år siden var det episoder hvor faren min gjorde ting han ikke burde mot min mor. De har allikvel fortsatt å bo sammen. Mye pga at min far har hatt det vanskelig pga egen barndom og at mamma har hjulpet ham mye også. De siste 7-8 årene har det ikke vært noen spesielle hendelser og mine foreldre har det veldig bra sammen. Pappa sliter noe fortsatt,men det går ikke ut over andre. (tidligere episoder ha noe av familien sett noe av)To personer i familien har mildt sagt ikke likt at min mor har fortsatt å bo med min far pga disse hendelsene. De har stort sett holdt seg unna og ikke tilbudt seg hjelp når de har slitt. Istedet har de sendt anonyme brev om at min far er psykopat og diverse. De har spredt rykter som ikke er sanne og nå det siste som får begeret til å flyte over. De forteller meg at søsteren min har betrodd dem mange ting om hvor vanskelig hun har det pga en grusom barndom og at hun er livredd faren vår og de begynner å beskylde meg for å ha problemer fordi jeg ikke forstår søsteren min og forsvarer pappa. De ber meg komme og snakke med de og om jeg sier de imot kjefter de og kaller meg ting. Jeg blir redd for at det er sant at søsteren min sliter og tar det opp med henne. Søsteren min blir da irritert og sier det ikke stemmer i det hele tatt at hun har betrodd seg til dem og at hun er redd pappa. Når jeg tar det opp med disse personene at det ikke stemmer at søsteren min har betrodd seg til dem får jeg beskjed om at det er lavmål av meg og at jeg skuffer dem. De sier til meg at pappa ikke er god og kaller han psykopat. De skriver også til mamma at hun har å kvitte seg med mannen som har ødelagt hele familien i 25 år. Det her ødelegger hele familien og jeg lurer på om jeg kan anmelde disse personene for sjikane og ærekrenkelser. .. hvordan går jeg frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter lovens begrep er jo både sjikane og ærekrenkelser straffbart, men hvor lett det er å få dom er ganske vanskelig tror jeg, så lenge ikke ærekrenkelsen er fremført skriftlig / muntilig offentlig eller i manges påhør og er til vesentlig belastning for ditt navn og rykte.

Sjikane bør man også kunne dokumentere.

Men det går jo ann å inngi en anmeldelse til politiet på ditt sted, evt klage dem inn for forliksrådet!

Skrevet

Har brevene, og vi er sikre på at de er fra dem selv om de er anonyme og har meldinger bl.a. den om at mamma må holde seg unna og at pappa har ødelagt i 25 år. Og meldinger om at jeg har problemer.

Skrevet
Har brevene, og vi er sikre på at de er fra dem selv om de er anonyme og har meldinger bl.a. den om at mamma må holde seg unna og at pappa har ødelagt i 25 år. Og meldinger om at jeg har problemer.

Dersom dere oppfatter brevene som sjikane / ærekrenkelser tar du med deg din mor ned på nærmeste politistasjon, har med deg brevene, og sier du vil inngi en anmeldelse. Ikke overlat brevene til ekspedisjonen, men si du vil snakke med en etterforsker, har ikke en tid da, venter du til vedkommende har tid, avtaler møte.

FOrklar så situasjonen, overlever brevene. Du vil da måtte inngi en forklaring, evt samme dag, altså avhør av fornærmede / vitener (deg, din mor, evt andre). Politiet belyser så saken, evt. om kapasitet innkaller "mistenkte" til avhør.

Dersom sjikanen ikke er meget grov osv, osv, blir det nok ikke noe fingeravtrykk eller annen action, men vedkommende som blir evt status mistenkt vil mest sannsynlig få seg kraftig indirekte advarsel i alle fall, hva som kan bli konsekvensene.

Kanskje det hjelper?

Skrevet

De kommer garantert til å nekte for at de har sendt brevene og kommer til å si de oppfører seg sånn fordi de er redd for min mor. Hele historien over mange år hvor brevene er sendt fra og disse personene oppførsel er grunnen til at det ikke kan være fra mange andre enn dem, men det blir jo ord mot ord..

Skrevet

Det du gjør er å ta med deg det du har av brev, meldinger ol og møter på lokal politistajon på dagtid. Du forteller at du vil inngi en anmeldelse om sjikane i ekspedisjonen. Da skal du få hjelp og snakke med en betjent. Om noen kommer med en forenklet anmeldelse til deg, så kom heller igjen en annen dag. Slike saker som dette skal inngis til polititjenestemann/kvinne. Hva motparten i saken vil si skal du ikke bry deg om. Så sant du ikke bor et svært lite sted, med lite lokalt lensmannskontor, skal det være etterforskere på stasjonen som er godt vant med denne type saker.

Det du muligens kan be om, og som ofte blir resultat i slike saker, er kontaktforbud. Kan være lurt å ha din søster og mor med på laget når du skal inngi anmeldelse.

Det kan forresten være lurt å møte på formiddagen. Møt ikke rett før stengetid, da er det stor fara for å blir sendt i retur. Mandager er og generelt en travel dag, hvor det kan bli mye venting...

Skrevet
Det du gjør er å ta med deg det du har av brev, meldinger ol og møter på lokal politistajon på dagtid. Du forteller at du vil inngi en anmeldelse om sjikane i ekspedisjonen. Da skal du få hjelp og snakke med en betjent. Om noen kommer med en forenklet anmeldelse til deg, så kom heller igjen en annen dag. Slike saker som dette skal inngis til polititjenestemann/kvinne. Hva motparten i saken vil si skal du ikke bry deg om. Så sant du ikke bor et svært lite sted, med lite lokalt lensmannskontor, skal det være etterforskere på stasjonen som er godt vant med denne type saker.

Det du muligens kan be om, og som ofte blir resultat i slike saker, er kontaktforbud. Kan være lurt å ha din søster og mor med på laget når du skal inngi anmeldelse.

Det kan forresten være lurt å møte på formiddagen. Møt ikke rett før stengetid, da er det stor fara for å blir sendt i retur. Mandager er og generelt en travel dag, hvor det kan bli mye venting...

Det er vel heller sjelden det blir verken kontakt eller besøksforbud av den grunn... DU skal heller ikke snakke med en betjent, men en person i sivile klær, en etterforsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...