Gå til innhold

Huseier/Utleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan begynne med min erfaring. For ca 3 år siden kjøpte jeg en tomannsbolig relativet rimelig, og fikk den satt i stand. En del av betingelsen for lånet gitt av Handelsbanken var at jeg skulle leie ut den andre delen innen ett år etter ferdigstillelse av prospektet.

22 år gammel, helt ny i gamet som huseier og utleier rykket jeg en annonse inn på Finn.no, fikk drøssevis av svar. Så arrangerte jeg en fellesvisning, hvor det kom en haug med folk, selvsagt to unge studiner som flørtet ganske vilt. Så dette tenkte jeg skulle bli bra med disse to vegg i vegg.

Jeg kjøpte en slik blå husleiebok fra bokhandelen. Den fylte vi ut, depositumet ble betalt og jentene flytta inn. På den tiden var leiligheten jeg leide ut delvis møblert.

Første måneden kom husleie 4 dager for seint fra den ene, fra hun andre kom den 9 dager for seint. Jeg tenkte ikke noe særlig over det siden det var første studiemåned osv, trodde kanskje det hadde med Lånekassen og gjøre. 2 måneden kom pengene fra hun ene 3 dager for seint, men kom ikke fra hun andre. Så 14 dager på overtid sendte jeg en tekstmelding å spurte hvor pengene var, fordi Handelsbanken presset meg. Nei, pengene måtte hun bruke på bla, bla, bla, og hun hadde ikke fått så mye penger hun skulle ha, sutre, sutre, sutre.. Så jeg sa at da får vi trekke din husleie av depositumskontoen, denne måneden. Joda, det var greit nok.

Så en dag ble jeg oppringt av Brannvesenet mens jeg var på jobb, ca 3 måneder etter at de hadde flyttet inn, om at det var en lekkasje i huset mitt. Da jeg kom frem hadde Politi og Brannvesen allerede godt inn i leiligheten til jentene. Det så faen ikke ut, trodde ikke jenter kunne være så grisete.

Skrevet med sminke på veggene, brent med sigaretter på gulvet, boden luktet helvete for den var fylt med søppel, kjøleskapet var helt ødelagt av å sikkert stått oppe, det ene soverommet så ut som det hadde vært krig på, og det lå en HAUG med VISAKort som tilhørte andre, hovedsaklig menn på bordet...

Jeg tapte ca 180 000 på å få ordnet leiligheten igjen, har nå en skyhøy forsikring på hele huset, og får nok aldri pengene mine fra disse to damene.

Så mitt råd er, be alltid om referanser, dokumentasjon på inntekt og 2 - 3 måneders depositum / forskuddsleie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke akkuratt en skrekkhistorie, men var gansle misfornøyd med huseier på det forrige stedet jeg leide.

Når jeg først var på visning der var det en del uferdige ting ettersom det var første gang de leide ut. Dette skulle jo selvfølgelig fikses før jeg flyttet inn ca 1 mnd etter. Jeg flyttet inn, bodde der en periode, men ingenting skjedde.

Først og fremst var det ikke godkjent ytterdør. Min husnøkkel var av samme typen som de fleste har i dører inne i huset. Det manglet også litt kjøkkeninnredning, og der var det lite oppbevaringsplass i utgangspunktet, så det var ikke akkuratt luksus. Vegg mellom min og deres del av kjelleren skulle de også sette opp, men når jeg tenker over det burde jeg vel ha innsett at det var en lost case.

De var også veldig flinke til å rote foran inngangdøren min. Det er greit at det er deres eiendom, men de trenger ikke parkere barnevogn, trillebårer, leker etc. rett foran min ytterdør da jeg liker å ha det litt ordentlig.

Når det er sagt fikk jeg en veldig billig pris, og de var ikke så strenge på om leien kom inn akkuratt riktig dag.

Jeg fant fort ut at jeg ble mer lykkelig hvis jeg investerte litt mer og fikk mer tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...